micjj Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 I forbindelse med innlevering av årets selvangivelse har eg et spørsmål jeg håper dere kan helpe meg med. - I 2011 hadde jeg bostedsadresse i Nord-Norge. - Jeg studerte i Trondheim, hvor husleien er på 4k i mnd. - I juni, juli og små deler av august (8 uker sammenhengende) befant jeg meg derimot i Stavanger ifm. studierelevant sommerjobb. - Jeg besøkte min hjemplass kun en gang i løpet av sommeren, dette var etter arbeidsslutt i august. Jeg var fire ganger i Nord-Norge ila. 2011. I forbindelse med dette har jeg fått opplyst at jeg kan ha krav på følgende fradrag: 1. Kost: 169kr à 56 dager = 9 464,- 2. Losji: Husleie betalt for juni og juli til Ola Nordmann ved Veien 1a, 7030 Trondheim, 2 måneder à 4000 = 8 000,- Totalt fradrag for kost og losji = 17 464,- Stemmer dette? Og til slutt. Jeg har beregnet skatt på 5 0000,-, altså mindre enn 17 464,-. Hvilken betydning har dette for tilbakebetalt beløp? Håper dere kan hjelpe meg med dette. Lenke til kommentar
micjj Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Jeg ser at det kanskje kan være mulig å overføre de pengene jeg har til gode til neste års selvangivelse - vet dere noe om dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Fradrag i tillegg til minstefradraget gis for merkostnader knyttet til arbeidsopphold som krever at du bor utenfor hjemmet. Leien du betalte for å bo i Stavanger vil være en slik merkostnad, hvis du betalte leie både i Trondheim og i Stavanger. Kost vil for deg trolig ikke være noen merkostnad, da det ikke ser ut som om du brukte mer penger på mat i Stavanger enn du ville gjort i Trondheim. Fradraget er et inntektsfradrag, ikke et skattefradrag. I praksis betyr dette at du får skattefradrag av 28 % av inntektsfradraget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå