Gå til innhold

[Løst] Skattefradrag for studenter

micjj

Anbefalte innlegg

I forbindelse med innlevering av årets selvangivelse har eg et spørsmål jeg håper dere kan helpe meg med.

- I 2011 hadde jeg bostedsadresse i Nord-Norge.

- Jeg studerte i Trondheim, hvor husleien er på 4k i mnd.

- I juni, juli og små deler av august (8 uker sammenhengende) befant jeg meg derimot i Stavanger ifm. studierelevant sommerjobb.

- Jeg besøkte min hjemplass kun en gang i løpet av sommeren, dette var etter arbeidsslutt i august. Jeg var fire ganger i Nord-Norge ila. 2011.

I forbindelse med dette har jeg fått opplyst at jeg kan ha krav på følgende fradrag:

1. Kost: 169kr à 56 dager = 9 464,-

2. Losji: Husleie betalt for juni og juli til Ola Nordmann ved Veien 1a, 7030 Trondheim, 2 måneder à 4000 = 8 000,-

Totalt fradrag for kost og losji = 17 464,-

Stemmer dette?

Og til slutt. Jeg har beregnet skatt på 5 0000,-, altså mindre enn 17 464,-. Hvilken betydning har dette for tilbakebetalt beløp?

Håper dere kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fradrag i tillegg til minstefradraget gis for merkostnader knyttet til arbeidsopphold som krever at du bor utenfor hjemmet.

Leien du betalte for å bo i Stavanger vil være en slik merkostnad, hvis du betalte leie både i Trondheim og i Stavanger. Kost vil for deg trolig ikke være noen merkostnad, da det ikke ser ut som om du brukte mer penger på mat i Stavanger enn du ville gjort i Trondheim.

Fradraget er et inntektsfradrag, ikke et skattefradrag. I praksis betyr dette at du får skattefradrag av 28 % av inntektsfradraget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...