Gå til innhold

Rep to failure VS 5x5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg forhørte meg med Ez som lager Flexdem-videoer på YouTube for tida. Nevnte at jeg hadde forhørt meg på forum, men at det er vanskelig å bedømme verdien i det som blir sagt, siden jeg ikke kjenner de som sier det. For alt jeg vet så kan det være folk som er enda mindre erfaren enn meg selv som spiller ekspert. Ikke at jeg peker, men det er jo vanskelig å vite noen ganger.

Her er svaret jeg fikk av Ez.

When it comes to fitness and forums, everyone is an 'expert'. :p You just need to weed through all the bullshit. There's nothing at all wrong with repping to failure but when it comes to trying to put on size, it's best to lift heavy and keep the rep range low. Personally speaking, I'm not trying to get any bigger, so by repping out, it adds a great finish to the heavier sets I do. I guess it all comes down to choice and how YOU want to train.

Jeg nevnte videre at jeg er ute etter å gaine, og fikk følgende:

Hmmm if it's specifically size that you're after, you should be lifting as heavy as possible while keeping good form and going for a rep range of between 6-10. You don't really want to be doing any repping out though.I know it's tough to stop yourself because sometimes just 6-10 reps doesn't feel like it's enough and by repping to failure, you know you're working hard because of the pump you get. Your call entirely but like I said, low reps and heavy = size gains

Her er videoen jeg posta på. http://www.youtube.com/watch?v=1Y90dQ5f8vw

La merke til at Ez alltid kjører RTF, men han nevner jo hvorfor. :)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Hadde selv en periode der jeg prøvde en slags failure Det gikk slik at vi tok settene ferdig, og så på siste fikk vi ekstra hjelp der vi tok 3-4 ekstra reps, med hjelp såklart. Altså første settet var 12 reps og andre var 12+3-4 med hjelp. Følte dette gav en god effekt for både meg og treningskompisen min. Visste selv at slike metoder fører til rask stagnering så kjørte bare en 6 uker elns med denne typen og mener selv jeg fikk resultater, men anbefaler ikke personer som ikke har trent lenge dette.

Vet ikke helt om det var dette du tenkte på når du skrev failure, men vi kjørte oss helt til vi ikke hadde mere å gi.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikkje så lenge siden kom eg over artikkel, der det sto at RTF gir dårligare effekt.

Det gjald pull-ups. Eg tenkte å gi det eit forsøk og stoppe 1-2 før eg kom til max. Har hatt bedre framgong siden då.

Eg har samtidig mistet litt vekt, så det har jo så klart mye å si også da.

Men det er jo berre å prøve og se kva som fungere bedre for deg? Alle er jo ulike og respondera forskjellig på ulik trening.

Lenke til kommentar

Når du kjører 5x5 skal du IKKE trene til failure, tren kun til en positiv failure, så stopper du der. Trener du til en negativ failure under 5x5 utløser du stresshormoner i kroppen og du kan i verste fall oppleve stagnasjon og tilbakegang.

Når du trener utholdenhet, 3x12 er det ikke dumt med en negativ failure innimellom. Det er faktisk bare positivt for kroppen din

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...