Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å ta mellomtung

Anbefalte innlegg

Hallo der,

jeg er en gutt på 17 år som vurderer å ta mellomtung lappen og har en haug spørsmål til dette. Jeg har mopedsertifikatet.

- Hvor mye koster det totalt å ta lappen? (hva betalte dere?)

- Hva er stegene til mellomtung lappen?

- Er det noe annerledes for meg som bare har tatt mopedlappen enn de med lett-lappen?

- Vet dere om noen sted i Kristiansand hvor det er mulig å ta mellomtung lappen?

- Hvilke motorsykkel anbefaler dere å kjøpe?

- trenger jeg å få noe mer opplæring etter jeg har tatt mellomtung?

eller kan jeg bare gå på biltilsynet å "oppgradere" til tung?

Ser frem til svar, takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellomtung er den alle tar , den kostet 20.000 ca for 10 år siden da jeg tok den.

Da jeg ble 21 fikk jeg A i posten automatisk. Du må ha hatt mellomtung i 2 år.

Mellomtung har vel en begrensning på 22kW (34 hk) og da er det vel til å finne noe innenfor der.

Jeg valgte en honda shadow 600 på den tiden.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er nok veldig forskjellig. Kommer an på fylket og skolen så klart. Noe mellom 25-35 000 kroner er nok tenkbart.

Jeg vet i hvert fall at om du har lappen på lett-sykkel, så skal du visst slippe noe teori, så det ville spart deg for noen tusenlapper. Med mopedlappen må du nok ta alt.

Du må ha teorikurs, sikkerhetskurs, oppkjøring, kjøretimer, teoriprøven, veiledningstime.

Stikk innom kjøreskolene der du bor, og spør. Du får nok ikke noe bedre svar en det du kan få der.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

For å pirke litt så er det ingenting som heter "mellomtunglappen". Du har klasse A1 (lett motorsykkel) og A (motorsykkel). For sistnevnte er det visse alders-/erfaringsbegrensninger som allerede er påpekt her i tråden ;)

Jeg vet i hvert fall at om du har lappen på lett-sykkel, så skal du visst slippe noe teori

Du slipper det innledende MC-kurset, som satt i perspektiv er et piss i havet rent økonomisk (rundt tusenlappen).

Fordelen er dog at om du har kjørt endel lettsykkel fra før så trenger du sannsynligvis færre kjøretimer for å bestå A.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Mellomtung er det de første 2 årene, men man tar A / tunglappen.

Så rett som skrevet over. Men de 14000 høres ut som det obligatiriske, så kommer kjøretimene du må ha og her bestemmer du hvor mange det blir med kjøringen din.

Lenke til kommentar

At de har en "pakke" på 14000 som dekker det aller nødvendigste betyr ikke at det er dette du skal budsjettere med. Du kan doble det beløpet, og hvis du er uerfaren, ikke har mulighet til å øvelseskjøre og regner med en stryk (som du bør), tredoble det.

Moped gir noe trafikkerfaring, men kjøreopplevelsen kommer ikke i nærheten av ordentlig motorsykkel, så du har fortsatt det meste å lære.

Hva slags sykkel du bør kjøpe kommer helt an på deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...