Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Framprovosere utkastelse - betale skyldig leie?

haarod

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har røket litt uklar med utleier ang. en del småting så jeg har sagt opp leieavtalen, men den varer i tre måneder, men så har det seg slik at jeg kan flytte ut på veldig kort varsel. Kan jeg da drite i å betale leie for å framprovosere en utkastelse? Slik kan jeg bli ferdig med situasjonen fortest mulig uten å måtte betale flere måneders leie.

Spørsmålet mitt er egentlig om utleier har krav på skyldig leie hvis han kaster meg ut? Referanse har ingen betydning.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste tipset er vel å hjelpe med å finne en ny leietaker som vil overta på kort varsel, slik at utleier ikke taper på at leiligheten står tom.

Det er kanskje ikke så lett hvis du er såpass misfornøyd med utleier, men det finnes muligens andre leietakere som passer bedre sammen med utleier.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilke småting det gjelder. Hvis det er nok til at du kan holde att husleien eller deler av den med hjemmel i husleieloven vil nok huseier kaste deg ut rimelig fort. Da lar du bare være å protestere på utkastelsen selv om den strider mot loven og problemet løser seg selv.

Jeg hadde en lignende situasjon med en huseier som mildt sagt dreit i loven. Dusjen virket ikke og huseier hadde depositumet på sin private konto. Da kunne jeg lovlig la være å betale leie siden ulovlig depositumskonto er forskudd på leie og utkastelsen kom ganske fort. Sparte noen tusen på den enkle metoden som kanskje var litt i gråsonen. Og siden huseier hadde gjort såpass mye gale visste jeg at det aldri ville bli noen sak heller.

Lenke til kommentar

Det er kun noen småting, men stridens kjerne er at jeg kjøpte inn noe utstyr når jeg flyttet inn til leiligheten som han skulle ta over når jeg flyttet ut. Nå har han plutselig gått tilbake på dette. Problemet mitt er at vi ikke inngikk noen skriftlig avtale som selvfølgelig er dumt i ettertid, men er det ikke noe som heter at muntlige avtaler er like gyldige juridisk sett?

Det skal sies at utleier er (var?) en kompis av meg så det var ingen av oss som tenkte at det var nødvendig med skriftlig avtale på det punktet, men forhåpentligvis har jeg lært til neste gang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...