Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i norsk?

Anbefalte innlegg

Jeg går nå på vgs., og har et ganske stort problem. Problemet er at jeg suger i norskfaget, jeg klarer rett og slett ikke å skrive gode nok stiler eller gjøre det bra på skrivedager, der man sitter å skriver i flere timer.

Jeg gjør det bra i andre fag, og holder meg stabilt på femmere, men i norskfaget synker jeg helt ned på 2 og 3. Hvordan kan jeg forbedre skrivestilen, ordforrådet og analyseteknikken?

tl;dr: Hvordan skrive bedre tekster?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo starte med å spørre læreren din helt konkret hva du må forbedre. Han eller hun har jo faktisk lest tekstene dine og vet hva du mangler. Dersom læreren sier noe sånnsom "du må bli flinkere å analyse eller argumentere" så må du be læreren være helt konkret, peke på spesifikke punkter i tekstene dine som er dårlige, og gi forslag på hvordan ting kunne blitt gjort bedre. Dette er mest sannsynlig den beste måten å forbedre karakteren sin på. Den gir i tillegg læreren inntrykk av at du virkelig bryr deg og prøver å gjøre det bra.

Ordforrådet er ikke like lett, det kommer lettest ved å rett og slett lese og skrive mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg gikk ut med 6 i både skriftlig og muntlig fra ungdomsskolen, men nå har jeg gått ned to karakterer. Nivået var veldig annerledes fra ungdomsskolen og vgs., og det gjør meg mye dårligere i forhold til mine medelever.

Nå ser jeg på min siste norskstil, med karakteren 3/2. Der står det at setningene, metaforene, språklige bilder og ved bruk av preposisjoner så kommer jeg skjevt ut mange ganger. Jeg har også merket mye at jeg overdriver litt, når jeg skriver sakprosatekster.

Lenke til kommentar

VIl du bli bedre å skrive, må du lese mye.

Vil du skrive gode stiler, les stiler.

Vil du skrive gode analyser, les analyser.

Vil du skrive god faglitteratur, les faglitteratur.

Og som tidligere nevnt, bruk læreren som en ressurs. De er der for å lære deg dette, så hvis du spør, så skal de svare.

Lenke til kommentar

Støtter opp forslagene om å faktisk spørre læreren, som antagelig vet mye om hva du kan forbedre deg på. Og det er faktisk gull verdt å lese mye, man får så utrolig mye inspirasjon av å lese gode bøker! Det trenger ikke å være bøker engang, det kan være f.eks. være artikler og kåseri òg. Ved å lese mye vil du automatisk få et bedre ordforråd og en bedre forståelse av hva som er godt språk. Prøv å finn ut hvorfor det du leser er bra; hvordan bruker forfatteren adjektiv, hva slags virkemidler blir brukt, er det spesielle ting i teksten som skiller seg ut osv. Når du finner ut dette kan du prøve å eksperimentere litt med det samme selv.

Jeg tror et av de beste tipsene til mange elever er at de må skrive mer variert! Feilen mange gjør er at de starter hver eller annenhver setning på helt lik måte, og det vil trekke ned en tekst. Prøv å varier konjunksjonene dine så mye som mulig!

Hvis du vet at du overdriver mye i saktekstene dine så bør du selvfølgelig være obs på dette fremover. Overdrivelser er fine virkemidler i f.eks. kåseri og essay, men i artikler bør du være mer forsiktig med disse. Da bør du heller nedjustere meningene dine, og ikke være skråsikker med mindre du har solide kiler å vise til. I stedet for å skrive at "sånn er det" kan du dempe det litt ved å skrive "mange mener" eller "det virker som" og lignende.

Språklige bilder og metaforer sliter mange med, og dette kan være vanskelig. Det kommer gjerne ikke så naturlig med mindre man har en lidenskap for skriving. Her vil det nok også hjelpe, som tidligere nevnt, å lese mye! Let etter språklige bilder hos andre forfattere, og hent litt inspirasjon fra dem :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at man på vgs premierer fantasi og kreativitet i stiler og oppgaver, ikke nødvendigvis teknisk god skriving som man muligens kunne forvente. Jeg håper dette bare var min norsklærer, men frykter at trynefaktoren fremdeles er stor på dette skole-trinnet.

Basert på mine erfaringer bør du fokusere på innhold og få en "fengende" tekst fremfor å fokusere på teknisk god skriving. Du får vurdere litt selv om du tror læreren din er i samme kategori som min gamle lærer...

Lenke til kommentar

Jepp, er ikke så mye som skal til! Jeg har faktisk blitt bedre til å skrive som følge av mitt medlemskap her. Er aktiv i ganske mange tråder. Når jeg har skrevet et innlegg som mottar mange plusser pleier jeg å lese gjennom hva jeg skrev. Fellesnevneren for de (få) innleggene som har fått mange plusser er at de er godt skrevet. Ut ifra dette kan jeg trekke en konklusjon om at innlegg som får mange plusser leses av mange. Hvis de leses av mange må de jo altså være godt skrevet ;)

Konklusjonen er altså at jeg oppfordrer deg til å skrive mer her!

Du kan også forbedre forståelsen av språket og øke ditt ordforråd ved å lese mye. Jeg vil aldri anbefale noen å lese bøker ettersom jeg ser på det som bortkastet tid, men du kan jo lese gode aviser. Med gode aviser mener jeg Dagens Næringsliv og Aftenposten.

Lenke til kommentar

Jeg har et år på å forbedre meg skikkelig til eksamen i norsk i tredje. Tror dere jeg rekker å gå fra en 3er til 5er?

Ja, det tror jeg så absolutt, så lenge du legger en innsats i det :) Det trenger nødvendigvis ikke å ta så lang tid, mange av tipsene du har fått er jo ting som lett lar seg integrere i hverdagen.

Også kan du jo fortsette å poste her når det er ting du lurer på, om du vil ha tips eller at noen skal se over det du skriver :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for respons og hjelp til å forbedre meg! Jeg har lagt innsats i mange andre fag, og nå er det på tide å legge litt arbeid i norsk, så jeg kan bli god i det. Det er også en fordel å være god i norsk, siden det er et så bredt fag.

I en periode skrev jeg ned mange kloke ord og setninger inn i et word-dokument, for å ta vare på det og bruke det under prøver. Er det smart, eller det bare bortkastet tid?

Lenke til kommentar

Hvis du får bruke det under prøver, så er det selvsagt ikke bortkastet tid.

Tingen er bare at hvis du skriver for mye, og for rotete, så får du ikke brukt det skikkelig.

Det å ta notater på en effektiv måte er en kunst i seg selv som er verdt å lære.

Lenke til kommentar

Jeg klarer å ta notater til alle andre fag, men vet ikke helt hvordan man gjør det i norsk. For det meste består vår undervisning av at lærer leser/vi leser, og tolkning av dikt. Det blir for eksempel vanskelig å ta med notater fra et dikt, også analysere et annet ved hjelp av notatene fra det forrige diktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...