Castman Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hei. Må ha service på DP290 drevet på båten min. Vannslangen er morken så bør kanskje ta av hele drevet. Hva av vedlikehold bør gjøres på et slikt drev? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Normalt så bytter man knutebelgen hvert andre år og olje hvert år samt smører inn begge akselene med fett, seriøse serviceverksteder trykktester også drevet, spesielt hvis oljen er forurenset med vann. Sjekk også at knutene ikke er rustne og at de beveger seg fint, må ikke være noen form for rykking/slark. Sjekk også at rullelageret innerst der hvor akselen skal inn i motoren beveger seg fritt. Endret 24. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Castman Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Tror drevet trenger en skikkelig service. Ser også at at slangen som fører kjølevannet er morken. Denne ligger jo mellom drev og motoren så kan bli svært vanskelig uttenom..? Er vel kanskje enklest å ta av hele drevet? Gammel båt er DYRT !! Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Er relativt enkelt og ta av drevet, opphengs-boltene må du nesten bruke en slagtrekker for og få løsnet, vil ikke anbefale og bruke en dor eller lignende siden du kan skade boltene/innfestningen. Er du usikker kan du søke etter en DIY-video på youtube. "diy= did it your self" Endret 24. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Castman Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Er relativt enkelt og ta av drevet, opphengs-boltene må du nesten bruke en slagtrekker for og få løsnet, vil ikke anbefale og bruke en dor eller lignende siden du kan skade boltene/innfestningen. Er du usikker kan du søke etter en DIY-video på youtube. "diy= did it your self" Drevet henger kun nå i belgen(akselen?) og en 1cm ledning som jeg litt usikker på hva er til. Hvordan får jeg av belgen? Bare å nappe av slik som på drivaksler på bil? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Den "ledningen" er gear-vaier, hvis drevet henger i den kan vaieren være skadet. Det første du må gjøre før du løsner drevet er og demontere vaieren, du bruker en 11mm fastnøkkel til og løsne klipset på baksiden av drevet "der vaieren går inn i drevet", også må du skru av frontdekslet "to stjerne skruer", inni der ser du gearhendelen, der må du løsne splinten skru ut braketten som er mellom vaieren og hendelen "eller så får du ikke ut vaieren", Belgen sitter med en slangeklemme i begge ender, den må løsnes ganske mye siden belgen sitter på en kant som den må over, ta og kjøp en ny belg først, der finner du veiledning på demontering/montering, hvilken vei slangeklemmene står er veldig viktig siden det kan påvirke styring og trim "hev/senk" hvis de er montert feil. Edit: belgene er merket med "opp" som indikerer hvilken vei de skal monteres. Endret 24. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Castman Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Hei igjen Da er endelig drevet av. Takk for all suppert så langt, hehe Nå kommer servicen på selve drevet, men ser at det har blitt pitting på drevet enkelte steder(korrosjon på svært begresende områder). Hva gjør jeg med dette? Fylle det med eller annet? Alu-sveise hullene? Lurer på det skyldes dårlig kontakt fra zinkanodene/offreanodene? Skal det være noe pasta/kontaktmasse eller lignende mellom anode og gods ved montering? Endret 6. mai 2012 av Castman Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Normalt så kommer pittings "små hull" av galvanisk tæring og grunnen er ofte at det er/har vært jordingsfeil i båten/land, og at drevet er dårlig jordet til motoren, så lenge det ikke er gjennomgående hull vil jeg nok bare sandblåse skadene eventuell hele drevet og påført et strøk med Seajet 017 festeprimer og da bruke epoksysparkel i hullene, så tre strøk med seajet 117 epoksyprimer. Ved montering av anoder skal det bare brukes gjengelåsing-pasta for at anodene ikke løsner etterhvert som de blir oppspist, vil også anbefale og kjøpe originale anoder siden de uoriginale inneholder feil forhold sink/aluminium og ofrer seg dårlig, mange som sier at man burde kjøpe biltema, maritim, etc. sine anoder siden de holder i mange år, problemet er at anoder ikke skal holde i mange år, ca 40/60% av anoden skal forsvinne i løpe av en sesong ved et normal bruksmønster. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå