Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan,

Har kikker litt rundt etter kamera jeg kan bruke når jeg dykker.

Skal til både Tyrkia, dubai og indonesia i år, og tenkte det hadde vært morro å ta litt bilder når vi dykker.

Har selv speilrefleks kamera, men hus til disse er veldig dyre. Hadde vært veldig greit med ett kompaktkamera å ta med seg.

Problemet er at mange kun er vanntette til 5-10 meter. Jeg kunne trengt ett kamera som holdt til ca 15 meter.. Noen erfaringer her?

Pentax Optio WG-1 ser ut som ett godt valg, men bare vanntett til 10 meter (går det bra på 15 meter?)

Alle tips tas imot med stor takk! :D

Krav:

Burde helst tåle ned til 15 meter dykk. Dypere trenger jeg ikke.

Mulighet for macro er alltid kjekt.

Bildene må bli bra. Trenger ikke være toppklasse, men vil heller ikke sitte igjen med noe 1,3MP bilder som ser dårlige ut...

Prisklasse ser jeg for meg 1500-2500 kr..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax Optio WG-2 er visst vanntett til 12 meter. Burde vel takle 15 meter da?

Nei. trykket øker såpass mye fra 12 til 15m at det er meget sannsnylig kameraet ikke takler 15m.

Hmm, ok. Finnes det kameraer med liknende ytelse som går ned til 15 meter? Eller er 12 meter max foreløpig? Selve bildene jeg skal ta vil jeg tro er på rundt 10 meters dyp, men hadde vært bra med mulighet for å dykke litt dypere uten å måtte legge fra seg kameraet.. Flyter det? I såfall kan jeg bare feste det i en snor når jeg skal dypere ned :) hehe..

Lenke til kommentar

Det blir vel fort litt dyrt om jeg må kjøpe kompaktkamera og undervannshus seperat (selvom dette kanskje er eneste muligheten for å få det vanntett ned til 15-20 meter..).

12 meter burde i prinsippet holde for meg. Men har du/dere noen annbefalinger av kamera + UV-hus som funker bra så si gjerne ifra! Vet lite eller ingenting om dette =)

Takk takk!

Lenke til kommentar

Selv har jeg ett Canon S95 med et Ikelite undervannshus for enkel undervannfotografering når jeg dykker.

Fungerer kjempefint og en kan heller bruke tiden på å utligne trykket enn å nødblåse i BCDen for å redde kameraet om dykker dypere enn planlagt pga. strøm eller haier (gå ned og vent til den passerer er rådet her i Vest Australia).

Ett pluss med separat kamera og hus er muligheten for ekstern blits (om du utvider) og diffusor til den interne. Det forsvinner såpass mye farger under vann at selv en som hater direkte blits bruker det for å få noen tilbake.

Diffusor gjør dette "fæle" lyset mykere og reduserer også en del backscatter fra partikler i vannet.

Lenke til kommentar

Takker for mye bra svar her :)

Noen som har noen annbefalinger til utstyr? Tenker da på hus+kamera. Hadde egentlig ikke planlagt å legge alt for mange tusen i dette, da dykking bare er noe jeg gjør de ukene jeg er i Indonesia en gang i året. Har selv speilrefleks, og blir dyrt og holde seg oppdatert med utstyr på begge fronter. (undervannshus til speilrefleks koster jo også flesk, men hadde kanskje vært beste løsninga om jeg skal få gode bilder..?

Skal kikke på den dykkesiden og se om jeg kommer over noe kjekt der :)

Lenke til kommentar

Gikk for en Optio WG-2 denne gangen. Fant igrunn ut at det var mye greiere med en slik, for da kan den lettere brukes til å ta bilder når man bader og slikt, uten å måtte styre med ett stort knotete undervannshus..

Får heller investere litt penger i ordentlig uv-hus og kamera senere :) Mulig spandere på meg ett UV-hus når jeg en gang får kjøpt meg nytt speilrefleks. Sitter på D40 nå, og er jo passe gammel modell.. Full-frame neste ;)

EDIT: Ett raskt spørsmål.. Kan jeg vær enede på 12m så lenge jeg vil med dette kameraet? Eller er det bare vanntett på 12m i en viss tid? Synes å huske jeg kom over en post en gang som nevnte noe om at de ikke kunne holdes på dybden over lengre tid.. Stemmer dette?

Endret av Stianbl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...