EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Jeg kom opp i Muntlig Naturfag i et prosjekt for å trene meg fram til eksamen. Jeg går i 10. klasse Presentasjonen skal vare i 8 minnutter etter det så er det en utdypningssamtale på 10 minnuter Tema: Energi På arket som jeg fikk står det følgende elementer: Energi i mat Energiformer Energioverganger Tyngde og masse Arbeid energi og effekt celleånding forbrenning Et bilde på en glukose Et bilde på en Oljeplattform Mitt sprøsmål er hvordan forbindes det Tyngde og masse med energi? Og Jeg trenger mer elemernter og tips så det vil bli til stor hjelp hvis det er noen her som har tatt eksamen :) Endret 24. april 2012 av Omar1995 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 bump Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Mitt sprøsmål er hvordan forbindes det Tyngde og masse med energi? Ganske direkte. Når man for eksempel prater om potensiell og kinetisk energi til et legeme så er massen direkte inkludert i formlene. Anbefaler at du prøver å forstå mest mulig av det som står her: http://no.wikipedia.org/wiki/Energi Det er veldig direkte relatert til de tingene du lister opp. 1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Mitt sprøsmål er hvordan forbindes det Tyngde og masse med energi? Ganske direkte. Når man for eksempel prater om potensiell og kinetisk energi til et legeme så er massen direkte inkludert i formlene. Anbefaler at du prøver å forstå mest mulig av det som står her: http://no.wikipedia.org/wiki/Energi Det er veldig direkte relatert til de tingene du lister opp. Syns at det er så viktig å kunne disse formene. Jeg mener jeg går bare i 10. klasse Kan du prøve på noe letter fordi jeg skjønner nesten ikke Endret 23. april 2012 av Omar1995 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Mitt sprøsmål er hvordan forbindes det Tyngde og masse med energi? Ganske direkte. Når man for eksempel prater om potensiell og kinetisk energi til et legeme så er massen direkte inkludert i formlene. Anbefaler at du prøver å forstå mest mulig av det som står her: http://no.wikipedia.org/wiki/Energi Det er veldig direkte relatert til de tingene du lister opp. Jeg tror jeg kom på en ting. Det står i min Naturfag bok i et ekempel:<Ståle skal løfte opp noen sekker. Hver sekk har massen 20 kg. Det betyr at tyngden av hver sekk er 200 N. Høyden på lasterampa er 1,5 m. Arbdeidet han gjør på hver sekk er: Arbeid= 200 N * 1.5= 300 J> Jeg kan bruke dette som en forbindelse med energi fordi arbeid er en måte å overføre energi på men formelen for arbeid er arbeid= Kraft * strekning. Er kraft og tyngden det samme. Hvis det er sant hvordan? Jeg håper at jeg får et raskt svar. Eksamen er i morgen :mellow: Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 bump Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Mitt sprøsmål er hvordan forbindes det Tyngde og masse med energi? Ganske direkte. Når man for eksempel prater om potensiell og kinetisk energi til et legeme så er massen direkte inkludert i formlene. Anbefaler at du prøver å forstå mest mulig av det som står her: http://no.wikipedia.org/wiki/Energi Det er veldig direkte relatert til de tingene du lister opp. Jeg tror jeg kom på en ting. Det står i min Naturfag bok i et ekempel:<Ståle skal løfte opp noen sekker. Hver sekk har massen 20 kg. Det betyr at tyngden av hver sekk er 200 N. Høyden på lasterampa er 1,5 m. Arbdeidet han gjør på hver sekk er: Arbeid= 200 N * 1.5= 300 J> Jeg kan bruke dette som en forbindelse med energi fordi arbeid er en måte å overføre energi på men formelen for arbeid er arbeid= Kraft * strekning. Er kraft og tyngden det samme. Hvis det er sant hvordan? Jeg håper at jeg får et raskt svar. Eksamen er i morgen :mellow: En gjenstands tyngde måles i Newton, og det gjør også kraft. På den måten er de nært knyttet mot hverandre. Tyngden til en gjenstand får du ved å gange sammen massen til gjenstanden (kg) med tyngdeakselerasjonen til Jorda (ca ) Hvis du ganger sammen måleenhetene får du og dette er selve definisjonen av måleenheten Newton. 1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Mitt sprøsmål er hvordan forbindes det Tyngde og masse med energi? Ganske direkte. Når man for eksempel prater om potensiell og kinetisk energi til et legeme så er massen direkte inkludert i formlene. Anbefaler at du prøver å forstå mest mulig av det som står her: http://no.wikipedia.org/wiki/Energi Det er veldig direkte relatert til de tingene du lister opp. Jeg tror jeg kom på en ting. Det står i min Naturfag bok i et ekempel:&--#60;Ståle skal løfte opp noen sekker. Hver sekk har massen 20 kg. Det betyr at tyngden av hver sekk er 200 N. Høyden på lasterampa er 1,5 m. Arbdeidet han gjør på hver sekk er: Arbeid= 200 N * 1.5= 300 J&--#62; Jeg kan bruke dette som en forbindelse med energi fordi arbeid er en måte å overføre energi på men formelen for arbeid er arbeid= Kraft * strekning. Er kraft og tyngden det samme. Hvis det er sant hvordan? Jeg håper at jeg får et raskt svar. Eksamen er i morgen :mellow: En gjenstands tyngde måles i Newton, og det gjør også kraft. På den måten er de nært knyttet mot hverandre. Tyngden til en gjenstand får du ved å gange sammen massen til gjenstanden (kg) med tyngdeakselerasjonen til Jorda (ca ) Hvis du ganger sammen måleenhetene får du og dette er selve definisjonen av måleenheten Newton. Takk for at du svarte men Hva mener du med s i andre? når jeg løser opp likningen så endte jeg opp med: Kg=Kg*s i andre. er det rett kan du vær så snill prøve å forklare litt. Endret 24. april 2012 av Omar1995 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 er måleenheten for akselerasjon. La oss si at Aleks veier 75kg. Det er da massen til Aleks. Men hva er tyngden? Tyngden er massen ganget med tyngdeakselerasjonen til Jorda. Tyngda til Aleks er da Først ganger vi sammen tallene: Så ganger vi sammen måle-enhetene: Tyngda til Aleks er altså 735.75 Newton. Så på spørsmålet ditt om hvorvidt kraft og tyngde er det samme? Tyngda til en gjenstand (f.eks. Aleks) er den krafta som Jordas gravitasjon utøver på gjenstanden. Så du kan si at tyngde er EN SLAGS kraft, men de er ikke nødvendigvis det samme. 1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 er måleenheten for akselerasjon. La oss si at Aleks veier 75kg. Det er da massen til Aleks. Men hva er tyngden? Tyngden er massen ganget med tyngdeakselerasjonen til Jorda. Tyngda til Aleks er da Først ganger vi sammen tallene: Så ganger vi sammen måle-enhetene: Tyngda til Aleks er altså 735.75 Newton. Så på spørsmålet ditt om hvorvidt kraft og tyngde er det samme? Tyngda til en gjenstand (f.eks. Aleks) er den krafta som Jordas gravitasjon utøver på gjenstanden. Så du kan si at tyngde er EN SLAGS kraft, men de er ikke nødvendigvis det samme. Tusen tall Alex JEg skønte det nå :) Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Knall! Gratuler med folkene Jeg fikk en Sekser 6!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jipiiiiiiiiiiiiii :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :green: :green: :green: :green: :green: :green: :green: Spesielt takk til deg Alex. Jeg er skikkelig stolt Endret 25. april 2012 av Omar1995 2 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Godt å høre, mister! Knallbra jobba! 1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Godt å høre, mister! Knallbra jobba! Takk Jeg har på en måte tatt de viktigiste, derfor klarte jeg det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå