Gå til innhold

[Løst] RAID5-NAS med ulike disk-størrelser!?

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter kjøp av Sonos til stuen har jeg fått et ekstra stort behov for NAS (for å få mine CD-rippinger tilgjengelig for avspilling).

Jeg tenkte å gå for denne: Netgear ReadyNAS Ultra 4

Da kan jeg sette den opp i RAID 5 og laste inn alt jeg har av medier (+ ting jeg ønsker backup av) til den. Problemet er at jeg har ikke råd, nå under harddisk-krisen, til fire eller fem 1-2TB stillegående raske disker.

Derfor lurer jeg på om det er nødvendig med like store harddisker. For jeg tenkte som en midlertidig løsning å fylle NAS'et med fire gamle disker, 750GB, 500GB og to stk 250GB.

Vil dette være mulig i RAID 5 (eller X-RAID), og vil jeg da få utnyttet mer fra de store diskene enn kun 250GB?

Og - et veldig viktig spørmål: Hvis scenariet over er mulig, vil det senere være mulig å bytte ut den minste disken til en ny og stor disk, og slik få utnyttet mer av de andre diskene uten å måtte formatere hele RAIDet på nytt?

Tusen takk for all kyndig hjelp!! :D

Endret av VirtualMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løst!

Ingen tok seg bryet med å svare på dette, men for andre som lurer så fant jeg løsningen raskt ved å google litt:

Netgear sin X-RAID-løsning tar seg av horisontal og vertikal ekspansjon etter som man setter inn flere eller større disker.

Ved å sette inn større disker hvor det blir overflødig med disk-space (i forhold til RAID-størrelsen som finnes på de foregående disker) lages det et nytt RAID 1 eller RAID 5 lag. Ikke all plass blir nødvendigvis brukt, men ledig plass på alle disker blir disponert etter beste evne ved hver ny-innsatte disk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...