VirtualMan Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Hei! Etter kjøp av Sonos til stuen har jeg fått et ekstra stort behov for NAS (for å få mine CD-rippinger tilgjengelig for avspilling). Jeg tenkte å gå for denne: Netgear ReadyNAS Ultra 4 Da kan jeg sette den opp i RAID 5 og laste inn alt jeg har av medier (+ ting jeg ønsker backup av) til den. Problemet er at jeg har ikke råd, nå under harddisk-krisen, til fire eller fem 1-2TB stillegående raske disker. Derfor lurer jeg på om det er nødvendig med like store harddisker. For jeg tenkte som en midlertidig løsning å fylle NAS'et med fire gamle disker, 750GB, 500GB og to stk 250GB. Vil dette være mulig i RAID 5 (eller X-RAID), og vil jeg da få utnyttet mer fra de store diskene enn kun 250GB? Og - et veldig viktig spørmål: Hvis scenariet over er mulig, vil det senere være mulig å bytte ut den minste disken til en ny og stor disk, og slik få utnyttet mer av de andre diskene uten å måtte formatere hele RAIDet på nytt? Tusen takk for all kyndig hjelp!! Endret 23. april 2012 av VirtualMan Lenke til kommentar
VirtualMan Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Løst! Ingen tok seg bryet med å svare på dette, men for andre som lurer så fant jeg løsningen raskt ved å google litt: Netgear sin X-RAID-løsning tar seg av horisontal og vertikal ekspansjon etter som man setter inn flere eller større disker. Ved å sette inn større disker hvor det blir overflødig med disk-space (i forhold til RAID-størrelsen som finnes på de foregående disker) lages det et nytt RAID 1 eller RAID 5 lag. Ikke all plass blir nødvendigvis brukt, men ledig plass på alle disker blir disponert etter beste evne ved hver ny-innsatte disk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå