Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontrakt med kommunen - gått på en smell?

notalive

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt assistanse, hvis det ikke blir annet enn å få ut litt frustrasjon.

For en tid tilbake gjorde kommunen noe arbeid på vår eiendom, og min far krevde gratis vann samt vanningspunkter på gården. De kunne ikke gi gratis vann, men kunne tilby halv pris på gebyret på råvannsleveranse. Samt pris per kubikk.

På dette punktet hadde ikke min far regnet noe på forbruket, i og med at det ikke har vært aktuelt å kjøpe vanningsutstyr. Nå stod vi i grunn klar til å kjøpe vanningsutstyr, men i forkant jeg har prøvd å regne litt på hva det vil koste.

Det viser seg at for å få til en vanning på 25 mm nedbør, utgjør det 25 liter per kvadratmeter, eller 6 250 000 liter på eiendommen for en vanning. Det igjen er 6250 kubikk, ganger 9,7 kroner per kubikk. Dette utgjør rundt 60 000 kroner for EN vanning på eiendommen, noe som gjør at dette er selvfølgelig helt uaktuelt å betale, og på denne måten er jo dette en avtale vi rett og slett ikke har noen nytte av.

En kontrakt er jo i grunn binnende, men ... Finnnes det noen muligheter? Hadde det vært 6000 kroner for en vanning, hadde det kostet, men det hadde vært verdt pengene. Med 10 kroner kubikken er det billigere å kjøpe fòr.

En kunne jo hørt med kommunen om dette kan gjøres om, vil tro det på et vis er bedre for de om de for 1 kroner kubikken, og faktisk får penger, i forhold til å ikke få noe.

Håper det finnes noen muligheter her.

På forhånd takker jeg for alle svar.

Ellers. Les og studer kontrakter nøye, uansett hva det er snakk om! Håper noen andre kan dra lærdom av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut av et kjapt søk på Google virker det ikke som om prisen er så uvanlig per kubikk. At du ikke har regnet ut hva dette vil koste er ditt eget ansvar, men jeg antar at du ikke har forpliktet deg til å bruke kommunalt vann?

Uten at jeg er verken bonde eller ekspert på vann så ville det kanskje kunne lønne seg å bore sin egen brønn?

Lenke til kommentar

Det er sant som du sier, det er vårt ansvar, og derfor står vi der vi står i dag. Prisen er nok korrekt, og vi er ikke forpliktet til å bruke vannet.

Spørsmålet mitt er om de er mulig å forandre kontrakten i lag med kommunen, slik at det er mulig for oss å bruke vanningspunktene vi har fått?

Lenke til kommentar

Såfremt du har 250 000 m2 eiendom så hadde det vel vært lurt å regne på dette før dere gikk til anskaffelse av vanningspunkter?

"Kontrakten" du nevner fremstår mer som et tilbud enn en bindende kontrakt, og det er derfor opp til dere å avgjøre om tilbudet skal benyttes eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...