SteinarN Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Jeg har i lengre tid, flere år minst, irritert meg over at f.eks batterisymbolet som oftest mangler i systemstatusfeltet på mine bærbare XP maskiner. Jeg har flere ganger brukt mye tid på å lete i innstillinger for å få symbolet til å vises, men uten å lykkes. Men i går fant jeg endelig ut hva som sannsynligvis er feilen. Det er at det er lagt inn en timer på 4 sekunder for lasting av symboler/oppgaver i statusfeltet under oppstart. Denne 4 sekunders grensen gjør at trege maskiner/maskiner med mange oppstartselementer/maskiner med diverse portkonfigurasjoner osv ikke rekker å laste alle elementene innen tidsfristen. Denne 4 sekunders settingen finnes i filen "shell32.dll" i Windows katalogen. Det er mulig å redigere denne filen med en HEX editor for de som er dyktig der. Men en enklere løsning er å laste ned en patch exe fil og følge anvisningene. Den forandre den omtalte 4 sekunders grensa til 60 sekunder. Forumtråd for en laaang diskusjon angående dette problemet: http://winhlp.com/node/16 Aktuell post hvor link til patch fila finnes, innlegg skrevet Sat, 2010-10-09 22:59 by nars: http://winhlp.com/no...=1#comment-2246 Her er hva som er skrevet i "Readme" fila for patch programmet: Edit: Linken i "Readme" fila gir en mye bedre og mer nøyaktig beskrivelse av årsaken til problemet enn det jeg har gitt. Systray icons missing problem ----------------------------- Some Windows XP installations show a peculiar defect in that some systray icons do not appear when the system is booted and the user logs on. The problem seems even more noticeable on systems with autologon and/or with many applications (with systray icons) running at startup. According to the excellent analysis in the "Problem analysis and proposed solution" comment by "tasmanian" user at http://winhlp.com/no...231#comment-406 this is caused by a timing defect in the Windows function Shell_NotifyIcon in shell32.dll, which has a timeout fixed at 4 seconds. Combined with an unfavorable Windows API message this causes the problem, which befalls many heavily loaded computers that don't have ultra-fast hard disks. Changing the timeout to one minute and removing the unwanted message solves the problem. This Patch Tool --------------- Tired of manually applying the patch each time MS updates shell32.dll or on new Windows installs I decided to create this patch tool, it will easily patch shell32.dll file according "tasmanian" purposed solution, it should work with any version of shell32.dll as it will automatically find the correct offset for the bytes to patch. Thanks ------ tasmanian - for the excellent analysis and proposed solution WinHlp.com - for supporting all the discussion about this problem Endret 23. april 2012 av SteinarN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå