Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan bytte IP med Altibox?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, bytting av ekstern IP er nok ikke noe du kan konfigurere selv via boksen. Den håndterer bare internnettet ditt. På samme måte som at PCen din får IP fra boksen, så får boksen IP fra Altibox systemet. Men ulikt ditt internnett så er det ikke en IP du kan sette manuellt.

 

Hvis du er bestemt på å bytte IP så tror jeg den eneste utveien din er å ta kontakt med kundesupport og be dem tvinge IP bytte for deg.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det du kan prøve er som følgende;

 

Inne på kontrollsenteret for Altibox, der finner du noe som heter "Lease tid", den står på 24, noe som betyr 24 timer. Dersom hjemmesentralen din er frakoblet strøm og nettverk i mer enn 24 timer, og du kobler deretter utstyret inn igjen, da vil IP bli "fornyet", du vil da enten motta ny IP (størst sannsynlighet), eller at du får den samme gamle på nytt.

 

Mitt råd er å sette "Lease tid" til 1, deretter koble ut hjemmesentralen på alle måter, og la den stå frakoblet i 2 timer, før du kobler den inn igjen. Når du da kobler utstyret tilbake igjen, da er IP blitt "fornyet", siden "Lease tid" sto på 1 (1 time).

 

Nå er jeg ikke sikker på om dette gjelder ekstern IP, eller dynamisk IP, eller begge. Men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Det du kan prøve er som følgende;

 

Inne på kontrollsenteret for Altibox, der finner du noe som heter "Lease tid", den står på 24, noe som betyr 24 timer. Dersom hjemmesentralen din er frakoblet strøm og nettverk i mer enn 24 timer, og du kobler deretter utstyret inn igjen, da vil IP bli "fornyet", du vil da enten motta ny IP (størst sannsynlighet), eller at du får den samme gamle på nytt.

 

Mitt råd er å sette "Lease tid" til 1, deretter koble ut hjemmesentralen på alle måter, og la den stå frakoblet i 2 timer, før du kobler den inn igjen. Når du da kobler utstyret tilbake igjen, da er IP blitt "fornyet", siden "Lease tid" sto på 1 (1 time).

 

Nå er jeg ikke sikker på om dette gjelder ekstern IP, eller dynamisk IP, eller begge. Men det er verdt et forsøk.

 

Dette gjelder intern ip-range. Det er ikke mulig å få fornyet den eksterne ipadressen uten å ha ta kontakt med altibox, men iogmed at det er mangel på ipv4 adresser tviler jeg veldig sterkt på at du blir tildelt noen ny ipadresse sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei, bytting av ekstern IP er nok ikke noe du kan konfigurere selv via boksen. Den håndterer bare internnettet ditt. På samme måte som at PCen din får IP fra boksen, så får boksen IP fra Altibox systemet. Men ulikt ditt internnett så er det ikke en IP du kan sette manuellt.

 

Hvis du er bestemt på å bytte IP så tror jeg den eneste utveien din er å ta kontakt med kundesupport og be dem tvinge IP bytte for deg.

 

Hei, er ikke helt sån det funker. Altibox har også en DHCP server som husker hvem som har hvilken ip basert på hvilken mac-addresse. Idéen er ikke å sette din globale ip manuelt, men generere en ny mac-addresse, slik at DHCP serveren til altibox ikke kjenner deg igjenn, og dermed gir deg en ny ip. Dette vet jeg funker på andre netverksleverandører, men vet ikke helt om det går ann å spoof-e mac-addressen på altibox sine rutere

Lenke til kommentar

Ble ddoset av en sær bekjent tidligere i år, altibox var ekstremt lite hjelpsomme. De løste problemet ved å slå av min aktive ip i 48 timer, de var ikke interessert i å tilordne ny/løse problemet, de "mine sider" er ikke stort nyttige heller. De var ikke villige til å dele noen som helst informasjon rundt angrepet. De mente også at jeg burde reinstalere alle pc'ene på nettverket fordi de mente at pc'ene var "infiserte". (gjorde selvfølgelig ikke dette, var aldri noe mer problem senere)

 

Håper du får mer hell enn meg. Følger med videre håper det kan være en løsning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...