Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har fått mangellapp. Trenger hjelp..

foenix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde nevne hvilken bil du har. Om jeg ikke tar helt feil så må man i tillegg til bytting av endeledd ha utført en 4-hjulskontroll i tillegg.

Deler som endeledd får man billig på f.eks Biltema. Om man vil opp noen hakk i kvalitet uten å måtte kjøpe orginalt kan man høre med BilXtra eller Mekonomen.

Lenke til kommentar

Styr unna Biltema, for guds skyld! Jeg garanterer deg at om maks 6-8 mnd. så er gummien rundt leddet oppløst og leddet tar inn skitt som igjen ødelegger det. Da må de byttes på nytt og justeringen tas om igjen. Dette har jeg sett utallige ganger og selv opplevd på en bruktbil jeg kjøpte der Biltema deler var brukt.

Med all respekt, når skal folk lære at det å gjøre jobben to ganger på kort tid fremfor å gjøre den en gang innen samme tidsperiode ikke er verdt de få kronene man sparer på Biltema. Bruk BilXtra! De har Lemforder-deler og det er kvalitet. De fleste verksteder gir heller ikke garanti på jobben med Biltema-deler og det gjør de rett i. Biltema er billig dritt! Biltema har enkelte deler som kan brukes, men alt som skal tåle belastning og bevegelse bør ikke kjøpes der.

Prisen på jobben er vanskelig å si siden du ikke nevner bil-merke/modell, men to endeledd pluss justering bør ikke koste mer enn 3-3500 kr inkl. deler. Vi snakker ca. 1000 kr i deler, ca. 1500 kr for justering og 0.5 time for skifting av ledd.

Flexikoblingen kan variere veldig siden man enten kan kjøpe et nytt rør og bytte dette eller sveise inn en ny flexikobling. Her varierer det siden det har alt av betydning hvilken del av eksosanleggen denne flexikoblingen tilhører. Står den på røret til katalysatoren, så lønner det seg å sveise inn ny kobling. Er det kun et grenrør, så kan det lønne seg å bytte røret.

Endeleddene kan du bytte selv, men få bilen justert umiddelbart etterpå. Du vil likevel ikke spare så mye penger da bytte av ledd er fort gjort på et verksted. Det som koster penger er justeringen og den må gjøres på verksted. Noen vil alltid prøve å foreslå at du kan prøve å sette leddene på samme plass som de gamle, men dette er ikke en god løsning og vil sannsyneligvis føre til dekkslitasje i lengden siden ikke alle endeledd som passer din bil ikke trenger være helt identiske (ulike produsenter) og da må du kjøpe nye dekk for pengen du "sparte" på justeringen og samtidig justere forstillingen likevel for å spare de nye dekkene for samme slitasje.

Forhør deg med pris på ulike verksteder, så kan du forhandle deretter.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med LiamH. Betal litt ekstra og få nye kvalitetsdeler. Med rabatten jeg har hos Mekonomen og Møller, blir delene litt dyrere enn Biltema deler.

Det er ikke så vanskelig å få til 10% hos Mekonomen. Jeg har mye mer men jeg handler mye for venner.

Lenke til kommentar

Du kan trygg kjøpe sparkelmasse og bremseskiver i Biltema men hjullagere og forstillingsdeler hadde jeg ikke kjøpt der.

Hvis du teller antall omdreininger og skru inn like mye når du bytter endeledd, slipper du forstilingskontroll. Jeg har ikke stresset med forstillingskontroll etter bytte av endeledd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dumt å sjanse på å droppe firehjulskontroll ved skifte av endeledd... Samme hvordan du gjør når du skifter, om du måler lengen fra ledd til styrestag eller teller omdreininger, så er det allikevel liten sannsynlighet for at det blir helt riktig.... Og da blir resultatet som nevnt over her, dekkslitasje...

Jobber selv på bilverksted, og har aldri vært borti at spissingen har vært riktig etter skift av endeledd, selv om jeg har prøvd å telle omdreininger, måle osv. (Også selv om det nye endeleddet er akkurat den samme som det gamle).

Du får vurdere det selv, men jeg hadde iallefall ikke villet "spart" penger på denne måten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...