Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Systemhjelm eller helhjelm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe hjelm for under 750 kr. Sett på biltema og julahjelmer. Skal jeg gå for systemhjelm eller helhjelm? Veldig lyst på system men er de veldig luftige? Må ha noe som er ganske tett når den er luket da jeg kjører til snøen lander. Er de tette når lukket?

Først og fremst, hva skal du bruke hjelmen til?

Lenke til kommentar

Kjøre scooter?

Min anbefaling er helhjelm, altså den med visir. Selv om disse hjlmene med briller ser litt bedre ut, så fungerer de ikke noe særlig til snøscooterkjøring. Et snev av pudder over panseret så pakker det seg opp inni hjelmen. Men det er mitt synspunkt :)

Lenke til kommentar

Er på biltema nå.og har vært på jula. Ble jeg gå for hjelmen som er kkurat for stram eller hjelmen som er akkurat for slakk?

Ta den du synes sitter godt på hodet, bare pass på at den ikke kan snu seg osv, den kan være litt slakk men ikke altfor slakk!

Lenke til kommentar

Den snakke kan ikke snu seg rundt men er litt rikkelaktig. Men på den kan også brillene mine fint sitte på mens på biltema hjelmen sønner litt strammere i lagre må brillene jobbes litt mer med for å få på. Om jeg ikke går for XL da. Fordelen på den er nedfallbsr solbrille

Endret av Christoffero89
Lenke til kommentar

Den snakke kan ikke snu seg rundt men er litt rikkelaktig. Men på den kan også brillene mine fint sitte på mens på biltema hjelmen sønner litt strammere i lagre må brillene jobbes litt mer med for å få på. Om jeg ikke går for XL da. Fordelen på den er nedfallbsr solbrille

Jeg forsto ikke et kvekk.

At hjelmen sitter stramt er positivt. Den skal tross alt beskytte hodet ditt ved et evt. sammenstøt, og om den "henger og slenger" vil den ikke beskytte ordentlig. Den vil også sitte bedre etter noe tids bruk.

Lenke til kommentar

Med tanke på at du kjører scooter, som ikke går raskere enn 45 km/t uten trim, så tror jeg ikke det gjør så fryktelig mye (hvis det er bevegelsesmengden ved evt. sammenstøt du tenker på).

Min hjelm veier 1,45 kg, og vil ha en bevegelsesmengde på 18,13 kg m/s ved 45 km/t. En hjelm på 2 kg vil ha en bevegelsesmengde på 25 kg m/s ved samme hastighet. Tror ikke akkurat det er differansen der som påfører deg nakkesleng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...