Gå til innhold

[Løst] Gaming oppsett 10-13000kr /m mulighet for utvidelse med tiden.watercooled

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det er på tide å bygge ny pc!

nå som det er ca 5-6 år siden sist så har mye av

kunnskapen blitt rusten og jeg har heller ikke alt under kontroll når det gjelder

hva som er god eller dårlig hardware.

Dette prosjektet kommer til å bli en utfordring fordi jeg vill skal vannkjøle hele systemet (CPU,GPU(s),MINNE) og dette er noe jeg aldrig har vært borte i.

Noen vil vell mene dette er unødvendig dersom du ikke skal overklokke.

men det vil jeg komme tilbake til.

Jeg har gjort meg noen kriterier for denne maskinen og de lyder som følger:

Kabinett

• Mobilt
  • God plass
  • Robust
  • Flere konfigurasjons muligheter(oppsett av hardware ,lufting etc)

Hardware

Når jeg har tenkt på hardware vil jeg prøve å sette sammen noe som jeg kan skalere etter som tiden går uten å måtte gjøre store omveltniger som forex

skifte hovedkort pga CPU socket`n er for gammel.

Vannkjøling

Jeg har tittet litt på nettet men ikke funnet så alt for mye men noe.

her er jeg virkelig grønn å håper på veiledning.

De fleste sidene jeg har tittet på er amerikanske eller utenlanske,

hva skal man holde seg unna,tips & trix ,montering etc.

For å summere det hele opp i noen linjer så vil jeg da ha meg en pc

som burde ha en levetid på 5-6 år og kan skaleres nogelunde under disse årene

Her er to oppsett jeg har kikket på:

Oppsett nr 1

Oppsett nr 2

Vannkjøling:

Jeg tenkte denne på GPU Link og denne

CPU vil jeg ha denne

Radiator pumpe og tank i en?

takk for at dere tokk dere tid til å lese og kommentere :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er ett oppsett som vil passe deg fint:

post-227710-0-62053900-1335132455_thumb.png

(oppsettet er laget på http://Dustinhome.no)

legg til ett kabinett som er godt for vannkjøling, CM Storm Trooper er ikke ett som klassifiseres som godt for vannkjøling. her vil du finne masse kabinetter som er gode for vannkjøling: http://www.diskusjon...owtopic=1417133

I morgen kommer Intel til å lansere nye prosessorer kalt Ivy bridge, da bytter du ut I5 2500K med i5 3570K. det å bytte prosessor uten å bytte hovedkort er vel bare å glemme, neste generasjon får ny sokkel, sånn fungerer det.

kan også legge til at vannkjøling av minne er totalt bortkastet da minne kjøles helt greit passivt .

Edit: endring på grafikkort grunnet at det ført valgt har custom PDB, dermed problemer med vannblokker

Edit 2: klarte å legge til 2 harddisker av en eller annen grunn, det er nå fikset

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

her er ett oppsett som vil passe deg fint:

post-227710-0-62053900-1335132455_thumb.png

(oppsettet er laget på http://Dustinhome.no)

legg til ett kabinett som er godt for vannkjøling, CM Storm Trooper er ikke ett som klassifiseres som godt for vannkjøling. her vil du finne masse kabinetter som er gode for vannkjøling: http://www.diskusjon...owtopic=1417133

I morgen kommer Intel til å lansere nye prosessorer kalt Ivy bridge, da bytter du ut I5 2500K med i5 3570K. det å bytte prosessor uten å bytte hovedkort er vel bare å glemme, neste generasjon får ny sokkel, sånn fungerer det.

kan også legge til at vannkjøling av minne er totalt bortkastet da minne kjøles helt greit passivt .

Edit: endring på grafikkort grunnet at det ført valgt har custom PDB, dermed problemer med vannblokker

Edit 2: klarte å legge til 2 harddisker av en eller annen grunn, det er nå fikset

Hei og takk for godt svar!

Noe som kanskje skulle vært med i posten er at både skjermkort og SSD disk er noe jeg tar med videre fra gammel maskin,men jeg la de inn for å gi ett intrykk av hva jeg hadde tenkt.

ang vannkjøling, jeg tokk kontakt med switech og de sier at denneog denne skulle passe til asus gf 560ti

men at jeg da måtte sette på heatsinks på ram`n.

men jeg ser poenget og hvilke utfordringer det kan bringe med seg.

og en ting til.. jeg er ganske pirkete når det kommer til flyt i spill

vil dette oppsettet du viser til klare de nyeste spillene på markedet med very-high / ultra settings?

jeg er kanskje litt snål eller rar kanskje begge deler men jeg syntes det er nesten på sin plass at når man skal koste på seg en gamer maskin mellom 10-13-15.000kr så burde

man kunne nye spill og grafikk helt ut eller så godt som!

Endret av zerqs
Lenke til kommentar

Tja, om du sitter med ett 560Ti kort, så er det isåfall det som holder deg igjen fra å spille på Ultra settings, uten å merke noe form for lagg. 560Ti sliter igrunn ikke noe voldsomt med dagens spill, men at man kan oppleve litt lagg i BF3 på Ultra f.eks, er sannsynlig.

1155 socket og i5 prosessor er ett sikkert valg iallefall.

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

Tja, om du sitter med ett 560Ti kort, så er det isåfall det som holder deg igjen fra å spille på Ultra settings, uten å merke noe form for lagg. 560Ti sliter igrunn ikke noe voldsomt med dagens spill, men at man kan oppleve litt lagg i BF3 på Ultra f.eks, er sannsynlig.

1155 socket og i5 prosessor er ett sikkert valg iallefall.

det jeg har i dag er en ferdig bygd pc fra komplett "conan edition" fra siste halvdel av 09 om jeg husker riktig.

speccs:

Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 8gb

MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2

Skjermkortet ble byttet fra XFX GeForce 9800GTX+ 765M OC 512MB GDDR3(døde)

kunne det vært noe å kjørt SLI ? eller heller bare bytte til ett kraftigere kort?

når vi er inne på sli / crossfire hvordan er det med kost / nytte der ?

Endret av zerqs
Lenke til kommentar

560Ti vil absolutt gjøre en god jobb i SLI, og det vil bli den billigste løsningen i ditt tilfelle.

Personlig har jeg ikke noe særlig erfaring med SLI/crossfire, da jeg liker å ha god ytelse på ett og samme kort.

Nå kommer nok resten av den nye 6xx serien til Nvidia på markedet snart, og da kan det jo hende du vil finne ett kort som yter veldig bra i forhold til pris. Kanskje ett 660Ti f.eks :)

Lenke til kommentar

560Ti vil absolutt gjøre en god jobb i SLI, og det vil bli den billigste løsningen i ditt tilfelle

det jeg hadde for meg også :)

1155 socket og i5 prosessor er ett sikkert valg iallefall

Jeg har lagt merke til at flere sier som du her, selv om intell har en modell til , i7 modellene.

det har kokt på flere fora ang hva som egner seg best for en gaming pc og flertallet nevnt i5

som favoritt, hvorfor?

Om du har tid til å svare meg på det hadde jeg vært kjempe glad.

merker at man bør følge med på hardware så man ikke blir helt blank hver gang man skal kjøpe noe nytt... :D

Lenke til kommentar

Grunnen til at i5 er gaming favoritten, er enkelt og greit pga pris. Den er ikke bedre enn i7, tvert imot. Men i7 koster fortvekk en tusenlapp mer, og du vil nesten ikke merke noe forskjell i det hele tatt , om du bare bruker PC'n til gaming.

i7 har en funksjon som heter hyper-threading, som du ikke får bruk for i dagligdagse ting eller gaming. Så du ender igrunn bare opp med å "kaste bort" en tusenlapp.

Grunnen til at 1155 er favoritt-socket'n, er vel pga overclocking. Kjøper du en CPU med "K" i navnet, vil du ha veldig gode muligheter for å clocke opp CPU'n din. Altså i5-2500K eller i7-2600K.

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

kunne det vært noe å kjørt SLI ? eller heller bare bytte til ett kraftigere kort?

når vi er inne på sli / crossfire hvordan er det med kost / nytte der ?

Microstutter, driverproblemer uansett hvilken side du velger, ikke alle spill støtter det, null fremtidssikring, lite VRAM...

SLI/CFX bør anses som en midlertidig løsning når et enkelt kort ikke strekker til for dine ytelseskrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...