Ravis Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Har nettopp kjøpt Netgear ReadyNAS Duo v2, men nå kødder min WRT54GL router seriøst. Selv det å ta strømmen virker ikke alltid, og i kveld måtte jeg gjøre det 5 ganger uten at jeg kom opp. Da ga jeg F og koblet mobilen til pc'en. Fikk et tips om å installer Open...et-eller-annet på den for å gjøre den stabil, men i dissa dager, så tror jeg den må byttes ut. Jeg har 5 mobiltelefoner, 5 pc'er, 1 X-box, 1 PlayStation 3, 1 Nintendo Wii + gjester. Jeg kan ikke så mye om dette, men har forstått at jeg bør ha en router som støtter 5 Ghz og 2.4Ghz. Jeg skal altså sette opp en NAS i Raid1 og skal stream'e video(både egne videoopptak og recordinger som er gjort via pc PVR). Har 25Mbit opp og ned, og jeg skal muligens oppgradere til 50 begge veier. For å si det sånn, så vil jeg ha noe som er dønn stabilt. Om det koster noen kroner mer får så være, men jeg hadde håpet å holde meg under 2000Kr. Så er det bare å håpe at noen kan peke meg i retning av noe som kan passe mitt behov. Takker og bukker! Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Om du har 25 Mbit opp og ned nok det litt i meste laget for routing på en wrt54gl, men du kan prøve å bytte firmwaren til tomato(speedmod) og se om det hjelper. Det vil nok gjøre den mer stabil, men jeg er usikker på om prossessoren i wrt54gl takler å route de hastighetene du vil ha mot nett. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Toppmodellene fra Asus, Netgear eller Linksys er de som oftest anbefales. Selv har jeg en Asus RT-N66U som har kanskje den beste hardwaren pr dato på konsumersiden. http://prisguide.tek.no/produkt/asus-rt-n66u-155016 Men en RT-N56U til 770kr, Netgear WNDR3700 / 4000 / 4500 eller Linksys E4200 er også routere som gjør en god jobb i nettverk. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Takker for innspill! Noen kommentar til denne testen(Den første jeg leser)? http://www.dinside.no/890670/rutertest-asus-rt-n66 Ser at Netgear routeren er på tilbud til 890 hos mpx nå: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635722&gclid=CPDGh_Czyq8CFQTP3wodSATSbQ Endret 23. april 2012 av Ravis Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Jeg har RT-N66U selv og etter jeg byttet ut den første firmwaren i den, så har den vært dønn stabil siden januar. Har prøvd ganske mange forskjellige routere, men ingen når denne opp til anklene Jeg har flashet min med tredjeparts firmware (Tomato, Shibby), men den orginale firmwaren fra Asus er også helt OK. Tester av de mest kjente routere: http://www.smallnetb...ter-charts/view WNDR 3800 http://www.smallnetb...dition-reviewed RT-N66U http://www.smallnetb...router-reviewed Endret 23. april 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Takker og bukker for gode tips. Jeg noterte meg at en bruker anmerket at det er DNLA issues med RT-N66U. Det er jo noe som straks blir aktuelt for meg ettersom jeg har NAS løsning som støtter dette. Synes forøvrig at det kan se ut som at det er noenlunde et fett av hva jeg velger av det som er kommet opp her. Mulig den Linksys'en kan være noe for meg p.g.a god dekning. Okke som, det virker som om jeg bør flash'e den jeg velger, først som sist. Er det ikke like greit å gjøre det med en gang? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Jeg ville bruke den orginale firmwaren først og så bytte om det er behov for det. De fleste brukere klarer seg godt med basic funksjoner :-) Men det er veldig greit å ha en router som støtter tredjeparts firmware. I tilfelle bugs på orginal, så har man en reserveløsning. For min del dreier tredjeparts firmware seg mest om funksjonalitet. Jeg bruker bl.a. SNMP til å monitorere internettporten http://www.codefromt...perfgraph3.aspx Endret 23. april 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Ah.. sånn å forstå. Jeg har foreløpig ikke samme behov som deg, jeg er kun ute etter en router som er stabil og som kan ta unna vårt bruk. Det begynner å bli en del enheter her i huset nå. Selv kommer jeg til å bruke 5.0Ghz om min pc støtter det, jeg er luta lei ustabilitet på 2.4Ghz som mine naboer bruker. Jeg byttet kanal, men det er fremdeles litt overlapp mellom meg og dem. Tviler vel i grunnen på om det er årsak til min ustabilitet her i huset, men de er i hvert fall ikke på 5Ghz enda. Takker og bukker, jeg skal se nærmere på den Asus'en og Cisco'en. Har jeg noen gevinst i å kjøpe Netgear router siden jeg har NAS løsning fra Netgear? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Det spiller ingen rolle svjv. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Takker og bukker! Endret 30. april 2012 av Ravis Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Jeg kunne ikke klare å bestemme meg for hvilken av Asus'en og Linksys'en jeg skulle bestille og så kommer EA4500 inn i markedet. Den er faktisk på plass i nettbutikker allerede. Spørsmålet mitt er nå om noen her har informasjon/kunnskap om EA4500 som gjør at dette bør bli foretrukket over Asus'en. Jeg har glemt å informere om at det av og til samles ørti ungdommer i kjellleren og alle har med seg hver sin PS3. Da sitter de til mårnings og spiller. En ting til: Min HP EliteBook 8540w støtter 5Ghz. VIl routeren og min pc automatisk kommunisere på 5Ghz eller må jeg gjøre noe for å aktivere det? Beklager newbie spørsmål, men får jeg svar så "sitter det" for evig Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Da stenges saken for min del. Har bestil Asus'en. Takk til Skrotnes for gode tips og lenker! 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Du vil ha forskjellig SSID (Navn på trådløsnett) for 2,4 og 5GHz. Du kobler da selv opp din HP-laptop på det båndet du foretrekker. Når det gjelder ytelse på Asusen, så behøver du ikke bekymre deg om det kommer mange ungdommer innom Sjekket specs på EA4500 og den har rask CPU. Fant ikke noen ytelsestest, da den er ganske ny på markedet. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg har STORE problemer etter at jeg byttet til denne routeren. Signalstyrken er fullt utslag uansett hvor vi er i huset, både på 2.4Ghz og 5.0Ghz. Problemene består i at vi HELE TIDEN mister nettforbindelsen. Det er vanvittig ustabilt. Jeg har fast IP og har satt opp routeren med samme innstillinger som min gamle Linksys. Noen som kan peke meg i riktig retning til hvor jeg kan begynne å feilsøke? Jeg har 25Mbit opp og ned via Lyse. Jeg har tatt strømmen på modem'et også. Det er virker som om det er det trådløse som er problemet. Guttungen sier at gaming går fint, men han har store problemer trådløst via pc. Alle trådløse enheter i huset har problemer nå, og stemningen er ikke på topp siden jeg skal utenlands resten av uken nå. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Høres ut som du kan ha første versjon av firmwaren. Den var veldig buggy. Du skal kunne oppgradere den enkelt i menyen. Den laster seg ned automatisk når du velger å oppgradere. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Takk! Jeg skrider herved til verket! Edit: Det står på norsk her, og da ble jeg brått hjelpeløs... :o Er det Fastvare vi snakker om? Den har versjon 3.0.0.3.112. Det står: Besøk ASUS' støttenettsted (http://support.asus.com) for å få den siste fastvaren. Er det feil? Jeg synes din oppskrift så mye lettere ut: Laste seg ned automatisk. Det står også på en annen fane: Påminnelse: Systemtidssonen er forskjellig fra din lokale innstilling. Det stemmer ikke, både maskin og router står med samme byer listet opp og begge har samme klokkeslett. Endret 10. mai 2012 av Ravis Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Routeren sier at jeg har den siste Firmware'en. Byttet til engelsk så forstår jeg alt bedre Jeg har altså fullt utslag, stolpene er grønne og maskinen min sier at jeg er koblet på, men det er en liten gul trekant nede ved dde grønne stolpene med et utropstegn inni. Prøvde å koble fra cat-5 kabelen min og maskinen min koblet seg umiddelbart opp på 5.o Ghz båndet, men jeg mistet forbindelsen til internet omtrent momentant. Endret 10. mai 2012 av Ravis Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Noen som kan hjelpe her? Jeg kjørte en diagnose i Windows og den sier: Your computer is trying to use a DNS server that is incorrect or doesn’t exist. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Må skyte inn noe litt off-topic, men vil bare nevne at jeg skaffet meg en slik NAS som du har, og den har en utrolig plagsom bug som også andre folk i netgear sitt forum klager over. Forumtråden finner du her: http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=59764&sid=1790b31c2425cda854f4a689408b895c&start=60 Problemet gjelder visst bare "v2" av NASen. Når man kopierer filer, får man ofte en feilmelding som sier at disken er full. Når du trykker retry fortsetter kopieringen. Dette er utrolig plagsomt når man skal kopiere innpå store filer, eller laste ned ned noe direkte til NASen, man må sitte der og trykke retry hele tiden, eller resume på nedlastninger fordi NASen bugger seg. Forumposten stammer fra tilbake i desember i fjor, og Netgear har enda ikke sagt eller gjort noe for å utbedre feilen. Du vil sikkert komme til å oppleve det samme, spesielt ved kopiering av store mengder filer (100GB++) Det at Netgear enda ikke har gjort noe med en såpass opplagt feil på det mest grunnleggende av funksjonalitet på NASen vitner om at de gjør veldig lite for å støtte den, og at det ser ut som fiksing av problemer blir overlatt til linux-geeksene på forumet, ofte med dårlige jallaløsninger for å få ting til å funke (som f.eks å endre MTU på NASen). Jeg ville anbefale at du tester den med litt store overføringer for å se om problemet oppstår, og vurdere om du vil sende den tilbake på angrefristen. Alt opptil deg, ville bare informere Beklager off-topic. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Takk for off-topic advarselen. Jeg reiser utenlands i morgen før kl 0600 så jeg rekker nok ikke å bytte uansett. Virker veldig irriterende den bug'en der, men det er vel strengt tatt reklamasjon siden den ikke fungerer som forventet? Nå har jeg byttet tilbake til min gamle "ustabile" Linksys og alle i heimen er strålende fornøyde.... Da ser jeg for meg to mulige årsaker: Enten er varen defekt eller så er innstillingene feil. Nå hadde jeg nettopp kontakt med min ISP(Lyse), og jeg hadde satt alt riktig i følge han på første linje i hvert fall. Han registrerte sak så får vi se hva andre evt tredjelinje sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå