Gå til innhold

Hjelp til valg av speilrefleks

Anbefalte innlegg

Den som jobber seriøst med amatørvideo kan bli godt fornøyd med Panasonic GH2. Den som vektlegger stillbilde like tungt, vil ofte velge noe annet.

Jeg vektlegger stillbilde tungt, og triver fortsatt meget godt med min GH2. Synes ikke den står tilbake for Canon eller Nikon sine APS-C kameraer.

Jeg kan si meg enig med Tomsi42, jeg har også et GH-2. Jeg kjøpte det kun for å ta stillbilder med og har ikke filmet en eneste gang med det. Kameraet leverer meget brukbare bilder på høyde med dslr i klassen Canon 600D/Nikon D5100.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som jobber seriøst med amatørvideo kan bli godt fornøyd med Panasonic GH2. Den som vektlegger stillbilde like tungt, vil ofte velge noe annet. Det er TS sin litt unike stilling som både video- og stillbildefotograf som legger valget tilbake på tradisjonelle merker.

Var det manglende presisjon i mitt forrige innlegg? OK.. Jeg liker ikke være diktator, men om IceBlitz insisterer;

Kjøp følgende fra JapanPhoto;

Canon 550d m/18-55 IS, 4785 kroner

Røde Videomic, 815 kroner

Canon Speedlite 430 EX II, 1980 kroner

Ekstra batteri og meget raskt minnekort på minst 16Gb

Marsj avsted, kjøp - det er en ordre...lissom...

Ehhh hva???

Diktator?

Les nå hva jeg skriver da, mann!

Skriver at istedenfor å forenkle så veldig så er det kanskje greit å komme med konkrete eksempler på hva man burde kjøpe og hvorfor.

Slik som dette:

"Jeg ville gått for GH2 om du er ute etter skikkelig videokvalitet. Men Canon 60/600d er også bra på video, men tar veldig gode bilder også."

etc etc etc.

Dessuten skjønner jeg heller ikke hva du mener med at GH2 ikke tar gode bilder. For det er jo det du sier her:

"Den som vektlegger stillbilde like tungt, vil ofte velge noe annet." (enn GH2 altså).

Er sinnsvakt fornøyd med stillbildeytelsen på mitt GH2, som forøvrig har 6bps, en 18mp dynamisk sensorbrikke og som er sinnsvakt god på høye iso-er i forhold til størrelsen på sensoren.

Dette bildet her har jeg tatt på 12800 iso med 100-300mm linsen min på mitt GH2.

Og dette er en ytelse hvertfall jeg er fornøyd med!

http://www.diskusjon...ttach_id=487387

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kremt... Panasonic GH2 konkurrerer nesten med proffvideo. Den som vektlegger stillbilder like tungt, burde egentlig vurdert FF-klassen fra Canon og Nikon. Da blir det proffbilder.

Jeg fastholder at Pan GH2 er for dem som prioriterer video høyere enn stillbilder. Det betyr ikke det samme som at GH2 tar dårlige stillbilder.

Lenke til kommentar

Kremt... Panasonic GH2 konkurrerer nesten med proffvideo. Den som vektlegger stillbilder like tungt, burde egentlig vurdert FF-klassen fra Canon og Nikon. Da blir det proffbilder.

Problemet med det argumentet er at du da sier at man må ha FF fra Canon/Nikon for kunne ta proffe stillbilder. Og det blir bare feil. For det er ingenting i veien for å ta proffe stillbilder med annet utstyr.

Jeg fastholder at Pan GH2 er for dem som prioriterer video høyere enn stillbilder. Det betyr ikke det samme som at GH2 tar dårlige stillbilder.

Jeg er uenig i GH2 er forbeholdt de som prioriteter video fremfor stillbilde. Jeg skal ikke protestere på at en G3 vil ofte være et bedre valg hvis video er mindre viktig; men GH2 har en en multiformat sensor som utnytter bildesirkelen bedre i 2:3 og 16:9 formatet. Og da jeg kjøpte GH2, så var ikke G3 på makredet, slik at høy-ISO ytelsen var grunn nok til å gå for en GH2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du beveger deg ut på roing med litt korte årer her.

I det ene øyeblikket anbefaler du trådstarter å kjøpe Canon 550D, når vi er flere her som anbefaler GH-2 så begynner du å blande inn Fullformat kamera med tanke på stillbildekvalitet.

Canon 550D er da ikke et fullformatkamera, men det kunne du anbefale både til Video og stillbilde tidligere i tråden.

Forøvrig kan jeg vise til Dpreview sin test av GH-2, kameraet fikk Silver award og en score på 79%. Høyere enn både Canon 600D og Nikon D5100. http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2

• Liker 1
Lenke til kommentar

Begrepene "proffbilder" og "proffvideo" er for meg bare en folkelig beskrivelse av bildekvalitet. Skal man kompromissløst søke topp ytelse, vil FF eller digitalt mellomformat være foretrukket for stillbilder. Skal man ta videoopptak vil Panasonic GH2 hevde seg med dedikert videoutstyr. Min tanke er ikke mer komplisert enn det.

Diskusjonen tror jeg ikke hjelper trådstarter. Han skal ha det beste som finnes av stillbilde og video til en maxpris på 10.000 kroner.

Det er fullt mulig at GH2 er en kandidat dersom budsjettet rommer en blitz og en løs mikrofon;

Pan. Lumix DMC GH2 m/14-42, kroner 6945

Pan. DMW FL360E, kroner 2545 (blitz)

Pan. VMS2E, kroner 1690 (mikrofon)

Ekstra batteri og raskt minnekort på minst 16GB tilkommer.

Prisen er over 11.ooo kroner før batteri og minnekort er på plass.

Dermed utfordrer jeg en kyndige tråddebattanter til å se litt mer på mitt forslag fra Canon til kroner ca 7600 kroner før batteri og minnekort legges til. Da vil budsjettet holde med et nødskrik...!

Mitt bidrag om proff og FF og til og med mellomformat forvirrer mer enn det forklarer. Beklager!

Lenke til kommentar

Vel, å bruke 2500kr på en blitz er bare tull og tøys når man er amatør. Rent pølsevev.

Man får sinnsvakt gode blitzer til 3-500kr fra feks dealextreme som også har fått mye oppmerksomhet fra mer profesjonelle folk fordi det gir så mye for pengene. Sier ikke at disse er like gode som 2500kr blitzer, men så dyre blitzer trenger ingen andre enn spesielt interesserte amatører eller freelance profesjonelle.

Av mikrofon ville jeg valgt Røde VideoMic eller Røde NTG-2, alt avhengig av budsjett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, å bruke 2500kr på en blitz er bare tull og tøys når man er amatør. Rent pølsevev.

Man får sinnsvakt gode blitzer til 3-500kr fra feks dealextreme som også har fått mye oppmerksomhet fra mer profesjonelle folk fordi det gir så mye for pengene. Sier ikke at disse er like gode som 2500kr blitzer, men så dyre blitzer trenger ingen andre enn spesielt interesserte amatører eller freelance profesjonelle.

Vil ikke si det, veldig avhengig av kompetansen til brukeren, en original blits kan bruker relativt greit på full auto, de billig-blitsene må brukes helt manuelt med de utfordringene det gir.

Lenke til kommentar

Vil ikke si det, veldig avhengig av kompetansen til brukeren, en original blits kan bruker relativt greit på full auto, de billig-blitsene må brukes helt manuelt med de utfordringene det gir.

Nei. Billigblitzene trenger ikke alltid å brukes manuelt.

Denne kan brukes på auto uten problemer og er kjempeettertraktet av både amatører og profesjonelle pga ytelsen i forhold til pris.

http://dx.com/yongnuo-yn560-2-0-lcd-flash-speedlite-speedlight-for-canon-nikon-olympus-sony-black-4-x-aa-104414?item=1

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne kan brukes på auto uten problemer og er kjempeettertraktet av både amatører og profesjonelle pga ytelsen i forhold til pris.

http://dx.com/yongnu...a-104414?item=1

Litt uheldig eksempel, ettersom den kun støtter Canon og Nikon i auto modus, og diskusjonen dukket opp i forbindelse med forslaget om GH2...

Det er heller ikke sikkert TS vil handle fra DX eller ebay?

Lenke til kommentar

Ser den, Tomsi :)

Men det var rett og slett for å demonstrere at man ikke MÅ ha en blitz til 2500kr for å få lyse nok bilder.

Da ville jeg heller brukt 500kr på en grei blitz og 2000 på en ekstra linse eller annet :)

Det er jo alltid en avveining det. Jeg har slitt nok med tredjepartsblitser til at jeg kun velger originalt eller noe som er garantert komaptibelt.

Og når det gjelder DMW FL360E (eller Olympus FL36), så synes jeg at de er for trege til å lade seg opp. Så de er ikke verdt pengen av den grunn. Synd, fordi de har en hendlig størrelse og passe styrke. Da er det bedre å sjekke Metz sitt utvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, de billigeste med ttl gir ikke lysmåling kun justerer styrken basert på avstands-informasjonen som objektivet gir og man kan ikke justere de blitsene fra kameraet, det største aberet er at de sannsynligvis ikke fungerer med neste modell kamera, men hvis man kan lyssetting og bruker RT-triggere fungerer de billigeste helt greit.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke enkelte forsto spørsmålet mitt, er altså ikke blitser jeg hadde i tankene.

ON TOPIC; Siden dette er det andre speilreflekset jeg kjøper er jeg ikke interessert i å gå inn på hver enkelt detalj og absolutt alle kameraene som ligger ute på markedet.

Jeg er da interessert i ENTEN et Canon eller Nikon speilrefleks. Alt av blitser, kamerautstyr mm. er uvesentlig for meg for øyeblikket - Her ønsker jeg å få svar/anbefalinger for kamerahus + objektiv.

Så hvis dere kan svare og begrunne i korte trekk så hadde det vært kjekt.

For å gjøre det enkelt, så er det jeg er ute etter;

• Kamerahus og objektiv til en sum under 10 000 NOK
  • Et kamera som kan filme i god kvalitet (Legger litt vekt på FPS)
  • Et kamera som kan ta mange bilder i sekundet (BPS) Sekvensfotografi
  • Et kamera jeg kan ta stillbilder med (Jeg bor da i Lofoten, perfekt å ta bilder av landskapet og naturen. Et kamera som også, hvis mulig, ta bra bilder av Aurora Borealis)

Jeg er fullstendig klar over at det sikkert ikke er mulig å oppfylle alle kravene mine, men det finnes sikkert et som er veldig nært det : )

Endret av Longbitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les denne først...:

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2010/05/letter-to-george.html

Så bestiller du denne etterpå...:

http://www.fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Nikon/Nikon-D800E-Kamerahus-36,6Mp-FX,-4-b-s,-Full-HD-128626-p0000149688.aspx

Enklere blir det ikke, selv om det er bittelitt over ditt teoretiske budsjett...:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rogkas, takker! Genial artikkel, selv om det ikke er så realistisk å gå fra A til B for meg for øyeblikket.

"Total elapsed time: 3–5 years. Over most of that time, you haven't been terribly happy with what you were shooting with. (Remember that 1.8-year stint with the point-and-shoot.)

End-point: D700 and two basic lenses. Plus, that tele zoom that's too heavy to carry around (as well as a bunch of other things) in that closet."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke enkelte forsto spørsmålet mitt, er altså ikke blitser jeg hadde i tankene.

ON TOPIC; Siden dette er det andre speilreflekset jeg kjøper er jeg ikke interessert i å gå inn på hver enkelt detalj og absolutt alle kameraene som ligger ute på markedet.

Jeg er da interessert i ENTEN et Canon eller Nikon speilrefleks. Alt av blitser, kamerautstyr mm. er uvesentlig for meg for øyeblikket - Her ønsker jeg å få svar/anbefalinger for kamerahus + objektiv.

Så hvis dere kan svare og begrunne i korte trekk så hadde det vært kjekt.

For å gjøre det enkelt, så er det jeg er ute etter;

• Kamerahus og objektiv til en sum under 10 000 NOK
  • Et kamera som kan filme i god kvalitet (Legger litt vekt på FPS)
  • Et kamera som kan ta mange bilder i sekundet (BPS) Sekvensfotografi
  • Et kamera jeg kan ta stillbilder med (Jeg bor da i Lofoten, perfekt å ta bilder av landskapet og naturen. Et kamera som også, hvis mulig, ta bra bilder av Aurora Borealis)

Jeg er fullstendig klar over at det sikkert ikke er mulig å oppfylle alle kravene mine, men det finnes sikkert et som er veldig nært det : )

60D - 7D - D7000 - K 5 for å nevne noen som vil tilfredstille dine krav, det beste hadde vært å klå på dem men jeg vet jo at alle fotobutikker som har inne noe utvalg av kamera er stort sett nedlagt nord for Dovre , en konsekvens av netthandel .

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...