Gå til innhold

Hjelp til valg av speilrefleks

Anbefalte innlegg

Nok en gang ser jeg meg nødt til å spørre; Hvilket speilrefleks skal jeg velge?

Personlig så vil jeg gå for Nikon når det kommer til bilder, og Canon for filming. Når det er sagt så vil jeg gjerne ha et kamera som fungerer godt til både fotografi og filming.

Jeg vil holde meg under 10k.

På forhånd takk

- Adrian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for Canon. De har en veldig solid video-modus som Nikon ikke er helt på høyde med i sine billigere modeller. Du får et brukt 5D Mark II for 9-10000 kroner. Dette er veldig mye kamera for pengene og du vil ikke se deg tilbake - men du må så klart ha gode objektiver. Nikon har ikke tilsvarende i samme prisklasse (D700 har ikke videomodus, så vidt jeg vet).

Om du vil at det skal være litt bedre til video enn til stillbilder, samt ha råd til et objektiv i tillegg, kan du se på Canon 60D. Dette har et fint hus med skjerm som kan vippes ut. Du har også mulighet for EF-S-objektiver på dette, som typisk har innebygget bildestabilisator - noe du vil ha om du skal filme håndholdt. EF-objektiver har som regel ikke IS under 100mm, med unntak av noen nye som er annonsert men ikke har kommet i salg enda.

Lenke til kommentar

Har du vurdert Pentax? Stabilisator i huset = rimeligere objektiver (du trenger ikke stabilisator i hvert objektiv), og i tillegg er toppmodellen (K-5) et røft kamera som tåler støv og vann. Dette er speilrefleksenes dark horse!

Se tester hos Lyd og Bilde, dpreview.

Prisen på kamerahuset er nylig satt ned, her får du veldig mye for pengene! Med værforseglet kitobjektiv (18-55) koster pakken 7995 hos Fotovideo, evt tusenlappen mer for samme men i tillegg et 50-200 objektiv Pixmania. Dette er et veldig godt tilbud ettersom 50-200 objektivet alene koster 2000 kroner hos Fotovideo.

Her holder du deg under ditt budsjett, og i tillegg har du råd til både (et rimelig) stativ og fjernkontroll!

Lenke til kommentar

Har du mulighet så gå i butikk og klå på forskjellige kamera, velg det som passer hendene best du vil ikke merke vesentlig forksjell på bildene uansett.

Når det gjelder filming så er vel speilrefleks noe av det mest klønete en kan bruke om en ikke kjøper masse ekstrautsyr til det , ja bare se på ergomomien, det sier seg selv at det ikke er bygget for filmmodus .

Lenke til kommentar

GoPro er uaktuelt.

Pentax skal vurderes.

Jeg vet godt at DSLR ikke er bygget for filming, men det blir ikke et problem med tanke på utstyr jeg kan låne. Dessuten så har jeg et Sony FX1 (tror jeg) jeg alltids kan låne, så det blir heller ikke et problem (http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/405780_10150600855492110_708037109_11532342_1509579755_n.jpg)

Nå tenker jeg på et kamera som fungerer meget bra både til filming og fotografi.

Lenke til kommentar

Jeg ville så absolutt kikket på Panasonic GH2.

Det har en sinnsvakt god videokvalitet som kun Canon 5D og høyere/dyrere kameraer kan matche omtrent. Og det koster en slikk og ingenting i forhold.

Panasonic GH2 er et DSLR som er utviklet med tanke på filming. Filming er ikke en tilleggsfunksjon, det er en corefunksjon i kameraet. Og om du applyer hacken som Vitaliy har laget til kameraet så får du opptil 176mbps og har enorme muligheter i postproduksjon.

Lenke til kommentar

Jo det er klart, men skal han ha mer enn 60bps må han løfte budsjettgrensen fra 10 til 50 lapper også ;) Om han ønsker noe særlig kvalitet.

Finnes jo billigkameraer med ekstremt høy bps, men ser da ut som om det er filmet med et gammelt mobilkamera på høye bps-er.

Dessuten er det ikke nødvendig med mer enn 60fps.

Skal han kjøpe et kamera til 10 lapper for å filme, bør han kunne fra før eller lære seg litt avansert videoredigering.

Og med 60 fps er det ingen problem å interpolere frames med feks twixtor slik at man får opptil 1000fps med strøken kvalitet.

Her er det filmet med 60fps, og slowet ned til mellom 500 og 1000fps med interpolering ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ser du skal ha dslr til både film og stillbilde. Jeg ser du kan bli litt forvirret av alle de råd du får. Ta gjerne utgangspunkt i den kunnskap du allerede har. Du vet tydeligvis at både Nikon og Canon lager gode camera som mestrer begge oppdrag. Til 10K ender du opp med amatørutstyr, men har likevel penger til å få gode resultat. Start med et kitobjektiv. Kjøp løs mikrofon til video og blitz til stillbilder. Et lite stativ er kjekt til begge deler.

For to år siden var jeg akkurat i din situasjon - skulle ha dslr som vektet video og stillbilder helt likt. Jeg endte opp med Sony a55 med Tamron 17-50, blitz og ekstern, god mikrofon. Med unntak av at camera blir varmt med stabilisator i drift på videoopptak, har resultatene overgått forventningene.

Nå kommer a57 som et skudd!

Lenke til kommentar

Vel, syntes du forenkler ting litt.

Er mange ting å ta hensyn til, golddynaco.

Jeg som arbeider veldig mye i post og med spesialeffekter kunne aldri nøyet meg med lav bitrate og derav små muligheter for grading osv. Er ikke bare viktig at kvaliteten er grei rett ut av kameraet. Kvaliteten må være god ETTER at man er ferdig med å grade akkurat slik man ønsker.

Sier ikke at Canon eller Nikon er dårlige eller gode. Sier bare at når han skal investere såpass mye penger og lurer på hva han skal velge er det ikke så greit å bare be han velge et av merkene nikon og canon.

Er nok da best å komme med konkrete eksempler på spesifikke kameraer og argumenter for og imot modellene.

Lenke til kommentar

Sier ikke at Canon eller Nikon er dårlige eller gode. Sier bare at når han skal investere såpass mye penger og lurer på hva han skal velge er det ikke så greit å bare be han velge et av merkene nikon og canon.

Det er vel ingenting i det du sier som utelukker enkelte Sony modeller eller Panasonic GH2? GH2 er vel kjent som et av de beste på video der ute.

Lenke til kommentar

Den som jobber seriøst med amatørvideo kan bli godt fornøyd med Panasonic GH2. Den som vektlegger stillbilde like tungt, vil ofte velge noe annet. Det er TS sin litt unike stilling som både video- og stillbildefotograf som legger valget tilbake på tradisjonelle merker.

Var det manglende presisjon i mitt forrige innlegg? OK.. Jeg liker ikke være diktator, men om IceBlitz insisterer;

Kjøp følgende fra JapanPhoto;

Canon 550d m/18-55 IS, 4785 kroner

Røde Videomic, 815 kroner

Canon Speedlite 430 EX II, 1980 kroner

Ekstra batteri og meget raskt minnekort på minst 16Gb

Marsj avsted, kjøp - det er en ordre...lissom...

Lenke til kommentar

Den som jobber seriøst med amatørvideo kan bli godt fornøyd med Panasonic GH2. Den som vektlegger stillbilde like tungt, vil ofte velge noe annet.

Jeg vektlegger stillbilde tungt, og triver fortsatt meget godt med min GH2. Synes ikke den står tilbake for Canon eller Nikon sine APS-C kameraer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...