Skatteflyktning Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 https://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/PST-vil-legge-nettdebatter-under-Datalagringsdirektivet-6809325.html Det å si noe "galt" om Staten blir fali' det. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Det er nå heldigvis - så langt - bare snakk om et høringstilsvar fra PST. Det vil nok være krefter som uttaler seg imot, i tillegg til pressen etc. Nå vil nok forumets ledelse her på diskusjon allerede idag oppgi informasjon når det gjelder konkrete trusler om straffbare voldshandlinger. Men folk som poster "hatefulle ytringer" i alle slags varianter derimot antar jeg at er trygge. (Skjønt de kan få innlegg slettet, og brukeren utestengt, om innholdet tilsier det.) Men det får de som leder forumer idag eventuelt si mer om. Geir 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 Vel, det blir trolig identifikasjonsplikt ved bruk av internett snart. Det er f.eks. allerede innført i noen andre land, som f.eks. Brasil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Det er nå heldigvis - så langt - bare snakk om et høringstilsvar fra PST. Det vil nok være krefter som uttaler seg imot, i tillegg til pressen etc. Nå vil nok forumets ledelse her på diskusjon allerede idag oppgi informasjon når det gjelder konkrete trusler om straffbare voldshandlinger. Men folk som poster "hatefulle ytringer" i alle slags varianter derimot antar jeg at er trygge. (Skjønt de kan få innlegg slettet, og brukeren utestengt, om innholdet tilsier det.) Men det får de som leder forumer idag eventuelt si mer om. Geir Denne tråden blir etter mitt syn for snever og spesiell. Den retter seg ikke mot nettsamfunn generelt som den tråden jeg prøvde og opprette gjorde: PST vil legge nettdebatter under Datalagringsdirektivet Ble den automatisk låst fordi jeg ser dette som en forlengelse av redaktøransvaret? Jeg ber derfor om at forum administrator gjenåpner den tråden. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Sup http://www.anonymizer.com/ 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Sup http://www.anonymizer.com/ Det er nok ikke så lett: Getting a visitors real Ip address. Endret 22. april 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Sup http://www.anonymizer.com/ Det er nok ikke så lett: Getting a visitors real Ip address. Dobbel, trippel VPN? http://safe-inet.com/en/information#doublevpn Jeg skal se mer på scriptet i morgen. En annen løsning er å leie en daemon server > dobbel VPN inn til den. Finnes alltid en vei å unngå storebror. De eneste som sitter igjen å blir overvåket er "uskyldige". Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Ble den automatisk låst fordi jeg ser dette som en forlengelse av redaktøransvaret? Tråden din ble låst fordi den baserer seg på samme artikkel som denne tråden, som ble opprettet flere timer tidligere. Ettersom denne trådens trådstarter ikke sier noe bestemt om hva han ønsker å diskutere, er det ingenting i veien for at du poster første innlegg fra tråden din i denne tråden og tar diskusjonen her. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering (både min avgjørelse og det at tråden din ble stengt) tar du kontakt med meg via en privat melding eller poster i Klager på moderatoravgjørelser. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Det er nå heldigvis - så langt - bare snakk om et høringstilsvar fra PST. Har vært i høring hos PST en gang før, pga noe annet. Håper jeg slipper en gang til. Det blir vel litt mistenksomt... 1 Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) kjenner inni meg at jeg stritter veldig imot, det er forslag om overvåking fra alle kanter Vi blir sakte men sikkert fratatt den lille friheten vi har igjen , små steg med et stort mål Før kredittkortet kom, så var det ikke mulig og se hva folk brukte penger på. Folk gikk i banken , tok ut penger, og der stoppet alle spor . Idag , kan det hentes ut opplysninger om alle transaksjoner og hva du har foretatt deg det siste året, eller enda lenger tilbake i tid, spørs på hvilken bank man er bruker av. Så har vi overvåking av smser , samtaler via mobiltelefon. Basestasjonene lagrer info om at du var oppkoblet med helt nøyaktig tidspunkt. Før måtte politet ha en rettslig godkjenning på hver person de ville overvåke. i 2008 så ble det slutt på det, som betyr at det er fritt fram for Politiet å lytte til hvem som helst , når som helst på døgnet i 2012 ! http://www.nettavise...icle2325858.ece I Sverige så fikk de utvidet "Tvångsmedelslagen" , opprinnelig skrevet i 1952 ,men forlenget slik at epost og overvåking av telefonsamtaler ikke lenger krever godkjenning av retten. Samtidlig , så går jo mesteparten av Norsk internett og telefoni gjennom Sverige, så det er fullt mulig for svenskene og overvåke oss. i de store byene , pluss mange små tettsteder har en eller et titalls bomringer, de registrerer hver eneste passering. Det er utrolig lett og finne ut hvor en person har dratt bare ved å søke i registeret. Skal du ut å reise med fly , må du belage deg på og bli tatt på , kledd av , scannet og mistenkeliggjort Mange vil også ha fingeravtrykket ditt før du kommer en meter inn i landet. Bunnpris fikk nettopp godkjent bruk av fingerscannere , for å lettere identifisere om en person er over 18 år eller ikke, de sier selv at det bare blir brukt til denne ene oppgaven. Det er blitt mer og mer vanlig med busskort som har en chip inni seg, hver reise blir registrert og lagret. hva kan det brukes til tro ? Ikke minst har de fleste busser nå fått 1 eller flere kamera innstallert. Det var alt jeg fikk ut av meg nå, vil bare si at jeg nekter å være med på en stille reise inn i et overvåkingssamfunn. Blir veldig oppgitt over utviklingen, vi vanlige har ikke mer frihet igjen. Det triste , er at så mange gir en lang F i utviklingen. Ingen tar til motmæle og stiller opp mot makta, men lar skylappene blokkere ut det som føles feil. Jeg quoter de siste linjene i linken jeg la til lenger opp , og avslutter med det : Mener folk må få opp øynene Østmoen mener det er på tide at folk flest får opp øynene for denne typen utvidelser. - Både i Norge og i Sverige så kan en ganske lett stoppe denne utviklingen om en bare står sammen om det. En må ha et bevisst forhold på hvilke ledere som velges, og vi må slutte å ha en absolutt tillit til de som har makt, sier han. Det spesielt bekymringsverdige med denne saken er at en del av grunnprinsippene i rettsstaten brytes ned. - Rettsstaten er avhengig av en del prinsipper som ikke kan rokkes ved om demokratiet skal fungere, og det er det vi ser her, avslutter han. Endret 23. april 2012 av Lumpness 3 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Flott, nå vil jeg føle meg tvungen til å legge inn noe sånn som "Jeg syntes alle i AP-Høyre og andre EU-possitive partier fortjener å bli rullet og tang og tjære og jaget ut av landet!"i alle postene mine kun for å få dem til å kaste bort ressurser, kan være lurt å legge inn ting som anti-semmetisme poltikere skyte vold etc inn i signaturen :\ Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Ble den automatisk låst fordi jeg ser dette som en forlengelse av redaktøransvaret? Moderator følger kun PSTs hemmelige direktiv mht til mistenkelige poster, desverre har moderator per dommeravgjørelse ikke tillatelse til bekrefte hverken direktivets eksistens eller nevne rettens kjennelse. Videre, om moderator skulle komme til å hentyde til at PST har hatt en finger på tastaturet risikerer moderator å forsvinne inn i ett svart hull (ikke av den kosmiske typen). Muligens vil alt dette komme ut i lyset om 60års tid etter at vi alle er døde og hendelsen blir nedgradert (medmindre PST finner skjellig grunn til å forlenge det med 60år til) 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hysj, du avslører oss! Vi kan selvsagt ikke kommentere disse beskyldningene. 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Dette er ikke noe annet enn at PST ser muligheten til å få en litt lettere jobb. Så bruker de dagens klima for å presse gjennom et slikt forslag. Jeg er svært usikker. På den ene side så er dette en krenkelse av internetts frihet, men på den annen side så renner internett over av idioti. Og det kan bli farlig. Jeg tror ikke det er veldig drøyt av meg å si at ABB har blitt kraftig påvirket og motivert av meningsfeller på internett. Mitt forslag til "staten" (trademark uttrykk, Skatteflyktning): dropp overvåkning som dette - det skaper misnøye. Ansett heller noen professorer og studenter til å drive oppvask på tvilsomme fora - plukk argumentasjonen fra hverandre. Det er på høy tid at flere tar på seg oppgaven med å snakke idiotene ned fra kanten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Jeg skal se mer på scriptet i morgen. En annen løsning er å leie en daemon server > dobbel VPN inn til den. Finnes alltid en vei å unngå storebror. De eneste som sitter igjen å blir overvåket er "uskyldige". Jeg er ikke helt uenig i det, men der finnes også dumme terrorister og kriminelle. Men hva om myndighetene samarbeider med internettleverandørene (Internet Service Providers)? Har man mistanke om mulige terrorister, eller kriminelle opptrer på nettet kan det meste identifiseres. Problemet er at man kan ikke overvåke alle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Ble den automatisk låst fordi jeg ser dette som en forlengelse av redaktøransvaret? Moderator følger kun PSTs hemmelige direktiv mht til mistenkelige poster, desverre har moderator per dommeravgjørelse ikke tillatelse til bekrefte hverken direktivets eksistens eller nevne rettens kjennelse. Videre, om moderator skulle komme til å hentyde til at PST har hatt en finger på tastaturet risikerer moderator å forsvinne inn i ett svart hull (ikke av den kosmiske typen). Muligens vil alt dette komme ut i lyset om 60års tid etter at vi alle er døde og hendelsen blir nedgradert (medmindre PST finner skjellig grunn til å forlenge det med 60år til) Har du startet i humor bransjen nå? Er skattenivået lavere der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå