Gå til innhold

Regne ut studiepoeng. Forvirret

Anbefalte innlegg

Har et vitnemål Bestående av 26 forskjellige fag, inkludert valgfag. Dette etter 2 år på elektro samt et år med påbygg for å oppnå generell studiekompetanse.

Nå har jeg søkt på forskjellige studier til høsten og ønsker å regne ut eksakt hvor mange studiepoeng jeg har. Da er spørsmålene:

- Hvilke fag skal jeg regne med?

-Skal yrkesfagene medregnes?

- Skal valgfag medregnes?

Spør sikkert dumt, men det får bare være :) På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall studiepoeng er enkelt. Du har ingen.

Angående konkurransepoeng, så skal nok alle fagene regnes med. Jeg gikk selv to år på elektro etterfulgt av påbygg, og alle fagene ble med i regnestykket. 26 fag høres dog litt mye ut, men det er så lenge siden jeg så på mitt eget vitnemål at jeg har glemt hvor mange fag jeg tok på videregående.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Antall studiepoeng er enkelt. Du har ingen.

Angående konkurransepoeng, så skal nok alle fagene regnes med. Jeg gikk selv to år på elektro etterfulgt av påbygg, og alle fagene ble med i regnestykket. 26 fag høres dog litt mye ut, men det er så lenge siden jeg så på mitt eget vitnemål at jeg har glemt hvor mange fag jeg tok på videregående.

Takk for svar. Ser jeg blander litt her ja.

Så du mener alle fagene skal regnes med? selv elektrofagene? Hva med valgfagene jeg har hatt? som f.eks rettslære og pskologi og Engelsk fordypning? En venn av meg mener at det bare er fagene fra siste året som teller.

F.eks har jeg matematikk 1M og 1Y. Skal begge disse telles med eller gjennomsnittet av dem? Dette gjelder forøvrig også Engelsk hvor jeg har engelsk 1 og 2 på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Det ser ut som du gikk på videregående før kunnskapsløftet, og jeg vet ikke helt hva slags regler som gjelder der. Godt mulig at det står noe om på det på SO sine sider. Men som sagt, så gikk jeg selv elektro - men etter kunnskapsløftet ble innført - og alle mine fag ble med. Det er ikke slik at kun det siste året teller, men det er den siste karakteren i faget som kommer på vitnemålet. Det vil si at om et fag går over flere år, for eksempel norsk som går over alle de tre årene, så er det kun karakteren siste året som teller. Fag som er avsluttende første år, kommer på vitnemålet og blir med i beregningen.

Dersom du har flere fag enn nødvendig, så er det mulig at du kan velge bort noen. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den som har ansvaret for søknaden din, det skal typisk være en høgskole eller et universitet. Jeg minner for øvrig vagt at jeg fikk opp poengsummen min da jeg søkte. Står det ikke inne på SO sine sider, når du er logget inn? Siden du har søkt, så har du vel også sendt inn vitnemål (eventuelt finnes det i NVB).

Lenke til kommentar

Det ser ut som du gikk på videregående før kunnskapsløftet, og jeg vet ikke helt hva slags regler som gjelder der. Godt mulig at det står noe om på det på SO sine sider. Men som sagt, så gikk jeg selv elektro - men etter kunnskapsløftet ble innført - og alle mine fag ble med. Det er ikke slik at kun det siste året teller, men det er den siste karakteren i faget som kommer på vitnemålet. Det vil si at om et fag går over flere år, for eksempel norsk som går over alle de tre årene, så er det kun karakteren siste året som teller. Fag som er avsluttende første år, kommer på vitnemålet og blir med i beregningen.

Dersom du har flere fag enn nødvendig, så er det mulig at du kan velge bort noen. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den som har ansvaret for søknaden din, det skal typisk være en høgskole eller et universitet. Jeg minner for øvrig vagt at jeg fikk opp poengsummen min da jeg søkte. Står det ikke inne på SO sine sider, når du er logget inn? Siden du har søkt, så har du vel også sendt inn vitnemål (eventuelt finnes det i NVB).

Hei!hvor på SO var det dette sto? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...