Gå til innhold

Billig bra skjermkort til denne maskinen? (PCI-E x16)

hawk52

Anbefalte innlegg

Hallo folkens! Jeg har en stasjonær PC som begynner å dra litt på åra, eller i hvert fall skjermkortet og CPU'en. Jeg vurderer og oppgradere det, men må tenke på hvilket jeg burde kjøpe, og om det er verdt det.

Grunnen er at jeg vil spille spill som GTA IV (går greit på low, er vandt med det :p), Mirrors Edge, BF2 med over 60FPS på High osv.. Jeg har allerede et Nvidia 8400 gs 512MB kort som drar disse spillene såvidt (bortsett fra BF2 som drar det delvis bra), men jeg vil ha litt mere kraft..

Specsa finner du under her: (fra Speccy, si ifra hvis dere vil ha noe mer spesifik)

Modell: Acer Aspire T180-VD7Z

Operating System

MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

CPU

AMD Sempron 3600+ @2.0GHz 50 °C

Manila 90nm Technology

RAM

3,00 GB Single-Channel DDR2 @ 200MHz (3-3-3-9)

Motherboard

Acer EM61SM/EM61PM (Socket M2 ) 38 °C

Graphics

HP 2311 (1920x1080@60Hz)

nVidia video (Elitegroup)

512MB GeForce 8400 GS (Gigabyte) 47 °C

ForceWare version 296.10

SLI Disabled

Hard Drives

245GB Maxtor Maxtor 7Y250P0 ATA Device (PATA) 34 °C

195GB Seagate ST320082 2AS SCSI Disk Device (ATA)

Optical Drives

NEC DVD_RW ND-3550A ATA Device

ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device

Audio

High Definition Audio-enhet

Har PCI v2.3 og PCI-Express x16 på hovedkortet.

Jeg har ikke tenkt på å kjøpe en ny en, nå som jeg akkurat fikk denne her for en liten sum penger.. veldig liten. Det er ingen feil med den, og den har blitt oppgradert gjennom årene og har ikke standard RAM, HDD, PSU, GPU osv..

PSU'en min er på 400W max, og det er litt lite, men det holder nok (vil jeg tro) til dette kortet her: http://www.komplett....aspx?sku=633052

Hva synes dere om det skjermkortet? Kan strekke meg en eller to hundrelapper til, men da blir det vel en som tar mere strøm, og da vil PSU'en slite.

Har vurdert en ny CPU, og har funnet ganske bra AM2 socket prosessorer som passer, men jeg får ikke tak i de lenger..

Kom med forslag til skjermkort og eventuelt CPU! :)

Endret av hawk52
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig ville jeg ikke vurdert å kjøpe nytt skjermkort i det heletatt før du byttet annet.

Var jeg deg, ville jeg heller kjøpt:

AMD A8-3870K + Asus F1A55-M + Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9 og en SSD disk.

Til slutt kanskje legget til HD 6870 og Silver Power SP-SS620M 620W PSU strømforsyning.

Lenke til kommentar

For å være ærlig ville jeg ikke vurdert å kjøpe nytt skjermkort i det heletatt før du byttet annet.

Var jeg deg, ville jeg heller kjøpt:

AMD A8-3870K + Asus F1A55-M + Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9 og en SSD disk.

Til slutt kanskje legget til HD 6870 og Silver Power SP-SS620M 620W PSU strømforsyning.

Takk for svar!

Ja, hadde vært mye bedre å bygge en ny stasjonær istedet, men så er det at jeg ikke har råd til det, derfor jeg fikk denne her for en liten sum, og denne er en stor oppgradering fra HP Pavilion t260.no'en jeg hadde før fra 2003 med Pentium 4 og Nvidia FX 5200..

Men tror du det skjermkortet jeg linket til er verdt 500kr og vil kjøre GTA IV osv.. på low? CPU'en er nå litt svak, men jeg har sett folk kjøre Battlefield 3 med høy grafikk på gamle Pentium 4'er og AGP kort, og jeg mener at denne her drar spill bra nok (etter min opplevelse) hvis den får et bedre skjermkort. GeForce 8400 gs er langt nede på performance-skalaen, og det intergrerte som er på hovedkortet er nesten like bra..

Lenke til kommentar

Jeg ville heller prøvd å finne en bedre cpu og gpu (skjermkort) brukt på Finn.no.

Skjermkort vil nok gå greit å handle brukt, men CPU tror jeg vil bli et problem med mindre det finnes nyere bios til Acer EM61SM/EM61PM og hvis du leser: http://www.techsupportforum.com/forums/f15/what-processors-is-my-acer-em61sm-em61pm-motherboard-compatible-with-484547.html er det en som er skeptisk til dette.

Så derfor vil heller sett etter nytt hovedkort, å håpe en AMD X2 5600+ virker er jo å se på en risiko, også er jo den ganske så utdatert også, vil si minst CPU i dag må nok være AMD X2 260.

Man kan jo se om man finner en oppgraderingspakke med AMD X2 250 eller core 2 duo E8400 oppsett brukt. Ellers er det nok ikke stort annet å betale nytt.

Lenke til kommentar

Så derfor vil heller sett etter nytt hovedkort, å håpe en AMD X2 5600+ virker er jo å se på en risiko, også er jo den ganske så utdatert også, vil si minst CPU i dag må nok være AMD X2 260.

Den beste prosessoren til AM2 socketen jeg har funnet så langt er AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2 GHz dual, 90nm.

Det virker som en lovende prosessor med 3.2GHz dualcore og den er garantert til å passe på hovedkortet, og jeg så dette på en CNet forum side:

T180 had AMD 64 3500+ single core and I upgraded the bios and installed a AMD 64 x2 6400+ in its place. First thing you need to do is upgrade the bios to the R1-C0 version before upgrading the CPU.

Link: http://forums.cnet.com/7723-6122_102-307237/cpu-upgrading-acer-t180-computer/

Problemet blir å få tak i den.. Skal sjekke litt videre og si ifra hvis jeg finner en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...