KTf43n Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Heisann, lurer på hva ordinæropptak og primæropptak er. Hvilken av disse er det som har lavest karaktersnitt? også, om noen vet, hvis jeg venter 1 år med å søke høgskole etter videregående, vil jeg fortsatt stille med førstegangsvitnemål da? og hvilket opptak (ordinær- eller primær) stiller jeg i da? er veldig takknemlig for alle svar, er sykt forvirret. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Primæropptak går på vgs vitnemålet og kan ikke endres etter avsluttes vg. Du kan bruke det tre år. Poengene er = kraktersnitt*10 + realfag/språkpoeng + kjønn Ordinær er resten. Her er alle poeng med som militær, alder og du kan endre karakterer. Primær har derfor lavere inntak siden f.eks. alderspoeng ikke drar opp snitt Lenke til kommentar
KTf43n Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 ok, takk! Så hvis jeg for eksempel tar et halvtårsstudium og deretter søker på høgskole så vil jeg ikke søke i primæropptak fordi jeg har ekstra poeng? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Jo. Du søker i begge kvotene til og med det året du fyller 21 år, men selvsagt med ulik poengsum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå