Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] korrekt ruting i kabel og trådløst nett

Anbefalte innlegg

Har installert nettverk i leiligheten fra Canal Digital. Dette går via en sentralt plassert boks inni et skap til diverse tv-punkter, samt til 3 stk. CAT5 punkter i leiligheten.

- Jeg har en Linksys E4200 ruter i ett av endepunktene, trådløse enheter kobler mot denne

- Har en liten switch i et annet endepunkt, den har jeg koblet stasjonær pc og en ReadyNas Duo til.

Problemet mitt er at kun andre enheter som er koblet til samme switch som ReadyNas duo får kontakt med denne. Ingen enheter som er koblet til E4200 (verken trådløst eller med kabel) får tilgang til readynas.

Noen ideer? Mistenker at det skjer noe i boksen som sitter ifordelingsskapet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du deaktivert DHCP i i rutern (Linksys E4200 ruter) ?

Hvis ikke, vil jo den bli en ny gateway og gi ut andre intern Ip-adresser.

Det er mulig du ikke kan bruke WAN inngangen på rutern (Linksys E4200 ruter) når du deaktiverer DHCP, men da kobler du den bare inn på en av de andre inngangene.

Lenke til kommentar

DHCP har vært både av og på, virker ikke ha noe stor betydning. Trådløse enheter får ip adresser i range 192.168.1. X, resterende har 93.xx.xx.xx nummer.

Det jeg vel helst vil er å ha kontakt mellom trådløse enheter og enheter koblet til E4200 med resten av komponentene i 93.xx...serien..

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at trådløse enheter får tildelt lokale ip-adresser(NAT), mens kablede ikke gjør det. Det kan du fikse på din E4200 og be enten både ethernet og wlan bruke nat eller ikke.

Om hver enhet i nettverket får tidelt en ny ip-adresse, så kan det være at switchen og E4200 er på forskjellig subnett. Du kan prøve å koble fra modemet til en switch/router og så ut til ende-enhetene.

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne koblet fra modemet direkte til ruteren og så til ende-punktene, det hadde jo definitivt vært den optimale løsningen. Problemet er det ikke er plass til ruter der modemet står. Må se litt på NAT da kanskje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...