Gå til innhold

Spørsmål om1866 MHz minne på 1600 MHz hovedkort

Decoman

Anbefalte innlegg

Maximus IV Extreme (P67) støtter iflg. manualen 1066 / 1333 / 1600 minne, men også 1866 (OC) / 2133(OC) / 2200 (OC).

Bios oppdateringene for dette hovedkortet er tydeligvis oppdatert flere ganger, men jeg vet ikke om dette kan være relevant for noen tenkt utvidet støtte for minne for større båndbredde.

Det jeg lurer på er om hva som skjer med cpu klokkefrekvensen når minne her tenkes kjøre på 1866 MHz, som iflg. manualen støttes ved overklokking tydeligvis.

Kan en cpu kjøre med x100 bclk eller er det kanskje slik at cpu'en må overklokkes samtidig med minnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du setter minnefrekvens uten at det påvirker klokkefrekvensen på cpu. Det gjøres på Asus-kort under "AI-Tweaker-Memory frequency". Der finner du de frekvensene du har listet over. Kjører selv 1866MHz på PC'en jeg sitter på.

Min erfaring er at 1866-9-11-9 gir noe bedre ytelse enn 1600-9-9-9, men du kommer bedre ut med 1600-7-8-7. Forskjellene er imidlertid så små, at folk flest neppe vil merke det, og det er uansett ikke verdt å tømme lommeboka for.

Lenke til kommentar

Ja, hehe eneste grunnen til at jeg begynte å lure på dette, var pga. noen et sted som nevnte at de brukte en type minne som viste seg å være svinedyr. :) ca kr 4.500,- som billigste alternativ (32 GB).

http://www.prisguide...gb-4x8gb-156224

Jeg kan godt tenke meg å forsøke med lavere timings for minnet jeg kjøpte (det nye hovedkortet er fremdeles på hylla), men er litt usikker på om det er mulig å forbedre resultatet. Dette er vanlig Corsair Vengeance minne 1600 MHz 2x4 GB, a timings på 9-9-9-24 av hva jeg kan huske.

Hm, minnet jeg linka til støtter quad channel tror jeg, quad channel er kanskje noe som ikke vil fungere med hovedkortet mitt, men dual channel mode måtte vel fungere tenker jeg.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg leste om at Sandy Bridge prosessorene foretrekker/bør ha 1.5 V minne så jeg våget ikke å vurdere 1.65V minne. Heldigvis fant jeg billig DDR3 minne.

Det var dette produktet under som jeg skaffet meg:

http://www.netshop.n...0000172065.aspx

Heh, tror faktisk prisen pr GB er en fjerdedel av hva jeg betalte for 4 1/2 år tilbake tid.

Hadde ikke oppgradert hovedkort + cpu + minne hvis ikke ting var så billig som nå.

Det er lenge sida jeg leste om rambrikker, men så langt så har jeg tenkt å prøve med 1T i stedet for 2T når jeg omsider får alt i gang. En kan muligens også prøve 1.5T.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...