Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vectra C 2004, fjær og lager


0flax

Anbefalte innlegg

Hei.

La om til sommerdekk for noen dager siden, og la merke til at begge fjørene framme på bilen var knekt! I tilegg, så er høyre fjærbenslager gåent! Så når jeg først er i delebestillingsmodus, er det noe mer som bør skiftes da? tenker på mansjetter elns?

vil ikke skifte dempere, skal ha noen stivere når de først ryker så det får bli siden :)

takk for eventuelle svar :) !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knekt fjær er ikke ukjent på disse bilene. Se på fjører fra Lesjøfors, selges på Bilextra. Du bytter begge topplagrene og begge mansjettene. Om du velger å beholde fjærbena, sørg for at du lakker bunnskålen som fjørene ligger nedpå, minimum 2 strøk med sterk lakk. Samt sørg for nye plaststykker, som skal træs inn på nedre del av fjøren, for å hindre gnag. Det blir fort endel knirk på disse bilene, så jo mer nøye du er med lakkering jo bedre er det.

 

BTW om du har standard oppsett (som jeg har, på min elegance-utgave), så har jeg god efaring med Lesjøfors sine sportsfjører til denne. De er 20 mm lavere i ubelastet, men pga tykkere bare 10mm lavere, men noe stivere. Og det gjør intet, den er litt blaut som standard. Ang dempere så standard altfor mykt, det er jo nesten ikke motstand. Selv standarddemperne på en Xsara jeg hadde var adskillig "tregere" :eek:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar ! :w00t:

Fikk kjøpt nye fjærbenslager i dag, og bestilte fjører av typen AP, skulle vistnok være god vare!

Det er da senkefjærer med 30mm senk, fram og bak.

Fjærbena blir jeg å beholde, for de var rimelig dyre hos den lokale Opelforhandleren :confused: så får vell ta meg bryet med litt pussing og lakking :)

Har du bytta dempere på din eller?

Lenke til kommentar

Takk for svar ! :w00t:

Fikk kjøpt nye fjærbenslager i dag, og bestilte fjører av typen AP, skulle vistnok være god vare!

Det er da senkefjærer med 30mm senk, fram og bak.

Fjærbena blir jeg å beholde, for de var rimelig dyre hos den lokale Opelforhandleren :confused: så får vell ta meg bryet med litt pussing og lakking :)

Har du bytta dempere på din eller?

Kjøpte vår for 3 år siden, da var den kjørt 100.000KM. Byttet etter få tusen, både fjær, fjærben, topplager og mansjetter. Kjøpte da KYB fjærben (original demping) og Lesjøfors fjører i standard utførelse. Syntes den var litt dvask, så jeg fikk byttet til sportsfjørene (som tidligere nevnt), og det ble straks bedre. Dvs, demperen er fremdeles for svak synes jeg, så en vakker dag skal de byttes til noe som er litt stivere. Byttet og stag og gummi til stab-staget. Stagene er grei nok, men gummien, der sa de på Opel at gummien til 2006 var forbedret, og burde heller ta de. For å hindre knirk (mye greier som kan knirke på hjulopphenget på disse, tydeligvis..). Var et helv... å bytte de gummiene, men etter 77.000 KM er de fremdeles helt fine. Demperne er og fine, men fjørene knirker ned mot bunnen, samt at topplagrene igjen er gåen. Så de varer ikke evig akkurat. Bak byttet jeg til campingfjører (Lesjøfors). De er litt for stive og høye til daglig kjøring (har stv), men glimrende til campingvogn/henger. Neste gang blir det sports-fjører der og. Det sies at denne bilen, med sportsfjører, er langt bedre å kjøre enn med standard, noe jeg ikke betviler. Litt rart at de bruker så dvaske greier som standard, for det er intet i veien med egenskapene ellers på bilen. Med Michelin 225/45-17 sitter den rikelig på veien for min del. Men som sagt, litt vel stiv bak. Forresten kan du sjekke de bananformede stagene (øverst) på bakhjulsopphenget. Når det kommer slakk i de (det er stål og ikke gummi i de ytre lagrene, og det er der de blir slitt, ikke lett å oppdage, men de klakker litt) så kneler bakhjulene litt mer enn vanlig utover, og dekk slites. De koster en del originalt, men på ebay.de finner du de og endel annet knask til hyggelige priser (og for det meste OK kvalitet). Ellers er understellet ganske kurant, har ikke byttet noe annet enn nevnt på min, nå 177.000KM. Merker jeg må bytte nedre oppheng på framme snart, der er litt slark på gummien inne. Under halv pris for god vare på ebay.

Ellers kan jeg anbefale deg et medlemskap i opel motorsport club. Norsk klubb med mange medlemmer. Koster noen få hundringser i året, og da får du bladet bil samt gode rabatter hos Opel og mange andre steder. Har fått mye god hjelp av de gutta (og jentene!) der :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...