jtsorensen Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg lurer på hvordan jeg kan lage et windows vindu i c++, er det et sted der jeg kan se koden og jobbe ut ifra? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Et vindu i seg selv krever mye kode hvis det er snakk om windows API. Jeg kan derimot gi deg en start på å lage en Dialog fra en resource fil. Da har du et utgangspunkt å jobbe videre med. Koden krever at du lager et nytt win32 prosjekt (IKKE MFC), og tar "add resource" -> "dialog". Denne kaller du "IDD_DIALOG1" også lager du en knapp med navn "ID_BUTTON1". Jeg har ikke testet koden, men den skal virke med mindre det har sneket seg inn en skrivefeil. #include <windows.h> #include "resource.h" LRESULT CALLBACK DlgProc(HWND hWnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam) { switch(message) { case WM_INITDIALOG: { return TRUE; //kode som skal forekomme da dialogen loades } break; case WM_CLOSE: { EndDialog(hWnd, FALSE); //kode som avslutter dialogen da det får en melding om å avslutte } break; case WM_DESTROY: { //kode som skal forekomme da dialogen AVSLUTTES } break; case WM_COMMAND: { switch(LOWORD(wParam)) { case ID_BUTTON1: { //kode som skal forekomme da en knapp med navn ID_BUTTON1 blir trykket på } break; default:break; } } break; } return FALSE; } int WINAPI WinMain (HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance, PSTR szCmdLine, int iCmdShow) { MSG msg; DialogBox(GetModuleHandle(NULL), MAKEINTRESOURCE(IDD_DIALOG1), hwnd, (DLGPROC)DlgProc); while (GetMessage(&msg, NULL, 0, 0)) { TranslateMessage (&msg); DispatchMessage (&msg); } return (int)msg.wParam ; } EDIT1: bah såklart funka ikke tabbinga. EDIT2: http://www.pastebin.org/index.php?page=sho...5&key=ipdsxxrh3 Ellers anbefaler jeg Charles Petzold's "programming windows" for å lære deg ytterligere windows API. Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Hvor ligger denne include filen, "resource.h" ? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvor ligger denne include filen, "resource.h" ? den generes og legges i samme mappe hvis du legger til resources til prosjektet. da det står i "" fremfor <> betyr det at den skal hente en fil utenfor de vanlige headerbibliotekene, og ettersom det ikke står noe annet enn bare filnavnet betyr det at den ligger i samme mappe som prosjektet. Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Men nå har jeg laget et nytt prosjekt, og jeg har ikke denne resource.h filen der. Det du sa var greit, men jeg vet fortsatt ikke hvor jeg får tak i denne filen som scriptet vil include. Eller skal jeg bare lage en tom resource.h fil? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Nå vet jeg lite om hvordan andre editorer fungerer, men i Visual Studio kan du trykke på menyen "project" og så "add resource". Hvis du da lagrer vil resource.h legges i mappen. Lenke til kommentar
roff Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 EDIT1: bah såklart funka ikke tabbinga. Fungerer visst hvis du har dobbelt mellomrom. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=67829#1141976 Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Jeg bruker dev C++, men det ser ikke ut til at resource.h filen er der. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 nei dev-c++ har ingen ordentlig resource editor. har aldri fått til å bruke resources der selv så...isåfall tror jeg du må sette deg inn i hvordan kode et vindu. Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Med andre ord, så er det ikke så enkelt som å finne denne resource.h filen og kopiere den inn i prosjektet? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 nei i og med at den genereres sammen med resource fila. Lenke til kommentar
ojb Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Er som sagt ikke bare bare å lage et vindu. Vil anbefale å ta en tur til www.gametutorials.com, er mange gode win32 tutorials der. Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Men når det kommer til OS, er det veldig forskjellig hvordan man lager vindu i windows og i Linux, eller er det en fellesmåte man kan bruke..? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 dette er nok veldig forskjellig med mindre du bruker noe cross platform opplegg Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 GLUT en cross open gl sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå