Gå til innhold

Hvordan spare penger

Anbefalte innlegg

Jeg har et par tips for å spare penger. Kom gjerne med innspill..

- kjøp 5-56 eller WD-40 og spray på bil, moped, sykkel og alt annet som kan ruste eller krever smøring. Disse smører, fjerner rust og driver ut fuktighet samt mye mer.

- Bruk sparepærer på rom du ikke bruker. Det lite å spare på å bruke sparepærer på rom du bruker.

- Sparedusj er en god investering dersom du ikke har noe imot å ha det jævlig i dusjen. En sparedusj bruker mye mindre vann, og det merker man når man dusjer i en.

- Om du trenger verktøy så kjøp det aller billigste og heller hold det tørt. Dvs. at du ikke legger det tilbake i verktøykassa før det har tørka. Et alternativ er å kjøpe verktøykasser som er laget av tekstil slik at det kan tørke mens det er inni verktøykassene.

- Pulverkaffe er billigere enn traktekaffe. Man sparer lite på dette og kaffen smaker veldig vondt uansett merke, men det er likevel et sparetips, og jeg utelater ingen tips.

- Kjøp gjerne first price, men sørg for å ikke fyll hele handlekurven med dette, for da blir du sett på som en gjerrigknark, og folk sender deg blikk. Ca 1/4 fp går fint ;)

- Dersom du røyker kan jeg anbefale merket paramount. Disse sigarettene smaker såpass vondt at man trapper kraftig ned. Du sparer også lungene, men det er ikke det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen flere tips:

- Dyrk dine egne poteter og fisk din egen fisk

- Ikke drikk annet enn vann

- Bruk restavfallet ditt til oppvarming av boligen

- Kjør dieselbilen din på brukt frityrolje

- Sy dine egne klær

- Aldri gå til frisøren

- Dropp dusjen, vask deg med en fuktig klut

- Varm middagen din på manifoilen på bilen når du allikevel er ute og kjører

Veldig merkelige tips du kommer med...

Endret av Må jeg?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

- Dyrk dine egne poteter og fisk din egen fisk

- Ikke drikk annet enn vann

- Bruk restavfallet ditt til oppvarming av boligen

- Kjør dieselbilen din på brukt frityrolje

- Sy dine egne klær

- Aldri gå til frisøren

- Dropp dusjen, vask deg med en fuktig klut

- Varm middagen din på manifoilen på bilen når du allikevel er ute og kjører

Det du kommer med er en guide på hvordan man kan bli uteligger

• Liker 2
Lenke til kommentar

...og du kommer med en liste av enten helt opplagte ting og/eller ting som forringer livskvaliteten. Om folk skal ha nytte av tips for å spare penger må det være noe de ikke har tenkt på selv og som kan gjennomføres uten å legge seg på en lavere standard. Alle vet at det er billigere å gå ned i standard, og at ting varer lengre om en vedlikeholder det.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

...og du kommer med en liste av enten helt opplagte ting og/eller ting som forringer livskvaliteten. Om folk skal ha nytte av tips for å spare penger må det være noe de ikke har tenkt på selv og som kan gjennomføres uten å legge seg på en lavere standard. Alle vet at det er billigere å gå ned i standard, og at ting varer lengre om en vedlikeholder det.

det som forringer livskvaliteten er å la være å dusje, og i tilegg bruke restavfall til oppvarming av boligen. hvis man i tilegg syr sine egne klær så ser man ut som søppeltrollet. har du sett fraglene?

Lenke til kommentar

og i tilegg bruke restavfall til oppvarming av boligen

Hvordan ser du for deg at dette skjer? Mistenker nemlig at du tror restavfallet blir brukt på en helt annen måte enn det som er normalt for oppvarming. Dessuten er det jo bare tulletips du kommer med, eksempelvis er det jo mer å spare på å ha sparepærer i rom man faktisk bruker, og ikke i rom man aldri bruker, logisk brist.

Lenke til kommentar

og i tilegg bruke restavfall til oppvarming av boligen

Hvordan ser du for deg at dette skjer? Mistenker nemlig at du tror restavfallet blir brukt på en helt annen måte enn det som er normalt for oppvarming. Dessuten er det jo bare tulletips du kommer med, eksempelvis er det jo mer å spare på å ha sparepærer i rom man faktisk bruker, og ikke i rom man aldri bruker, logisk brist.

du burde lese mer ;)

Lenke til kommentar

For å spare penger:

Lag et måneds budsjett og planlegg måltider

Ta vare på kvitteringer og se gjennom hva du har brukt penger på - bli mer bevisst.

Storinnkjøp 1 gang pr måned hvor du kjøper det du trenger av tørrvarer og annen mat med lengre holdbarhet,og supplèr med melk og andre lettbedervelige matvarer en gang pr uke.

Lag mat sammen! Det koster like mye for ingredienser enten du er en,eller tre (med mindre du bare spiser fjordland) - så hvorfor ikke gjøre det både hyggelig og billig? :)

Sjekk priser, hvorfor betale 12kr for pasta når du kan få den for 4,30 et annet sted?

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Siterer et innlegg herfra, mer ekstrem går det vel ikke an å bli. (Det er ikke mitt eget innlegg.)

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/142934894-har-dere-noen-eksempler-pa-gjerrige-venner-og-bekjente-her-er-mine-verste/page__st__120

svigerfar tisser i hagen fordi det er så dyrt med vann. Han slikker også av tallerkenen istedet for å skylle den og bruker den mange ganger før han vasker den, vann er jo så dyrt! Av samme grunn dusjer han ca en gang i måneden og vasker seg heller aldri på hendene. jeg vasket gulvet og skulle helle ut det skitne vannet, da fikk jeg kjeft, for det kunne jeg jo spare til noen måtte bæsje. Da kunne man helle det i do istede for å trekke ned. han stjeler fruktposer i butikken og bruker de som søppelposer. han kan jo ikke kjøpe vanlige handleposer i butikken, de er jo så dyre, så han tar av seg jakken, legger matvarene han har kjøpt i jakken, bretter jakken sammen og bærer alt ut.

bøyde spikere kastes ikke. Det rettes ut igjen og kan brukes. Veldig fint tidsfordriv for barn og barnebarn. dersom han har hatt gjester og han (som han sjelden gjør) serverer de kaffe samler han opp kaffeslumpene etter de har gått og drikker det. da hans svigerfar døde arvet han alle klærne hans, inkludert trusene hans (!), og han bruker de. Ingen andre ville ha de, men han tok de gladelig imot. da jeg gikk på gravidsvømming lurte han på hvorfor jeg valgte og dusje hjemme (det var fire dusjer der fordelt på 15 damer, og jeg bor 5 min gange fra basenget), om jeg hadde dusjet der hadde jeg jo spart masse penger på varmtvann, dessuten er det alltid noen som glemmer igjen såpa si på slike steder, og da kunne jeg tjent mange penger!

han mener alle kvinner som bruker sminke like gjerne kunne kastet pengene sine ut av vinduet. han bremser ikke i svinger fordi da bruker man mer bensin når man må gasse etter svingen (vi sitter ikke på med han!) jeg kappet av ca 15 cm av et lite metallrør og kastet det, svigerfar ringte gubben på jobben og fortalte hvilket uøkonomisk nek han hadde giftet seg med, jeg kunne jo for svarte helvete støpt metallet inn i noe. ikke det at vi noen gang har støpt noe... slikt må man ta vare på! da vi malte stua kjøpte jeg en rørepinne for å røre i malingen i til 2 kr. da fløy han omtrent i flint, for var det ikke en skog 15 min gange fra huset vårt?! han stoppet en gang på motorveien fordi det lå en kvist langs veien, det var fin opptenningsved!

om høstet kan han finne på å spise KUN poteter til de fleste måltider fordi han dyrker det selv, og da er det gratis. en gang fikk vi smelta smør på, men ikke noe mer. Dersom skolissa hans ryker tar han vare på den, for flere ødelagte skolisser blir en hel når man knyter de sammen. Om naboen kaster en stor søppelsekk går han gjennom den om natten, for det kan jo være noe fint der! Det skal sies at han har to dobbeltgarasjer, en utebod og en gigantisk kjeller fyllt med skrot som han "sikkert får brukt for en dag". ingen får noengang gaver til jul eller bursdag

han har koblet ut ringeklokken fordi han ikke vil bruke opp batteriene på den. Det er heller ikke lyspærer i lampene på gjesterommet, mistenker at det er for å spare strøm. han har arvet en drøss med briller som ikke engang er riktig styrke, men de er jo gratis, og da kan han jo bruke de! mannen min har fortalt at han har stjålet litt jord fra mange forskjellige potteplanter i blomsterbutikker som han bruker i hagen sin, og at samme matpakkepapir blir brukt til det faller fra hverandre. såpa på badet har stått der siden 1990 tallet og er vannet ut så det er bare vann der og det har det vel også vært siden 90 tallet. når han skal handle må vi innom både rema, spar, kiwi og rimi, for han handler ikke noe ett sted dersom det er 40 øre billigere et annet sted. Jeg har lært "the hard way" at tannkremen koster 1 kr mindre på kiwi enn på rimi. alle disse stoppene er forresten medregnet bensinpris.

mannen min har også fortalt at når svigerfar vasker klær tar han slangen fra vaskemaskinen og legger den i badekaret slik at når vaskemaskinen tømmer ut vannet går vannet i badekaret og ikke i sluket. Jeg aner ikke hva han bruker dette vanent til, men han bruker det sikkert til å skylle ned i doen med. når jeg tenker meg om er denne mannen sykelig opptatt av hvor dyrt vannet er...

Etter at dette er trukket fram som et ekstremt eksempel, må jeg si at jeg også selv er ganske gjerrig. For eksempel; Hva er poenget med drikkeyoghurt? Er det ikke bare utvannet yoghurt? Hvorfor skal man betale for vann... I størst mulig grad bør man unngå å betale for utvannede ting i butikken, i de tilfeller der det er logisk å tenke slik.

Klær er veldig billig å kjøpe på salg, så det er egentlig ikke nødvendig å sy klærne selv med mindre man har en kunstnerisk åre.

De som har kort hår er nesten nødt til å gå til frisøren, eller få en bekjent til å "frese over" håret med en barbermaskin, innstilt på kort i nakken og et par cm oppå hodet.

Men de som har langt hår kan bruke den geniale metoden med å samle alt håret i strikk litt utenfor pannen, og klippe rett av. Det er faktisk helt genialt, og gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...