Gå til innhold

Hva er openwrt?

Anbefalte innlegg

Hører jo av og til snakke svært så varmt om openwrt/dd-wrt - og har i den forbindelse noen (simple) spørsmål:

- Hva er det egentlig?

- Vil jeg som "vanlig hjemmebruker" ha nytte av det?

- Er det noen ulemper?

Endret av kjelle392
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Openwrt og DD-wrt er tredjeparts programvare du installerer på ruteren din.

Hvis du har kommet så langt som å lure på hva det er og om du har nytte av det kan det hende du er den typen hjemmebruker som kunne hatt glede av det. Dette avhenger jo litt av hva slags funksjoner ruteren din har per idag og hvilke du kunne funnet anvendelser for. Selv brukte jeg f.eks muligheten til å laste ned filer direkte fra ruteren til tilkoblet harddisk så jeg slapp å ha pc stående på om natten hvis jeg skulle laste ned en stor fil. Dette var kun vanlig http, men du kan også installere torrent-klient såvidt jeg husker :)

Skjønner forøvrig ikke hvorfor dette skulle være en spøk fra trådstarters side, tingo?

Flytter denne tråden til Linux-forumet (begge disse kjører Linux-kjerne) der du sannsynligvis også vil få bedre svar.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat DD-WRT og OpenWrt, men jeg kjører Tomato USB på min egen router. Fordelen er at man får mer funksjonalitet enn med standard firmware, og man kan stille på det aller meste. Dette kan være interessant om du vil leke litt, men det er noe man bør styre unna dersom man er en vanlig bruker som kun ønsker at ting skal fungere.

Lenke til kommentar

Takk for (stort sett) flotte svar! Vil understreke at dette er ment seriøst, da det faktisk er lite med beskrivelse av HVA dette er og HVORFOR mange anbefaler det.

Har slitt med at min router av og til henger seg opp og krever en restart for å komme opp igjen. I slike tilfeller mister jeg både forbindelsen til den, og nettet. I så måte kan det jo være verdt å forsøke en av de alternative firmwarene.

Min router er støttet iht. OpenWrt's sider - men dersom en slik oppgradering skjærer seg; er det da mulig å gå tilbake til fabrikkfirmware?

Lenke til kommentar

Min router er støttet iht. OpenWrt's sider - men dersom en slik oppgradering skjærer seg; er det da mulig å gå tilbake til fabrikkfirmware?

Når man "flasher" firmware, så tar man en sjanse. Du risikerer å "bricke" routeren, eller få andre problemer som kan gjøre routeren ubrukelig. Dette kan i de aller fleste tilfeller fikses, men som en tommelfingerregel kan man si at det blir vanskeligere å gå tilbake til standard firmware dersom flashingen skjærer seg. Det finnes massevis av guider på nettet for hvordan du kan gå frem for å forsøke å fikse en feilslått flashing av firmware, men det blir ofte litt mer komplisert enn å laste opp en fil via en nettside.

Lenke til kommentar

Sjansen for at noe går galt er stort sett betinget til at du som bruker ikke har tatt høyde for alt du må gjøre. I seg selv så er ikke prosessen veldig vanskelig og det er nok av veiledninger på nett som kan benyttes med hell.

Det kan være slike enkle ting som at din versjon av en ruter støtter en bestemt bilde-fil, mens andre ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Skjønner forøvrig ikke hvorfor dette skulle være en spøk fra trådstarters side, tingo?

Jeg synes bare det er litt rart at TS ikke klarte å finne ut hva OpenWrt er, all den tid man får et eller flere svar bare man gidder å skrive inn "openwrt" i et søkefelt.

Resten av spørsmålene var helt greie.

Lenke til kommentar

@tingo: kan du vise meg et slikt søk?

Det er mulig vi legger forskjellig mening bak ordet "hva", men når jeg søker så får jeg opp en hel rekke med linker til sider som beskriver OpenWrt, men ikke hva det er.

Fra f.eks. OpenWrt's egen side:

OpenWrt is described as a Linux distribution for embedded devices.

Eeeeh javel? Men hva ER det? Det hjelper ikke meg noe å få vite at det er pakkenedlastning osv.

Neste link er fra Wikipedia. Oppramsing av diverse features. Bra det, men hva ER OpenWrt?

Så følger noen linker til guider prosjekter med OpenWrt - disse også uten å forklare hvorfor man i utgangspunktet ønsker å forandre firmware på router (som for meg kun er en mer eller mindre dum boks med én hensikt; gi meg nettverkstilgang).

Ser du? Dette er ikke så lett for en som bare ønsker å få vite hva OpenWrt er for noe og hvorfor noen ønsker å bruke det. Skjønt; har fått noen bra svar som har klartgjort endel.

Det er kanskje slik at du tror jeg ikke vet hva Google er. Det gjør jeg, og lette faktisk mye før jeg postet første innlegg i denne tråden. Du må ha såpass til respekt at du ikke trekker andre folks evner i tvil - du er her for å hjelpe folk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
@tingo: kan du vise meg et slikt søk? Det er mulig vi legger forskjellig mening bak ordet "hva", men når jeg søker så får jeg opp en hel rekke med linker til sider som beskriver OpenWrt, men ikke hva det er. Fra f.eks. OpenWrt's egen side:
OpenWrt is described as a Linux distribution for embedded devices.
Eeeeh javel? Men hva ER det? Det hjelper ikke meg noe å få vite at det er pakkenedlastning osv. Neste link er fra Wikipedia. Oppramsing av diverse features. Bra det, men hva ER OpenWrt? Så følger noen linker til guider prosjekter med OpenWrt - disse også uten å forklare hvorfor man i utgangspunktet ønsker å forandre firmware på router

Her har du faktisk selv klart å finne ut av det: OpenWrt er en (alternativ) firmware til en router. Dermed er ditt første spørsmål besvart.

Dette er ikke så lett for en som bare ønsker å få vite hva OpenWrt er for noe og hvorfor noen ønsker å bruke det.

Da burde du heller spurt om hvorfor man skulle ønske å bruke OpenWrt da?

Det er kanskje slik at du tror jeg ikke vet hva Google er. Det gjør jeg, og lette faktisk mye før jeg postet første innlegg i denne tråden.

Jeg antar ingenting om din kjennskap til Google. (men ja, jeg går ut fra at de aller fleste mennesker som bruker en nettleser vet at den har et søkefelt, og har brukt det).

Jeg påpekte bare at spørsmålet ditt var stilt på en slik måte at man kunne forledes til å tro at du ikke hadde gjort nødvendig "hjemmelekse" først: nemlig å søke informasjon på egen hånd.

Du må ha såpass til respekt at du ikke trekker andre folks evner i tvil - du er her for å hjelpe folk.

Mine kommentarer:

1) respekt er noe man gjør seg fortjent til - ikke noe man kan kreve.

2) Jasså - jeg (og resten av forummedlemmene) er her for å hjelpe? Kan ikke huske å ha skrevet under på det noe sted. Jeg er et forummedlem, på samme måte som deg.

Dette er et forum, hvor man diskuterer ting, og forhåpentligvis kommer frem til (riktige) svar som et resultat av disse diskusjonene.

Lenke til kommentar

OpenWrt er en linux distribusjon for routere, den forvandler din router til en linuxserver hvor du gjennom pakkesystem kan installere og avinstallere mange av programmene du normalt ville brukt en server til. Torrent nedlasting og filserver er allerede nevnt, men sjekker du signaturen min (dvs. så lenge vi ennå har en wiki), så finner du en bred oversikt over hvor mange rare tjenester man kan legge inn på en linuxserver.

Dersom installereing går feil må du i verste fall kaste routeren. Dette er en reell risiko, ingen vits i å skyve det under teppet. Du kan i de fleste tilfeller redde routeren like vel med failsafe eller tftp. Om disse to feiler er det kun seriell konsoll igjen, og det vil kunne berge en router i 99% av tilfellene, men det krever ofte kunnskap utover det vanlige brukere har.

Lenke til kommentar

Har slitt med at min router av og til henger seg opp og krever en restart for å komme opp igjen. I slike tilfeller mister jeg både forbindelsen til den, og nettet. I så måte kan det jo være verdt å forsøke en av de alternative firmwarene.

Ved dårlig stabilitet har man ofte noe å hente på tredjeparts firmware. Det skyldes at disse kan ha bedre timingparametre og dermed ikke fylles så lett opp og krasjer.

Uansett kan ikke firmware gjøre mirakler for ytelse. Det er mest avhengig av CPU og RAM i routeren.

Jeg bruker selv en fork av Tomato som heter Shibby. Har tidligere brukt DD-WRT, men synes det ble vel mange bugs der.

Som tingo nevner så er søkemotorer yppelige hjelpemidler om man vil finne mer info. Det lønner seg å sjekke brukernes omtale i forum før man flasher og lese nøye hvordan man bør flashe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil bare nevne at det er enkelte firmwares til enkelte routere wrt-familien til Linksys som ikke samhandler helt optimalt med torrents, så det er ikke kun funksjoner du vil kunne potensielt få ved å bytte ut firmware med OpenWRT eller tilsvarende, men også en ytelsesboost.

Har ikke selv vært helt fornøyd med routern min til torrenting, merker godt når jeg får litt connections noe jeg ikke gjorde før på min forrige router. At høy bandwidth usage gjør at nettet ellers er treigt er naturlig, men jeg tenker altså nå kun på antall connections/pakker som blir sendt :) Dog har jeg vært for lat til å ordne noe mer med det, og har "løst" det ved å sette ned max connections.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...