Gå til innhold

Tips til utendørs portrett bilder av Konfirmant utendørs - med bruk av blitz

Anbefalte innlegg

Skal ta noen bilder av naboens konfirmant for å være grei, og for å få litt trening på området. Har ikke tatt så mye portrett bilder utendørs. Helst erfaring fra innendørs. Der jeg bare pleier å skyte blitzen i taket eller veggen for å få rett lys.

Så lurer på litt tips til utendørs.

Jeg har følgende kamera Nikon D90.

Objektiver som er aktuelle og vurdere blir

Nikkor 24 - 70mm f2.8

Nikkor 70 - 200mm f2.8

Nikkor 50mm f1.4

Heller vel endel for 24 - 70mm for å få med hele personen i bildet, uten å måtte gå så langt fra, men 70 - 200mm vil kanskje gi bra effekt den også.

Skal klare å få til bra bilder med uskarp bakgrunn med disse objektivene , det er ikke noe problem. Og jeg tror de blir helt ok uten noe kunstig lys sånn sett.

Men det jeg lurer litt på er å bruke en sb-900 i tilegg for å piffe opp bildene litt.

Det jeg ikke gidder er å dra med meg stativ og paraplyer og alt mulig, da vi tenker å ta teste litt ulike lokalisjoner osv.

Så hvordan blir det å benytte blitzen rett mot objektet eller gjerne sikte den litt opp i luften? Noen erfaringer her. Har noe som heter dome diffusor til sb-900 softer den det litt kanskje ?

Regner med det er best å vente til solen er litt på hell, at jeg ikke tar det i den verste solskinnet. Her er vel folk enig i resoneringen?

Noen erfaringer og tips til dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker 70-200 så jeg får litt avstand, kjempefint siden man kan ta bilder av enkeltpersoner/ansikter i ulike sammensetninger uten at motivet er oppmerksom på det, til oppstilte bilder er nok 24-70 best.

Bruker sjeldent blits i denne type tilstelninger siden den er forstyrrende, kun hvis det er planlagt litt "photoshoot" av konfirmanten på forhånd, men da setter jeg opp blits-utstyret på forhånd på en forhåndsavtalt plass :)

Lenke til kommentar

Takk , for tips. Det er en planlagt photoshoot før konfirmasjonen. Der vi tenker å ta noen ulike steder. Så blir nok litt stress å dra med seg alt blitz utstyr. Så tenker lettest mulig. Så flere tips motas med takk :)

Skal nok bli greie bilder uten blitzen også, men det pipper liksom opp litt om man har litt lys på ansiktet.

Lenke til kommentar

Det viktigste når du skal ta sånne bilder har lite med utstyret å gjøre. Som du sier, du fikser forhold mellom blender, lukker og ISO og vet hvordan du letter opp skygger med blits.

Nei, det viktigste er at du som fotograf skaper en god stemning og at du finner steder med fine bakgrunner. Sørg også for at konfirmanten står i skygge, eller i det minste ikke i direkte sol. Ta deg god tid, pass på detaljer i klær og eventuelle smykker, se at hår er riktig, ta gjerne noen bilder i det offisielle konfirmasjonsantrekket, men la gjerne konfirmanten skifte til favorittantrekket sitt og ta noen avslappa og "casual" bilder med det.

Sikkert flere andre ikke-tekniske ting også, men du skjønner nok tegninga. Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

og finne bakgrunner og steder har jeg klart for meg, stemning håper jeg at jeg skal klare å skape.

Er litt det tekniske med å fylle ut skygger med blitzen jeg er mest luren på?

Har som regel bare benyttet blitzen på ttl og skutt den i taket når jeg er innendørs og det funker som regel veldig greitt. Bare å justere litt på vinkelen og passe på at objektet er litt borte fra bakgrunnen. Så innendørs har jeg kontroll føler jeg.

Er litt mer det tekniske med blitzen utendørs, bør jeg bare la den stå på ttl der også, og velge feks Auto FP High-Speed Sync ? Skal jeg sikte den rett mot konfirmanten? Har jo ikke noe å bounce den fra utendørs regner jeg med. Kan sette på en dome diffusor, og er en slags sak jeg kan dra ned forann på blitzen, så den hjelper kanskje litt på å softe lyset litt. Regner med det er lite lys som skal til.. Litt synspunkter på det tekniske med blitzen hadde vert flott.

Lenke til kommentar

Jeg testet litt i ettermiddag på et uheldig familie medlem. :p

Blåste først av endel på apature mode f2.8 . Med en nikon 24 - 70mm.

Ble veldig spøkelse bilder for å si det slik.

Justerte ned eksponerings kompenasjonen på kamera til -1 ble endel bedre.

Justerte meg opp mot f5 og fremdeles justerings kompenasjonen på -1 , ble enda litt bedre.

Litt usikker på om jeg bør bruke ttl mode eller ttl Bl mode? Noen inspill her?

Visst jeg vil bruke f2.8 for å få uskarp bakgrunn, og få jevn belysning med blitz må jeg bare justere mer ned på eksponerings kompenasjonen da ? feks prøve med -2 ?

Et annet lite spørsmål som jeg ønsker å stille i samme slengen:

Når jeg feks skyter på f2.8 og velger fokus punkt manuelt selv, og det normale er å sette fokus punktet på øye, men når jeg tar på høykant og skal ha med lite luft over hodet, kan det være vanskelig å få det øverste fokus punktet til å treffe øynene , da det kanskje vil treffe under haken eller nede på brystet ? Vil ikke fjeset kanskje bli litt uskarpt da? Hva er normal praksis her?

Lysmåleren til kamera hva er best her? Matrix ? center eller ? ??

Takk for innspill :) Lærte da litt av å prøve og leke også, men greitt å få litt innspill.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spøkelsebildene så sett blitsen på -1 eller juster styrken så den blir akkurat passe, jeg har -1 som standard på min blits og justerer den heller opp hvis jeg må.

Når det gjelder og bruke kun det midterste fokuspunktet er det fornuftig og bruke fokuser/rekomponere dvs. sikt på øyet og trykk utløserbryteren halvveis inn, når kameraet har fokusert flytter du på kameraet til du har riktig utsnitt i bildet "holdt utløserknappen fortsatt halvveis inn", når du er fornøyd med utsnittet i bildet kan du trykke utløserknappen helt inn.

Husk at du bare kan flytte kameraet i en parallell aksel til motivet hvis du flytter kameraet forover/bakover vil fokuset bli feil.

Du skriver ikke noe om hvilken kamera du har, har du joystick kan du forhåndsprogrammere den, så du kan flytte fokuspunktet rundt på kameraet etter egent ønske.

Jeg har for uvane og ta for tette utsnitt av bilder, prøv å ta mer av bakgrunnen, det er lettere og klippe i etterkant en og legge til mer på bildet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Virker på meg som om debatten overfor glemmer det viktigste: Kommunikasjonen mellom fotograf og "modell", det er alfa og omega i portrettsammenheng. Om den ikke funker får du bare en teknisk avbildning av vedkommende som sier veldig lite om personen og det er nettopp personlighet et portrettfoto skal formidle.

Lenke til kommentar

Virker på meg som om debatten overfor glemmer det viktigste: Kommunikasjonen mellom fotograf og "modell",

For meg ser det ikke ut som det er glemt, rogkas kommer med en lignende kommentar lenger oppe i tråden. Og selvsagt er det vikitg, men hvis TS ikke får utstyret til å gi ønsket resultat hjeper det lite med god kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Virker på meg som om debatten overfor glemmer det viktigste: Kommunikasjonen mellom fotograf og "modell",

For meg ser det ikke ut som det er glemt, rogkas kommer med en lignende kommentar lenger oppe i tråden. Og selvsagt er det vikitg, men hvis TS ikke får utstyret til å gi ønsket resultat hjeper det lite med god kommunikasjon.

Kontakten tror jeg at jeg skal mestre :) Er ikke det som bekymrer meg :)

Er mer teknikken :)

Når det gjelder spøkelsebildene så sett blitsen på -1 eller juster styrken så den blir akkurat passe, jeg har -1 som standard på min blits og justerer den heller opp hvis jeg må.

Når det gjelder og bruke kun det midterste fokuspunktet er det fornuftig og bruke fokuser/rekomponere dvs. sikt på øyet og trykk utløserbryteren halvveis inn, når kameraet har fokusert flytter du på kameraet til du har riktig utsnitt i bildet "holdt utløserknappen fortsatt halvveis inn", når du er fornøyd med utsnittet i bildet kan du trykke utløserknappen helt inn.

Husk at du bare kan flytte kameraet i en parallell aksel til motivet hvis du flytter kameraet forover/bakover vil fokuset bli feil.

Du skriver ikke noe om hvilken kamera du har, har du joystick kan du forhåndsprogrammere den, så du kan flytte fokuspunktet rundt på kameraet etter egent ønske.

Jeg har for uvane og ta for tette utsnitt av bilder, prøv å ta mer av bakgrunnen, det er lettere og klippe i etterkant en og legge til mer på bildet :)

Takk for tips har Nikon D90. Så har noen piler jeg flytter fokuspunktet med. Jeg er vel den som tar med litt for mye, men tenker å forsøke og ta med mindre nå. Men er jo som du sier, går og beskjære selvsagt.

Lenke til kommentar

Det var slik jeg oppfattet spørsmålet ditt også - å finne oppsett som gir bra balanse mellom dagslys og blitslyset. Dessverre kjenner jeg ikke Nikons blistsystem til å si noe konkret om det.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 1-5 Nikon SB-900 på 95 % av bildene jeg har tatt av mennesker, og da alltid av kameraet med CLS. Har alltid 1-2 stativer utendørs og bruker paraplyer, eller til nød softdomene hvis det feks blåser tilnærmet orkan styrke.

Å ikke gidde å ta med stativer eller paraply når du har ett kamera med Nikon sitt geniale CLS innebygget gjør at kan iallefall ikke klage på utstyret.

Bruker du blitsen av kamera og setter commander mode til TTL i kameramenyen og innebygget blits til -- så vil kameraet og blitsen praktisk talt gjøre resten av jobben selv.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Jeg bruker 1-5 Nikon SB-900 på 95 % av bildene jeg har tatt av mennesker, og da alltid av kameraet med CLS. Har alltid 1-2 stativer utendørs og bruker paraplyer, eller til nød softdomene hvis det feks blåser tilnærmet orkan styrke.

Å ikke gidde å ta med stativer eller paraply når du har ett kamera med Nikon sitt geniale CLS innebygget gjør at kan iallefall ikke klage på utstyret.

Bruker du blitsen av kamera og setter commander mode til TTL i kameramenyen og innebygget blits til -- så vil kameraet og blitsen praktisk talt gjøre resten av jobben selv.

Har faktisk 2 blitzer og 2 stativer så ideelt sett burde jeg jo selvsagt ha benyttet de 2 delene. Men problemet er at grunnet at jeg har kreft, og ikke har lov å kjøre bil, og dette var en venne tjeneste, så tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enklest mulig.

Visst jeg feks da tar med mine 2 sb 900 og setter de på stativ og 2 hvite paraplyer, og skyter gjennom paraplyen vil det nok bli endel bedre sånn sett. Men var dette med å gjøre det enkelt da.. Og er så lenge siden jeg har eksperimentert med dette. Før jeg ble syk. Hvordan ville du kjapt plassert de to paraplyene da? Over hode høyde på objektet pekende ned mot personen ? plassert 45 graders vinkel en på høyre og en på venstre siden?

Lenke til kommentar

Takk for tips har Nikon D90. Så har noen piler jeg flytter fokuspunktet med. Jeg er vel den som tar med litt for mye, men tenker å forsøke og ta med mindre nå. Men er jo som du sier, går og beskjære selvsagt.

Teknikken er ikke viktig, du kan godt benytte et gammelt kompaktkamera for den saks skyld. Ingen kamera tar bilder, det er det fotografen som gjør. Men dessverre er det sånn at for mange er teknikken viktig, de vil kun ta "avbildninger", personer lever ikke, de er gjort om til ting.

Lenke til kommentar

Teknikken er jo litt viktig da, at jeg ikke blåser blitzen i fjeset så personen ser ut som et spøkelse og slike ting spiller jo litt inn. Men er enig med at det er mye med personen som står bak og hva han gjør og hvordan han ser muligheter og følelsen og øyblikket.

Lenke til kommentar

Teknikken er ikke viktig, du kan godt benytte et gammelt kompaktkamera for den saks skyld. Ingen kamera tar bilder, det er det fotografen som gjør. Men dessverre er det sånn at for mange er teknikken viktig, de vil kun ta "avbildninger", personer lever ikke, de er gjort om til ting.

Er enig med at fotografen er viktigere en verktøyet, men verktøyet må kunne brukes hvis bildene skal brukes til mer en "blinkskudd" på egne premisser.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører du A, P eller S vil kameraet justere forholdet mellom naturlig lys og utendørs og blitsen. Blitssystemet til Nikon er hovedgrunnen til at jeg kjøpte Nikon etter x antall år siden brukte SLR på 80 tallet.

Hvis dette er noe du får sjansen til å benytte så kan det lønne seg å stille inn kameraet på 1/320 eller 1/320FP hvis D90 har denne muligheten, det gjør at du kan bruke inntil lukker 1/320 sammen med blitsen utendørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...