xibriz Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Min store visjon er å bli gjeldsfri så fort som mulig. Når det gjelder boliglånet så ser jeg for meg en 10-15 årsperiode. Jeg har nå råd til å betale inn ekstra på boliglånet, så da er spørsmålet om det lønner seg å spare de pengene på BSU 2.0 (siden jeg allerede sparer i BSU), eller om det lønner seg å gjøre ekstra avdrag på boliglånet? BSU 2.0 rente: 4,70% Boliglånsrente: 3,40% Det eneste problemet jeg har med å forstå hvorfor BSU skulle lønne seg er jo at 3,40% av flere hundre tusen er mer enn 4,70% av småpenger. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Men du betaler vel også bare småpenger? Så er ikke akkurat som lånet ditt blir flere hundre tusen mindre, fordi BSU 2.0 er bare 30000kr. Jeg sparer max i BSU og BSU 2.0, satt inn alt på begge to denne mnd og resten av året går alt ned på huslånet og billånet, alt overskytende går vel i billånet siden det er mitt desidert dyreste lån. Studielånet betaler jeg bare de små avdragene som kommer 4 ganger i året. Spare på BSU er en god sparing, tenker at om jeg skal kjøpe hus en dag og vil låne kanskje litt mer ser det bra ut med full konto der! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Betal ned/spar først der du får best rente. Enkelt og greit. Hvis du betaler 10000 kroner på BSU, vil du neste år få 470 kroner igjen. Hvis du neste år betaler ned 10000 på gjelda, vil du betale 310 kroner mindre i renter. Hvis det er tak på hvor mye du kan spare på BSU, så sparer du maksimalt der, og bruker resten til å betale ned gjeld. Hva er problemet? 2 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Har akkurat det samme dilemma som trådstarter. Og de tankene jeg har gjort, er at opp til 150 000 kroner er det suverent lurest å spare i BSU, da man får 20% av pengene i skattefradrag, som er en helt vanvittig avkastning som kommer i tillegg til rentene. Men å betale videre på en BSU 2.0, eller la pengene stå på BSU-en og gi renteavkastning er jeg litt mer i tvil om. Joda, renten på BSU-en høyere enn på de fleste boliglån. Men hva med inflasjon? Penger spart i bank er jo penger som blir mindre og mindre verd. Penger spart i bolig har vel egentlig motsatt virkning. Men vet ikke hvor mye inflasjonen utgjør. Endret 15. mai 2012 av Jakoozie Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Infalsjonen gjør bare lånet/sparepengene mindre værdt i samme takt. Den spiller ikke noe rolle for verdien av boligen din. Er ikke sånn at skal banken ha noe andel av prisoppgang. Banken skal bare ha de kronene du har lånt + renter tilbake, så da holder det å regne på renter og skatt når du sammenligner. 2 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg fikset mitt problem med å kjøpe meg ny bil... nå har jeg ingen penger til overs 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå