Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående lover om bolig- og boforhold

Stigah

Anbefalte innlegg

God dag. De holder på å bygger noen nye hus og leiligheter her i gata. De er nødt til å rive et gammelt hus, da det står veldig i veien. De regner med at hun som bor der går bort snart, da hun er rundt 95 år.

I dag så jeg noe som rett og slett gjorde meg rasende og forbanna. De har blokkert hele inngangen inn til huset, slik at biler ikke kan ta seg inn i gårdsrommet. Da tenker jeg på helsehjelp og sykebil, hvis hun trenger det. De blir da nødt til å stoppe lengre borti veien, springe bort til huset for å hente henne, og tilbake igjen. Er dette i det hele tatt lov? Er det lov å blokkere inngangen til boliger for folk som trenger hjelp?

De har blokkert inngangen med noen slags steiner. Er ganske usikker på hva de heter, men det er sånn "pyntestein" de har på siden av fortau, osv, slik som til høyre på bilde her:

Hellela1.jpg

Det er altså for høyt for en bil å kjøre over dem.

Som sagt, er dette lov? Selv er jeg ganske sikker på at det ikke er lov.

Hvis dere gir meg et positivt svar, gir meg noen kilder, og linker til lover, skal jeg og noen kompiser stikke bort der så raskt som mulig for å ha en liten dugnad.

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Tror dette også kan ha noe med brannvern å gjøre. Med tanke på hva som er i henhold til brannforskrifter og lignende.

Paragraf 5-5. Atkomst for brannvesenet

Kommunen skal, så langt det er mulig, sørge for at brannvesenet i brannsituasjoner har atkomst til bygninger, samt oppstillingsmuligheter m.m. for materiellet.

Ved bygninger hvor det er en forutsetning at rømning skal skje via brannvesenets redningsmateriell, skal det være kjøreatkomst slik at materiellet kan kjøres frem til de aktuelle redningsstedene.

Vet ikke hvordan dette passer inn, men kan kanskje brukes? Usikker på hvor sperringer er satt opp ol. da selvfølgelig.

Endret av Smoothie:)
Lenke til kommentar

Det der kan kanskje brukes ja! Tusen takk skal du ha! :) Kunne du gitt meg en link? Tror jeg fant det på lovdata.no, men jeg får bare "server error!" når jeg prøver å gå innpå "FOR-2002-06-26-847 Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn. (2002-06-26)"

Har heller ingenting i mot at du - eller andre - kommer med flere lover og regler angående dette :)

Takker og bukker!

Stig

Lenke til kommentar

Har du bilder frå det aktuelle bygget?

Det er litt vanskelig å seie noke konkret om ei slik sperring er til hinder eller ikkje. Ofte kan slike steiner lett flyttast dersom det er behov for det, og det er relativt skjelden ein ambulanse kan parkere rett utanfor inngangsdøra likevell.

I forhold til kommunen så er det eit spørsmål om boligen har vegrett eller ikkje, dersom boligen har vegrett så kan ein ikkje nekte bebuaren tilgang på kjøyreveg.

Lenke til kommentar

Bildet kommer muligens snart. Huset har vell stått der i 70-80 år nå, og har alltid vært koblet til veien. De som holder på å bygger leiligheter her, vil ha huset bort så raskt som mulig. Derfor har de også fjernet store deler av hagen, selv om eier ikke har solgt dette området.

Lenke til kommentar

Tror sannelig jeg missforstod litt nå. Nå ble jeg litt i tvil. Hun er grandtante til mor, altså tante til mine besteforeldre som bor rett ved siden av oss. Vi handler for hun, gjør forskjellige oppdrag, osv, men hun har jo hjelpepleiere som besøker henne noen ganger om dagen.

Endret av stigah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...