Gå til innhold

Har lyst på "høyhastighetskamera" til en menneskelig pris, forslag?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge grublet på videokameraer med mulighet for å filme i sakte film, men jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Jeg er totalt lost når det gjelder kamerautstyr, men regner med at det er en eller annen ekspert her på forumet som kanskje kan hjelpe?

 

Jeg kunne tenkt meg noe rundt 4-600fps i rimelig grei oppløsning, ikke 250x60 eller noe sånt. VGA burde vel være et minimum etter min mening, men da vil prisen kanskje skyte i været også?

 

Er det speilrefleks-lignende kameraer eller vanlige videokameraer som typisk har denne funksjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er filmet med mitt Casio ex fh 20.

Den kan filme opp til 1000 fps men da er oppløsningen latterlig lav.

400 fps så er den i nærheten av oppløsningen du er ute etter.

Dette apparatet kostet vel omlag 2500kr for noen år siden, sikkert rimeligere nå viss det finnes på markedet ennå.

 

Bare vær obs på at å filme innendørs med høyhastighet fungerer dårlig med belysning i fra vanlige lyspærer.

Det blir tydelig at det egentlig er mørkt en del av tiden :-)

 

 

Viss det ikke er primert filmen du er ute etter men å kunne fange ett høyhastighet objekt i ett bilde finnes det noen smarte løsninger.

1. kamera som du kan sette lang lukkertid på.

2. blitz som kan styres fra eksternt signal. (Finnes hobbybyggesett på styringer som kan reagere på lyd eller andre ting og trigge blizt så og så mange millisekunder senere.)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vel, det beste alternativet jeg kan komme på, som går opptil 960fps i ok kvalitet men som har ganske god kvalitet i 480fps og veldig god i 240fps er Sony FS700E. Men dette koster 65 lapper, og er det billigste kameraet jeg vet har ordentlig god High Speed funksjon.

 

Ellers kan du gjøre som meg. Filmer ofte sportsevents i 60fps, og interpolerer frames der jeg ønsker slowmotion. Dette krever dog en god del tekniske kunnskaper om spesialeffekt programmer slik som After Effects. Men jeg får i mange situasjoner interpolert til 1000fps i fantastisk kvalitet i 720p. Du kan ta en titt på en video jeg har laget av litt vannscooterkjøring. Har en del slowmotion på den som alt er interpolert fra 60fps. Var dog langt fra optimale forhold under disse opptakene så noen renderfeil blir det da. Men om du feks hopper på en trampoline og filmer litt nedenfra slik at du får en blå himmel som bakgrunn (altså en monoton bakgrunn uten detaljer) kan jeg kjøre helt ned i 10 000fps med brukbare resultater :)

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=V7-IRHthNEI

 

 

 

 

Testfootage highspeed FS700

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...