Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snikfotografering av barn

Kimalex

Anbefalte innlegg

Jeg ble utsatt for en ubehaglig opplevelse idag.

Oppsumering av hendelse:

En som gikk forbi og fotograferte mine barn med kamera i "bæreposisjon" langs side. (dvs latet som han bar kamera, men knipset bilder).

Er dette lovlig?

Hva kan jeg gjøre bortsett fra evt å ringe politiet?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble utsatt for en ubehaglig opplevelse idag.

Oppsumering av hendelse:

En som gikk forbi og fotograferte mine barn med kamera i "bæreposisjon" langs side. (dvs latet som han bar kamera, men knipset bilder).

Er dette lovlig?

Hva kan jeg gjøre bortsett fra evt å ringe politiet?

Mvh

Nå kan ikke akkurat jeg mye innen juss, men av generell forståelse så kan man vel ikke gjøre så mye annet enn å ringe politiet og melde ifra hvor dette skjedde og gi en beskrivelse av mannen. Selv tror jeg at jeg hadde flippet helt ut dersom jeg oppdaget dette. Finnes ikke noe mer grusomt enn mannfolk (stort sett) som liker slike ting(!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan jussen er på denne, men går dette under straffeloven kapittel 19?

Paragraf 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.

Endret av Smoothie:)
Lenke til kommentar

@Smoothie:)

Hva har dette med seksualitet å gjøre?

Fotograf har lov å ta bilde av det aller meste uten noens tilatelse, publisering av bilder hvor andre er en vesentlig del av bildet er derimot ikke lov (Som nevnt)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da fortsatt uanstendig atferd.. Ville tro det kan gå under dette, men som sagt ikke ekspert på dette feltet.

Hva om jeg tar bilde av 2 barn som leker , bare fordi det ser pent ut? Men det har vell kanskje noe greier her siden han holdt kamera i bæreposisjon. Men hvordan så du at han tok bilder? Blits?

Lenke til kommentar

Det er da fortsatt uanstendig atferd.. Ville tro det kan gå under dette, men som sagt ikke ekspert på dette feltet.

Hva om jeg tar bilde av 2 barn som leker , bare fordi det ser pent ut? Men det har vell kanskje noe greier her siden han holdt kamera i bæreposisjon. Men hvordan så du at han tok bilder? Blits?

Hørte "lukkelyd" på kamera, snudde meg og så linse pekte rett imot barna, hørte lukkeyd fler ganger.

Lenke til kommentar

Veldig rart at han ikke stoppet opp og stod i "bilde posisjon" ?

At noe er rart betyr ikke at det er straffbart - det betyr ikke en gang at det er ulovlig.

Nei, men å ta bildet kjapt mens du går synes jeg høres suspekt ut? Om han skulle ha tatt bilder fordi det er pent eller noe, så burde kanskje han ha stoppet å brukt tid å se på alle sånne ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok han bilder eller ikke?

Jeg har "alltid" kamera hengende i min Black Rapid stropp. Hvis jeg har brukt kamera i live view og glemt å skru av dette , men bare hengt ned langs siden slåt det seg av etter 2 minutter og det kommer akkurat den samme lyden som om jeg tar bilde. Men det gjør jeg ikke.

Eller så kan jeg ha det hengende ned langs hofta og hvis det kanskje får et lite kast på seg eller blir hengene noe skakt kan kanskje låret eller hofta presse på utløseren slik at det blir tatt bilde. Det er jo ikke med meningen, men noe som skjer titt og ofte.

Lenke til kommentar

Tok han bilder eller ikke?

Jeg har "alltid" kamera hengende i min Black Rapid stropp. Hvis jeg har brukt kamera i live view og glemt å skru av dette , men bare hengt ned langs siden slåt det seg av etter 2 minutter og det kommer akkurat den samme lyden som om jeg tar bilde. Men det gjør jeg ikke.

Eller så kan jeg ha det hengende ned langs hofta og hvis det kanskje får et lite kast på seg eller blir hengene noe skakt kan kanskje låret eller hofta presse på utløseren slik at det blir tatt bilde. Det er jo ikke med meningen, men noe som skjer titt og ofte.

Ja, det ble tatt bilder.

Bildene ble tatt bevisst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...