Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 14 år gammel gutt som skal møte en kompis som skal ordne oss noe vodka.. Men jeg lurer på noe..

han sier det er 20% vodka og at det 1L, kan man bli full av det? jeg vil ikke bli full, bare smake.. (ikke kom med drittslening og si at jeg burde vente og at jeg føler meg kul osv..)

Greia er at jeg føler at jeg på en måte svikter foreldrene mine, for de stoler på at jeg ikke gjør det (pappa var en aktiv drikker før).

Jeg har gjerne lyst til å drikke, og skal det. Vodka. Men, er det noe sjangse for å bli full? Jeg vil liksom unngå å bli full og ikke lukte osv. men hva burde jeg passe på når jeg skal drikke?

Jeg føler jeg blir nervøs og spent, og selfølgelig redd for å bli busta.

tips og sånt? Anonym poster: 82730dc63dfb173b1bf913ea7f9f1431

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er 14 år gammel gutt som skal møte en kompis som skal ordne oss noe vodka.. Men jeg lurer på noe..

han sier det er 20% vodka og at det 1L, kan man bli full av det? jeg vil ikke bli full, bare smake.. (ikke kom med drittslening og si at jeg burde vente og at jeg føler meg kul osv..)

Greia er at jeg føler at jeg på en måte svikter foreldrene mine, for de stoler på at jeg ikke gjør det (pappa var en aktiv drikker før).

Jeg har gjerne lyst til å drikke, og skal det. Vodka. Men, er det noe sjangse for å bli full? Jeg vil liksom unngå å bli full og ikke lukte osv. men hva burde jeg passe på når jeg skal drikke?

Jeg føler jeg blir nervøs og spent, og selfølgelig redd for å bli busta.

tips og sånt? Anonym poster: 82730dc63dfb173b1bf913ea7f9f1431

Jeg vil ikke anbefalle deg å gjøre dette i en alder av 14 år. Når det er sagt, så kan man bli full av hva som helst så lenge det er alkohol i det. I pils er det maks 4,7% som regel, og drikker man mange nok kan hvilket som helst menneske bli fulle. Selv drakk jeg for første gang da jeg var 16 år, og jeg vil ikke anbefalle det i den alderen en gang, for makan til følelse man får dagen etter finnes det ikke maken til som du har vært borte i, just sayin'.

Lenke til kommentar

Kan jeg f.eks ta et par slurk av min venns vodka, også drikke videre på sminoff? er smirnoff øl?

Hvor mye % alkohol og hvor mye koster det ? Anonym poster: 82730dc63dfb173b1bf913ea7f9f1431

Hvis det er Smirnoff Ice du tenker på, så går dette under kategorien "rusbrus", dersom du mener Smrinoff Sprit, så er det noe helt annet. Vanlig Absolut Vodka er 40% og koster 450+ på polet for en helflaske (1L)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å drikke Vodka og vanlig smirnoff =)

problemet er at jeg er 160 Cm høy, 40 KG og 14 år.. og redd for å bli full og spy og bli påkjørt elns! :(

Anonym poster: 82730dc63dfb173b1bf913ea7f9f1431

Jeg var omtrent på din størrelse og vekt når jeg var 14, og jeg tålte mer enn de fleste av vennene mine på den tiden. Det trenger ikke å ha så veldig mye å si.

Et tips sånn generelt kan være å begynne rolig første gangen, og så tøye grensene litt mer for hver gang du drikker til du finner ut sånn ca hvor mye du tåler. Går det dårlig en gang har man bare lært at man ikke skal drikke like mye neste gang.

Lenke til kommentar

du kommer til å bli temmelig dritings vist du drikker 1 liter med 20% men er du sikker på at det er 20%? vodka pleier å være 40%

Vodka er typisk mer enn 20% ihvertfall ja, men om du blander 0,5 liter absolut og 0,5 liter brus så blir det jo totalt 20% alkohol (2 dl til sammen). Om dere deler en liter slik blanding blir det heller ikke fullt så mye på hver av dere.

Det som er skummelt med utblandet sprit er at det kan gå ganske fort å helle nedpå, mens selve rusen kan komme sigende etterhvert. Skal dere først drikke bør dere passe på å ta det i et rolig tempo og se litt etter litt hvor mye dere tåler. Det er fort gjort å gå på en smell når man drikker sprit, og særlig når man er uerfaren. Egentlig burde dere kanskje begynne på øl/rusbrus.

Smirnoff Ice er rusbrus. "Vanlig" Smirnoff er en type vodka.

Lenke til kommentar

Vodka holder normalt i overkant av 40% alkoholstyrke, er det 20% er det antakelig halvblandet med vann eller noe annet (blandevann av noe slag).

Den som aldri har drukket tidligere reagerer vanligvis kraftig på alkoholinntak, så om du og en kompis deler den vodkaen der, kommer begge til å bli godt suset i hodet, vil jeg tro; det kommer både til å lukte av deg og vises på deg. Likeså har kroppsvekt betydning for hvor full man blir av en gitt mengde alkohol, altså at den alkoholen du drikker "fordeler" seg i kroppen.

Du har et dilemma, der er derfor du har skrevet dette innlegget, det er lett å skjønne. Du vil ikke svikte foreldrene dine, mens du samtidig vil bevise kompisene dine at du er en del av gjengen og heller ikke svikte dem med hensyn til å være med på moroa. Ikke lett.

Men sånn har det alltid vært, dette er kun historien som gjentar seg, generasjon for generasjon. Det samme opplevde foreldrene dine da de var på din alder, og sånn vil dine barn komme til å oppleve det.

Én ting er klart: Det går ikke an å lære seg å drikke ved å lese seg til det, man må gjøre egne erfaringer for å vite hva slags stoff dette er og hvordan man skal beherste det. Og for å være helt ærlig: De fleste gjør disse erfaringene nettopp i 14-15 årsalderen, erfaringer som ofte er meget vonde: du har skuffet foreldrene dine og blir liggende å spy til langt ut på neste dag, vondt i hodet, kroppen skjelver og er i ulage.

Men "alle" har vært igjennom denne fasen og det kommer også du til å gjøre. Det er i tidligste laget å gjøre disse erfaringene når du er 14, men du er på full fart mot voksen alder, det vet du, og du vil gjerne dit så fort du er kar til. Mye av dette handler om å ta egne valg og gjøre egne erfaringer. Du vil bli selvstendig.

Det er bare slik det er, og slik har det alltid vært. Ingen misunner deg hodepinen og uvelheten du kommer til å få i morgen. Ingen kan stoppe utviklingen, ... ikke en gang bekymrede foreldre.

Endret av ottoskj
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at du blir full helt plutselig av å smake litt, men hvis dere skal drikke mer enn et par slurker, så hold dere i nærheten av noen som kan ringe foreldre eller legevakten hvis uhellet er ute. Du som er lettvekter, 14 år og aldri har drukket før, bør starte med kun rusbrus eller øl. Jeg skjønner ikke hvorfor 14-åringer må drikke sprit. Ja, jeg gjorde det selv på den tiden, men jeg har innsett at det ikke finnes noen rasjonell grunn, verken da eller nå som jeg er eldre.

Lenke til kommentar

Vodka smaker dritt, så det er ikke noe du burde drikke i utgangspunktet.

Drikk heller en smirnoff rusbrus eller to. Da jeg var 13-14 og drakk for første gang så ble jeg stupfull av tre og en halv, og jeg var litt over 140 høy og på rundt 40 kilo. Jeg blir fremdeles full bare jeg tar meg ett par alkoholholdige cidere i en alder av 21..

Drikker du kan du føle ubehag dagen derpå, men det har jeg sjeldent opplevd selv pga at jeg har vært utrolig flink når det gjelder å STOPPE NÅR DET ER NOK. Det er viktig å huske på! Er du full så STOPP.

Hvis du ikke har lyst til å bli full så er det bare å moderere seg. Det hele handler om å ha kontroll og å kjenne sine egne grenser. Vil du bare smake så STOPP når du begynner å bli litt susete i hodet, for da er du som regel brisen (du er 'brisen' før du blir full).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville unngått alt som heter sprit, og heller drukket øl eller rusbrus. Alkohol smaker drit synes jeg, og jo lavere prosent jo bedre smaker det, som oftest. Da er et også vanskeligere å gå på en smell.

Om du skal dele en literflaske vodka med en kompis kommer du uansett til å bli dritings, enten dette er 40% eller 20% (f.eks. kalinka). Vil ikke anbefale det.

Uansett hva du gjør, så har jeg et par tips om du først skal drikke:

- Ikke drikk mye av gangen. Ta en slurk, og så venter du en stund før du tar neste slurk. Alkohol tar gjerne litt tid før det plutselig virker inn, så det kan være du ikke merker noe med en gang du drikker, men så plutselig kommer alt på én gang.

- Ikke sitt over lengre tid mens du drikker, da kan du gå på en smell når du reiser deg. Beveg deg litt hele tiden. (Samtidig, hold deg innendørs hvor det er trygt og varmt. Ikke tull deg ut på bilveien eller i nærheten av vann osv, det har ingen godt av). I tillegg, ikke tull med ovnen, ild generelt, vann-anlegget i huset og den slags.

- Om du gidder, drikk litt vann underveis. Gjerne så mye som mulig. Jo mer vann du drikker jo bedre.

Lenke til kommentar

Fort gjort å gå på en smell, og det vil jeg tippe du kommer til å gjøre også. Å ta en slurk går helt fint og du kommer ikke til å kjenne noe særlig. Men det største problemet er å stoppe før det er for sent, ofte tar det tid før alkoholen begynner å fungere, og når du først begynner å bli full tenker man ikke helt klart og da er det lett for å fortsette å drikke.

Drikker du hele flasken blir du garantert dritings, og det er ikke så kult når hele verden begynner å snurre rundt og man spyr ned alt som er osv. Når man er 14 år og har man en tendens til å bli litt fullere enn det man egentlig er også.

Lenke til kommentar

Gjør det slik hvis du MÅ drikke Vodka. Ha deg en flaske med vann. Ta en slurk av vodkaen, og ha den i munnen sånn at du får full smak. Svelg. Drikk halvparten av vannet du har i flaska. Så tar du deg en enda slurk av vodkaen. 2-3 slurk holder. Så tar du frem 0,5 liters Smirnoff rusbrusen og drikker hele.. Sakte. Med vann. Da skal det gå greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...