pierce007 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Har 2 disker (2x320)i min bærbare, radi 0. Ønsker nå å sette inn en 128 GB ssd.Hvis jeg nå setter en ssd og en harddisk i raid, blir dette bel 128gb? Uten å gjøre noe videre, bare ha ssd og harddisken installert, så ses ikke harddisken, kun ssd. Å initialisere disken hjelper heller ikke. Hva kan jeg så gjøre. Tenkte feks å slette raiden på den ene disken, men hvordan blir det da med data på den andre disken? Er det ikke noe at i Raid0 så ligger det data på begge diskene (kan ligge litt data på en og resten på andre?) Håper ikke dette ble for komplisert og vanskelig fortalt... Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 (endret) I Raid0 er dataene delt over begge diskene. Dvs at med en 128 GB disk å en 320 GB disk kan du oppnå ett RAID0 i en størrelse på 128*2 = 256 GB Du kan ikke bare bytte ut den ene disken å fortsatt beholde dataene, de må du kopiere ut først og deretter opprette RAID0 på nytt med den nye disken å den gamle. Raid1 er speilet (lik data på begge diskene), men du får da bare utnyttet 128 GB med nevnte oppsett. Endret 21. april 2012 av xibriz Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 21. april 2012 Forfatter Del Skrevet 21. april 2012 I Raid0 er dataene delt over begge diskene. Dvs at med en 128 GB disk å en 320 GB disk kan du oppnå ett RAID0 i en størrelse på 128*2 = 256 GB Du kan ikke bare bytte ut den ene disken å fortsatt beholde dataene, de må du kopiere ut først og deretter opprette RAID0 på nytt med den nye disken å den gamle. Raid1 er speilet (lik data på begge diskene), men du får da bare utnyttet 128 GB med nevnte oppsett. Jeg har kopiert alt av data fra den ene av de to raid diskene til en ekstern pc. Hvis jeg nå bare installerer en ssd og en harddisk på nytt (uten noen raid) og kopierer tilbake data fra den eksterne, så vil dette fungere...? Lenke til kommentar
Nissen123 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Du sier du har kopiert av data fra den ene raid disken da hadde du ivertfal ikke raid0 for raid0 fordele data utover 2 disker eller 4 disker alt etter hva du velger så da har du ikke noe fungerende data filer. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 21. april 2012 Forfatter Del Skrevet 21. april 2012 Du sier du har kopiert av data fra den ene raid disken da hadde du ivertfal ikke raid0 for raid0 fordele data utover 2 disker eller 4 disker alt etter hva du velger så da har du ikke noe fungerende data filer. Dette er raid0 jo. Ikke alle filene er tilgjengelig... Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg har ikke prøvd Raid0 selv, men Raid0 har ikke redundans. Dvs at i teorien om den ene disken blir borte (ødelagt eller du fjerner den), så vil du miste ALLE data pga. at de er fordelt over begge diskene (De dataene du får ut vil ivertfall ikke være konsistent). Du må derfor kopiere alle data over på en ektern disk, deretter kan du bytte disken å opprette ett nytt Raid, eller kjøre 2 separate disker. Hvilken laptop er det snakk om? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 RAID 0 = Striping, eller dataene sages opp og spres utover medlemsdiskene. RAID 1 = Speiling, maks størrelse er lik en disk og dataene kopieres likt til alle medlemsdiskene. Så mangler du en disk i RAID 0, så er som oftest løpet kjørt. Lenke til kommentar
reds Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Og kjør for all del ikke en SSD og en HDD sammen i raid, dette vil ta bort all ytelsen SSDen tilbyr. Et raid yter ikke raskere enn tregeste disk. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Og kjør for all del ikke en SSD og en HDD sammen i raid, dette vil ta bort all ytelsen SSDen tilbyr. Et raid yter ikke raskere enn tregeste disk. Dette stemmer, RAID skalerer etter svakeste ledd, så ytelsen vil bli lik 2x harddisker i RAID. Men jeg antar trådstarter bruker SSDen til midlertidig rekonstruksjon av RAIDet? Og da blir saken en annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå