Gekko96 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Hei. Jeg lurer på hva dom er det beste lydformatet? I hvilket format blir lyden best? Også lurer jeg på hva som er best av å kjøpe mp3 og vanlig CD? Hvilken får jeg best lyd fra? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 (endret) Kjøper du en CD er det i hvert fall bedre enn en mp3fil. Kvaliteten på mp3filer er forresten varierende; mp3filer av høyere kvalitet er i hvert fall bra nok for meg. Endret 21. april 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. april 2012 Forfatter Del Skrevet 21. april 2012 Hvordan ser du at en mp3 fil er av høyere kvalitet? Går det an å kjøpe musikk i .flac? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Man må se om det er 128-, 192-, 256-, eller 320 kbps. Jo høyere kbps, jo bedre kvalitet. Når det kommer til kjøp av .flac, så vet jeg ikke. Mvh Faller Lenke til kommentar
hursay Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Sjekk ut qobuz når det gjelder FLAC,de har både streaming tilbud og du kan kjøpe sanger. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 MP3 holder for de fleste, går nesten ikke an å høre forskjell uansett Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 TMB: Det kommer helt an på personen og utstyret! Jeg hører lett forskjell på 128 kbps MP3, og f. eks høy kvalitet på Spotify, selv på billigere utstyr. 1 Lenke til kommentar
GAu Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 hva som er best av å kjøpe mp3 og vanlig CD? Hvilken får jeg best lyd fra? Lydkvaliteten på en CD er langt bedre enn fra noen MP3-fil du får tak i. Lyden på CD bruker et såkalt tapsfritt format, dvs at det er mulig å gjenskape original data uten at man mister noe informasjon. Lydkvaliteten i ei MP3-fil er langt dårligere, hovedsakelig fordi formatet IKKE er tapsfritt. Man bruker komprimering av original data (musikken) for å spare plass. Til gjengjeld får man mange låter inn i en vanlig MP3 spiller, og det tar bare noen sekunder å laste ned ei MP3-fil fra nettet. Hvor mye informasjon (musikk) som går tapt på ei MP3-fil er avhengig av data raten (bit-raten). Høyest bit-rate gir høyest kvalitet. Vanlige bit-rater for MP3-filer er fra 128 kbit/s (kalt 'dårlig' kvalitet) og oppover til 320 kbit/s (kalt 'god' kvalitet). Til sammenligning har lyden på en CD (i følge Red Book std) en bit-rate på 1411,2 kbit/s. GAu Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Takk for all hjelp Kommer nok til å forholde meg til cd når jeg så den store forskjellen på kbit/s. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Nei, lyden på en CD er absolutt ikke tapsfri! Tvert imot er den svært striks på hva du får plass til. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Men det er det vel ingenting som er. Det blir vel en stor prisforskjell på noe med bedre kvalitet enn CD? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Teknisk sett blir det vel source-filene. Fra Pro Tools eller whatever... Jeg har bare jobbet med radio-lyd, og der bruker vi føkkings MP2 som både source og release format. *Shiver* Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Hvordan er kvaliteten i mp2? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Et sted mellom wav og mp3 i kvalitet per bit. Teknisk sett tror jeg mp2 kan ha bedre kvalitet enn mp3, men det er sjelden en realitet. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Ok. Nå er ikke jeg svært teknisk når det kommer til musikk, så CD skulle nok holde. Ikke det beste, ikke det værste Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, men jeg tror du gikk glipp av et poeng i tråden: Hvis du vil ha en kopi på harddisken så velg et format som både høres bra ut og tar liten plass. Det er i utgangspunktet forholdsvis enkelt å gjøre om en CD til FLAC, f.eks., men filene er store. Ta en CD du kjenner godt, og rip den til flac, mp3@192 og aac@192 (f.eks.) og hør om du hører forskjellen med de beste øretelefonene du har. Hvis du gjør det bruk FLAC. Hvis ikke, bruk AAC eller MP3. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Da skjønte jeg. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå