aomt Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 For å ha bra deff, så må du ha noe å deffe. Du MÅ bygge muskler først. Siden du er kun 15, så held kroppen din på å utvikle seg. Like it or not, men du er ikkje fysisk ferdig utvikla endå. For å utvikle seg normalt, trenger kroppen mye energi og ulik næring. Det gjer også muskler, når du prøver å bygge dei. Long storie - short, det er vanskeleg å få "nokk" av alt, for å utvikle seg normalt OG bygge muskler. Også, siden kroppen din er ikkje ferdig utvikla, så er det lettare å skade seg. Det er veldig lett for dei yngre å begynne å pushe vekta oppover, istedenfor å jobbe med teknikk. Eg har aldri vert over 100kg i benk. Selv om eg trener med 90kg. Om eg ville, kunne eg pushe meg til å løfte rundt 140-150 i løpet av 1-2 månad. MEN, for meg er det viktigare med TEKNIKK. Siste gong eg maksa, var ca 6-7 år siden. Kjenner du deg igjenn i det? At det "kuleste og beste" er å løfte med perfekt teknikk, istedenfor å løfte mye? Nei? Eg er ikkje overaska her:) Dei fleste eksperta anbefaler å ikkje trene noe særlig med vekter, før ein er 16-17. Og då bør ein begynne sakte og jobbe først fleire månader på teknikk. Eg skriver under på det Anaio skrive. Dropp gymmen for no. Med mindre du kan skaffe deg ein god personleg trener, som kan overvåke teknikken din og kontrolere at du begynner ikkje å pushe opp vekta meir enn du skal. Kreatin er kreatin. Og med mindre du trener til Mr. Olympia, spiler det lite rolle kas ein du tar. For folk flest vil det utgjere lite forskjell. Den pre-work out er grei ting, men eg trur ikkje du trenger den. Du trenger ikkje pushe mye og hardt no uansett. Du trenger å øve på teknikk. Og pre-workout hjelper deg lite her. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Om du vil virkeleg ha bra kropp, holde deg unna skader og kunne trene i fleire, fleire år framover, dropp gymmen no. Begyn med jogging ("c25k", så "bridge 10k"). Øv på push-ups, pull-ups o.l. Jobb med balansen din. Når du er 17 - begyn på gymmen, hold vekta LAVT og kons om teknikk i 1 år. Så begynn å øke vekta. Om du følger det, kan du få sjukt fin kropp som 20 åriing. Vere fullstendig skadefri (forhopentlegvis), ha fantastisk kondis og kunne mye om øvelser, trening og teknikk. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Hahahahahahaha! Dette er så morsomt å høre på siden, dere tror jeg er en av dem som ikke kan noe dritt om trening, og som bare går på gymmen og makser hver gang xD Nei, jeg er ikke sånn. Jeg har trent i litt over enn 1 nå og jeg vet nesten alt det er å vite om styrke og hvordan man kan nå de forskjellige målene for eksempel så vil jeg ikke bygge noe særlig... og jeg har egentlig ganske fin kropp nå for ikke å skryte Men det eneste jeg vil nå fram til sommeren er å deffe for å få litti granne mere synligere muskler enn det jeg har nå.. og når jeg egentlig snakker om synlige muskler så snakker jeg om (Magen) Ellers så trener jeg med 12 reps til vanlig ikke no tungt eller noe så ikke tro jeg er en nybegynner hahah Lol.. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Du er 15, bare tren vanlig, løp og ikke spis dritt. Da får du six-packen, du er 15, ro ned Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Det er kun den øverste som er kreatin, den nederste er energipulver. Du kan lese hva som står før du spør... Men som jeg har påpekt tidligere, du er såpass ung at du kommer ikke til å få bygd deg schvær uansett hvor mye benkpress, kreatin eller proteintilskudd du tar. Hvis målet ditt er å bli stor, markert osvosv, så bruk heller tiden nå som du er ung og treningsinteressert på å lage deg et allsidig grunnlag, inkludert utholdenhet og bevegelighet. Øv inn teknikker heller enn å løfte tungt, ta flere reps heller enn å legge på vekt, og la kroppen din ha mulighet til å utvikle seg. Gjør styrkeøvelser som styrker kjernemuskulaturen din, utfordrer balansen og koordinasjonen din, og skaff deg et godt grunnlagg til mer isolert styrke senere. Når du nærmer deg 18 kan du begynne med mer fokusert trening, med mye bedre resultater enn du har sjans til nå Veldig, veldig fornuftig. Hahahahahahaha! Dette er så morsomt å høre på siden, dere tror jeg er en av dem som ikke kan noe dritt om trening, og som bare går på gymmen og makser hver gang xD Nei, jeg er ikke sånn. Jeg har trent i litt over enn 1 nå og jeg vet nesten alt det er å vite om styrke og hvordan man kan nå de forskjellige målene for eksempel så vil jeg ikke bygge noe særlig... og jeg har egentlig ganske fin kropp nå for ikke å skryte Men det eneste jeg vil nå fram til sommeren er å deffe for å få litti granne mere synligere muskler enn det jeg har nå.. og når jeg egentlig snakker om synlige muskler så snakker jeg om (Magen) Ellers så trener jeg med 12 reps til vanlig ikke no tungt eller noe så ikke tro jeg er en nybegynner hahah Lol.. Sorry, men nei. Du vet ikke "nesten alt det er å vite om styrke". Det sagt, fortsett å trene styrke. Det skader ikke, og ved styrketrening i den alderen du er i nå vil du ha muligheten til å gjøre skjelettet ditt permanent sterkere. Jeg er derimot ikke fan av deffing i den alderen der. Det er ikke noe poeng for deg å være i underskudd. Du vokser enda, og da trenger du næring. Ikke underskudd. Så drit i få frem den magen og se heller på det lange løpet. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Hei. Noen av dere som vet om, hvis man skal holde seg på underskudd. Om jeg bare skal plusse antall kalorier jeg ruker ved trening + Min BMR(Det kroppen min forbruker ved helt ro, pusting, hjertslag Osv). Eller plusse Min BMR med antall kalorier ved trening OG (Tiden jeg er på skolen) ca 5-6 timer ? For det er det jeg sliter med, for jeg vet ikke hvor mye det er Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Alle kcal du får inn i deg VS alle kcal du forbruker. Ein finner ut av slike ting av å prøve seg litt fram og observere vekta. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Gang BMR'en din med to (forutsatt at du er jevnt over daglig aktiv og trener 3-4 ganger ukentlig). Legg deg 500kcal under dette på matinntaket ditt. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Gang BMR'en din med to (forutsatt at du er jevnt over daglig aktiv og trener 3-4 ganger ukentlig). Legg deg 500kcal under dette på matinntaket ditt. Dette blir altfor høyt. Gang den med 1.55 dersom du trener moderat 3-4 ganger i uka. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Gang BMR'en din med to (forutsatt at du er jevnt over daglig aktiv og trener 3-4 ganger ukentlig). Legg deg 500kcal under dette på matinntaket ditt. Dette blir altfor høyt. Gang den med 1.55 dersom du trener moderat 3-4 ganger i uka. For et voksent menneske med en voksen forbrenning, ja. Men han er i den største vekstfasen for gutter, og som allerede slank person som trener mye og er generelt aktiv ville jeg ikke anbefalt å ligge så lavt som 1700-1800 kcal daglig, deff eller ikke deff. Men vi kan godt være uenige der, det finnes mange meninger rundt dette med kosthold Endret 28. april 2012 av Anaio 2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Godt poeng! Jeg er egentlig enig. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Takker dere! Et spm! Etter trening så skal man ha ca 1g per kg kropsvekt med Raske karbohydrater, Men når det gjelder protein Så pleier jeg noen ganger å ta 50g whey protein som er 37g Proteiner og noen ganger tar jeg rett og slett 100g med whey protein som er 74g Blir det for mye tror dere ? Eller er det bare bra å få i seg mye protein etter trening ? For det er jo den totale med alt å gjøre som tels ? Om det så er kalorier karbohydrater, fett eller proteiner ? Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 50g er nok dersom det er en shake du tar rett etter trening, og deretter drar hjem og tar deg et ordentlig måltid. Ser ikke poenget med 100g, selv om noen kanskje er uenige med meg her. Unntaket er vel dersom du ikke får i deg noe særlig proteiner at all gjennom kostholdet ditt, men som jeg har sagt tidligere skal kostholdet ditt utgjøre proteinbasisen din. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 skjønner skjønner Men istedet for å ta 100g rett etter trening, så kan jeg jo istedet ta 50g 1 time før trening og 50g etter trening ? er ikke det bra ? Siden på nettet så står det at det å få i seg proteiner før og etter trening gir 3 ganger så mer resultater enn å bare ta rett etter trening Men det skader meg ikke på noen måter om jeg tar 100g etter trening da gjør det ? -.- Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Du trenger ikke ta masse protein-tilskudd dersom kostholdet ditt er bra nok. I alle fall ikke i ditt tilfelle. Det er stor forskjell på deg og en på 25 som har trent i mange år og trener tungt. Du trenger ikke stappe i deg proteiner, det omdannes også til glukose dersom du får mer enn kroppen din klarer å utnytte. Dessuten inneholder sunn og ren mat andre næringsstoffer som også er viktig for kroppen når du skal trene muskler. Hold deg til 2g/kg på dager du ikke trener. Dette skal komme utelukkende fra kostholdet ditt (jeg regner ikke med at du veier så mye at det blir for store mengder protein å få i seg gjennom kosthold). På treningsdager med styrke øker du til 2.5g/kg, her kan 0.5g/kg komme fra proteinpulveret ditt. Dette er mer en nok for en person i din "klasse" Det stemmer at det gir bedre resultater å få i seg proteiner før trening (men definitivt ikke tre ganger så mye...), men det må ikke være fra pulver. Du kan like gjerne spise et proteinrikt måltid og få i deg andre næringsstoffer også. Etter trening kan pulveret være greit, ettersom det er lettere for kroppen å ta opp raskt. Du bør uansett spise et måltid innen maks to timer etter trening, selv om du har tatt shake. Men for å være helt ærlig tenker jeg at du bør legge prosjektet på vent til du har fått litt mer kunnskap om alt som har med dette å gjøre. Små steg, selvkorrigering, et nytt steg, selvkorrigering, videre steg osvosv helt til du har kommet frem til hva som funker for deg. Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Orker ikke lese mer enn overskriften, så dette er nesten et spørsmål i seg selv. Kostholdet ditt når du trener i din alder er vel greit nok: SPIS, MYE og SUNT. (Type grønnsaker--->unlimited mengde). Og proteiner er din venn(altså fisk, egg, kjøtt, etc)....yes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå