Gå til innhold

Forslag til sunn frokost når man deffer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som har trent i 1 år nå i alt... og nå fram til sommeren så deffer jeg... og jeg skal til å lage en ny matplan nå... hvor jeg får i meg 2-3 g proteiner og 1 g fett per fettfri kroppsvekt. Resten av kaloriene skal komme fra karbohydrater. også i alt skal jeg da altså holde meg på underskudd!

Derfor lurer jeg på om noen matvarer som er til frokost er sunne/usunne... Da tenker jeg mest på treige/raske Karbohydrater. sånn at de raske ikke blir lagret som fett liksom ;D

Honning og bringebær syltetøy sammen med knekkebrød om morgenen - Er det dårlig eller ? eller er de to varene for høye Glykemiske indekser eller hva det nå het ?

Også pleier jeg å spise noen ganger havregryn og det vet jeg er bra ;)

Og om jeg noen ganger kan ta meg Rosiner/svisker om morgenen ? om de er for kjappe karbohydrater for en morgen....

og om det er bra å fylle opp glykogenlageret etter en styrke økt med proteinshake (Wheyprotein) sammen med 50g rosiner som tilsvarer ca 30g karbohydrater.... Eller skal jeg bare droppe rosinene ?

Det var det, håper på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker først og fremst at du er for ung til å være så opptatt av deffing, GI, karbohydratinnhold osv. Du er midt i puberteten, kroppen din skal vokse og den skal ernæres deretter. Du har ikke godt av å være i særlig underskudd, ei heller å være så fokusert på hvor mye karbohydrater ting inneholder. Du dør ikke av karbohydrater, gutt. Generelt kan man si at alt av frukt, grønnsaker og bær er trege karbohydrater, herunder rosiner, og er karbohydrater kroppen din er veldig glad i.

Forøvrig inneholder syltetøy masse sukker, og honning mye kh. En teskje honning om dagen er egentlig nok, og jeg ville i alle fall ikke kombinert det med syltetøy som inneholder sukker. Ta deg heller en boks med cottage cheese, bland det med bær (evt litt syltetøy) og litt nøtter eller havregryn. Rosiner er supert etter trening eller til frokost (i havregrøt for eksempel).

Det er kjempebra at du trener og vil ha et godt kosthold, men som sagt; du er fortsatt i vekst, og kroppen din bør ikke gå på deff med mindre du er overvektig.

Endret av Anaio
  • Liker 4
Lenke til kommentar

ok jeg skjønner det ;d Men hvis vi ser bort i fra det :p hahaha... er det bra eller greit eller dårlig å ta seg litt honning som pålegg eller blåbærbær syltetøy... noen sier at blåbærsyltetøy er bedre enn jordbær/bringebær

Lenke til kommentar

Selvsagt er det greit å ta litt, litt kan du ta av alt. Men hvis du skal opp i de proteinmengdene du skisserer ville jeg valgt et mer proteinrikt pålegg. Go' og mager salami, makrell i tomat, kylling- eller kalkunskinke, ost osv. Proteinshakes skal være et tilskudd, ikke proteinbasisen i kostholdet ditt. Mesteparten skal komme fra mat.

Blåbær er veldig sunt, ja. Det som har noe å si er hvor mye sukker som er i syltetøyet, ikke hva slags bær syltetøyet er laget av/basert på. Se på innholdsfortegnelser og velg syltetøyet med høyest innhold av bær. Som oftest ligger innholdet på bær på skarve 20-40%, resten er vann og sukker. Ikke et veldig godt påleggsalternativ med andre ord.

Lenke til kommentar

Hahahaha, joa tusen takk ;D Men alt jeg ville vite var om: Honning/blåbær syltetøy skader om jeg spiser det til frokost ? .... Ellers så kan jeg jo alltids helle litt blåbær i proteinshaken som jeg skal ta etter styrketrening da... det funker jo. Men om liksom honning og blåbærsyltetøy er for høy i (G) til å være et frokost pålegg... selfølgelig skal jeg jo spise proteinrikt pålegg som dere sa, men jeg vil variere fra det og over til syltetøy/honning... ellers så blir jeg bare dritt lei av ost og skinke OSV... + så skal jeg også spise havregyrn da ;D

Men hva om jeg skriver ned matplanen min for en dag så kan dere se om den er ålreit eller ikke :)

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å holde meg rundt 1700-2000 Kcal hver dag.... her er matplanen

Frokost:3 knekkebrød med-Honning, blåbærbær syltetøy, Ost og kinke, 25g proteinshake(17,5g proteiner) og kanskje Cottage cheese

Lønsj: Cottage cheese, tunfisk-boks, eller 25g proteinpulver med melk

Middag (1-3 timer før trening): Fullkornspasta/Ris, Havregrøt med blåbærsyltetøy(Hvis det er greit) Eller rundt 4-5 knekkebrød med noe preoteinkilde, eller Salatmix med et eller annet som gir karbohydrater til styrketreningen.

Etter trening: 50g proteinpulver + 50g rosiner (burde jeg kanskje gjøre det samme 1 time før trening?)

Kveldsmat: Tunfisk eller Cottage cheese.

Det er det jeg tenkte, så skal jeg nå sette opp hvilken av matvarene jeg skal spise til hvilken dag... sånn at når jeg en dag kommer hjem fra skolen f. eks ikke stresser siden jeg ikke er sikker på hva jeg skal spise... eller det samme om morgenen ;D men vil bare vite om de matvarene til de måltidene er greie for meg som skal deffe.....

+ så tenker jeg dere mener at når jeg deffer , så må jeg drikke massevis av vann ?

Lenke til kommentar

Hehehe, føler jeg maser litt nå men ja... Her er en av dagene i såfall... kunne noen se på den og si hva dere syntes ?

Mandag:

Frokost: 50g Proteinpulver + 2,5 dl melk + 50g rosiner. (Etter en gåtur på studiet før skolen om morgenen)

Lønsj: Cottage cheese + Melk som jeg får fra skolen(2,5 dl)

Middag: 100g havregryn + 10g rapsolje + 25g blåbærsyltetøy (til å lage grøt altså)

Etter trening: 50g proteinpulver + 50g blåbær/bringebær syltetøy + 50g rosiner

Kveldsmat: Tunfisk-Boks

Lenke til kommentar

Jeg har sagt to ganger nå at syltetøy og honning ikke er gode påleggsalternativer, og jeg kommer ikke til å endre på det hvis det er det du er ute etter? Som jeg også sa er det ingenting som skader deg (hvorfor skulle det det?), men hvis du skal ligge i kaloriunderskudd med proteinoverskudd så nytter det ikke å bruke måltidene til tomme kalorier. Honning er sukker. Syltetøy er stort sett sukker.

Som jeg også sa skal ikke proteinshakes utgjøre basisen i proteininntaket ditt, noe det gjør. For å være ærlig tenker jeg at det er helt bortkastet, for du er såpass ung at det blir fånyttes. Hormonnivåene dine er hverken stabile eller høye nok til å bygge. Sannsynligvis trener du ikke hardt nok til at du trenger så mye protein heller - noe du heller ikke burde når du er femten år og i vekst. Å trene hard styrke i din alder kan gjøre skade på skjelett og muskler. Det er fint å trene generell styrke, men ikke hard og tung styrke. Uten hard og tung styrke har du heller ikke behov for proteinshakes, men klarer deg på et sunt kosthold.

Ingen av måltidene dine ser OK ut, tbh. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Forslag inc.

Frokost: to grove brødskiver uten smør med masse proteinrikt pålegg (3 skiver pålegg på hver brødskive) og agurk/paprika på, et eple, 5-10 valnøtter eller 10-15 mandler. Drikk vann, dropp shaken.

Lunsj: cottage cheese med litt havregryn og frukt i (appelsin er godt). Det beste er er bær, men det har du kanskje ikke mulighet til å bruke? Et knekkebrød med proteinrikt pålegg og en pære eller klase med druer. Drikk skolemelka. Altså to stykk frukt i lunsjen.

Middag: Spis det morra di lager. Hvis hun ikke lager noe, så kan jeg eventuelt komme med forslag.

Etter trening: proteinshake er greit her, DROPP DET JÆVLA SYLTETØYET DITT, spis rosinene og en banan. Er det lenge til kveldsmat tar du deg et kokt egg også, som du har hatt med på treninga.

Kveldsmat: tunfiskboks er greit nok. Lag det til så det også er minst to grønnsaker ved siden av - enten en tomat, brokkoli eller blomkål, eller at du lager tunfisksalat. (Tunfisk, salat, agurk, paprika, tomat, en halv avocado og litt løk)

Proteinrikt pålegg er:

Egg i alle former. Du bør ha minst ett egg om dagen.

Diverse skinker, kylling/kalkun/kokt skinke/hamburgerrygg

Salami, spesielt go' og mager

Makrell i tomat. Du bør også få i deg litt av dette hver dag.

Ost, unntatt brunost. Gjelder også kremost.

Du kan alternativt ha havregryn til kvelds, men du må fortsatt få inn en frukt eller grønnsak. Rapsolje er etter mitt syn bare dritt, så dropp det. Du blir heller ikke lei av proteinrikt pålegg, det handler om å variere. Du trenger ikke en halv liter melk om dagen, så hold deg til det du får på skolen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om du virkeleg må deffe, så første ting å gjere, er å finne kor mange kcal du forbrenner.

Så hold deg 500 eller 1000kcal under det.

Så, f.eks. kvar mandag morgen, sjekk om du går ned i vekt i følge planen. Om du mister fleire kg - spiss litt meir.

Om du mister mindre - spiss litt mindre.

Raske carbs er for så vidt dårlegare. Men om du spiser nøyaktig f.eks 1600kcal pr dag, får i deg både protein, fett og carbs, så spiller det nokså lite rolle kva nøyaktig du spiser.

Lenke til kommentar

Takker ;) Jeg holder meg rundt 300-500 i underskudd :D Men en ting jeg virkelig lurer på!!!

Når man sier at man skal helst ha påfyll av Raske/langsomme Karbohydrater innen halv time etter Treningen. Når man sier (TRENINGEN) vil det si i alt liksom? eller bare STYRKETRENING ? Siden når jeg deffer så hender det jeg går i 45 min rett etter styrketreningen, sånn at jeg forbrenner mest mulig fett pga glykogenlageret er tomt. Så er det greit at jeg liksom tar påfyll etter at jeg er ferdig med HELE treningen eller burde jeg fylle opp rett etter styrken og deretter gå over til gåinga ? siden hvis jeg gjør det, så vil jeg jo ikke brenne like mye fett som jeg ville gjort uten :) Skjønner ?

Lenke til kommentar

Takk. og jojo skjønnte det ;) men dette spørsmålet var får muskelveksten :) eller er det det samme der... at det viktigste er det totale proteininntaket i løpet av dagen?

og jeg takker deg for svar kompeez.... så er det en ting til... jeg skal kjøpe meg noe kreatin så vil jeg spørre deg om hvilken av disse to typene som ser best ut og som du kanskje ville anbefalt meg..

Nr1: http://www.x-life.no/ultimate_creatine_monohydrate_300g/P_1510

Nr2: http://www.x-life.no/kick_start_1kg/P_718

Lenke til kommentar

Det er kun den øverste som er kreatin, den nederste er energipulver. Du kan lese hva som står før du spør... Men som jeg har påpekt tidligere, du er såpass ung at du kommer ikke til å få bygd deg schvær uansett hvor mye benkpress, kreatin eller proteintilskudd du tar. Hvis målet ditt er å bli stor, markert osvosv, så bruk heller tiden nå som du er ung og treningsinteressert på å lage deg et allsidig grunnlag, inkludert utholdenhet og bevegelighet. Øv inn teknikker heller enn å løfte tungt, ta flere reps heller enn å legge på vekt, og la kroppen din ha mulighet til å utvikle seg. Gjør styrkeøvelser som styrker kjernemuskulaturen din, utfordrer balansen og koordinasjonen din, og skaff deg et godt grunnlagg til mer isolert styrke senere. Når du nærmer deg 18 kan du begynne med mer fokusert trening, med mye bedre resultater enn du har sjans til nå :)

Edit: det er det totale kaloriinntaket i løpet av dagen som har noe å si. Etter trening er kroppens opptak og utnyttelse av næringsstoffer høyere enn før trening, det er derfor du bør fylle på med karbohydrater og proteiner etterpå. Får du riktig næring etter trening hjelper det musklene å restituere seg og bygge seg opp.

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hahahaha ok, tusen takk.... Men hvor i huleste får du i at man bygger bedre når man er eldre og at en i min alder ikke får bygd noe særlig.... Det er jo heeeelt feil xD Alder har ikke en dritt å si om det å bygge muskler da xD og du, jeg prøver ikke å bygge noe særlig... jeg vil bare bli mer og mer markert ... og healll no om jeg skal være stor xD æsj sier jeg bare :p har du liksom sett de som må gå med armene langt ut til siden xD hahaha.... Men som sakt... Jeg vil bare ha (KREATIN) bare for å yte mer ... Og slutt å gjenta det med DU ER SÅ UNG OSV OSV :p er lei av det :p

Lenke til kommentar

Hehe, sorry hvis jeg virket litt frekk :)

Men.. Hvis noen av dere skulle velge og anbefale en av disse kreatinene, hvilken ville dere tatt da ?

http://www.x-life.no/nanox_creastixx%AE/P_1380

http://www.x-life.no/ultimate_creatine_monohydrate_300g/P_1510

http://www.x-life.no/nanox_creatine_pure_300g/P_776

Takk på forhånd.... Jeg prøver liksom å finne en som man skal ta 30-60 min før trening sånn at det begynner å virke med en gang... ikke sånne dumme kapsler :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...