Gå til innhold

[Løst] AVCHD/H264 video hakker ved avspilling.

Anbefalte innlegg

Sliter med avspilling av filmer fra et Drift HD170-videokamera. Formatet skal være i AVCHD i MOV-container. Hvert 10. sekund (ca) ramler framerate ned til det halve i noen sekunder. Dette er med windows 7 innebygde codec. Har prøvd FFDshow og CoreAVC men det virker ikke som disse blir tatt i bruk.

Det er ikke noe galt med filene. De er testa OK på en annen maskin med samme windows og player.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan virke som det er noe med dataen din. Avchd er en type interframe komprimering, som betyr at den fjerner noen av bildene, og har noen keyframes og jobbe med. Dette blir gjort i kamera, og blir deretter pakket opp i pc'en ved avspilling. Kan her virke som den ikke klarer å pakke dette ut helt 100prosent. Hva dette skyldes er vanskelig å si, men jeg tror jeg ville prøvd f.eks vlc eller andre avspillere.

Lenke til kommentar

Etter litt googling, prøving og feiling og en del flaks tror jeg at jeg fant ut av det.

Kameraet tar i følge instillingene opp i 60fps. Men egentlig tar det opp i 59fps.

Windows (eller muligens Nvidia) har elendig framerate conversion.

FFDShow og andre codecs funker ikke på Win7 x64 sånn uten videre.

Et program som heter Win7DSFilterTweaker_5_2 lar meg fjerne windows søppel-codecs. :D

Når en film som er 59fps blir spilt av mens skjerminstillingene er 60Hz må avspilleren til tider stappe inn doble frames for å ikke miste A/V-sync. Det er her windows tydeligvis feiler kraftig.

Edit: Slenger inn link til siden jeg tilfeldigvis fant som hjalp meg til å fikse sakene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...