Gå til innhold

Bygge pc? hvordan

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal ha pc snart og lurer på hvor mye penger jeg burde legge i det?

er det vanskelig? Er det sånn at dere som har bygget PC har spesial jobb/kunnskap for å bygge PC? eller er det sånn at en som bor på bondegård også klarer det?

det som skremmer meg er alle de ledningene og om jeg gjør noe feil....

er det vanskelig? ikke si at det er lett fordi du klarer det! :) jeg er gutt på 18 som ikke har noe peiling innen data, bor i et lite by der det er bondefolk og lite med smarte it folk...

Klarer jeg det?

jeg vil klare det men jeg kommer til å faile eller?

arni90 olestokk sli clue bibow

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enkelt. Rett og slett.

Det er masse informasjon på nettet, og den "vanskeligste" biten, alle ledningene, står godt forklart i manualen som følger med hovedkortet.

Hvor mye du bør/må legge i en ny maskin varierer alt ettersom hva den skal brukes til.

Om du trenger ALT (maskin, skjerm, mus, tastatur, operativsystem) ville jeg ha satt et budsjett på omkring 10-12000,-

Å bygge en PC er noe alle kan få til så lenge de tar seg god tid og gjør litt research på forhånd.

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg bygget meg ny stasjonær PC nå i januar, uten å ha gjort noe lignende før. Dette gikk helt flott. Fulgte filmene til Newegg som er linket rett ovenfor her, og de er flotte. Det mest spennende er nok å montere CPU og å legge kjølepasta mellom CPU og kjøler. Men sistnevnte slipper du ofte, da det som regel finnes kjølepasta på CPU-kjøleren (i alle fall om det er stock kjøler).

jeg brukte like under 6000 på min maskin (inkludert 24' skjerm), og den fungerer ypperlig til det meste. Den kjører ikke alt av de nyeste spillene på super-ultra-deluxe grafikkinnstilling, men det meste går bra på ganske høye innstillinger. Skyrim går knirkefritt på Ultra.

GeForce 560 Ti grafikk-kort + Intel i3 CPU er en flott lavbudsjetts-gaming-kombo, og er det jeg har.

Lenke til kommentar

Bygget min første maskin når jeg var 14. Det var ikke spesielt vanskelig, men jeg var veldig nervøs. Redd for at jeg skulle ødelegge komponenter osv. Brukte noen timer, men fant ut av alt til slutt. Den maskinen brukte jeg i 4 år før jeg oppgraderte den.

Nå 6 år senere har jeg ikke tall på hvor mange maskiner jeg har bygget. Ser for meg rundt 100 maskiner totalt og det er fortsatt like artig.

Sjekk ut tråden i signaturen min for tips eller hvis du lurer på noe ang bygging :)

Lenke til kommentar

er det vanskelig? Er det sånn at dere som har bygget PC har spesial jobb/kunnskap for å bygge PC? eller er det sånn at en som bor på bondegård også klarer det?

Jeg er 13, snart 14 og klarer det. Men nå er data og IT min store hobby så jeg tror nok at du kommer til å slite litt. Du vil klare det med en positiv innstilling. Men hvis du ikke gidder å ha/skaffe deg noe interesse innen dette sitter du i saksa. Du må virkelig ville det for å si det sånn.

er det vanskelig? ikke si at det er lett fordi du klarer det! :) jeg er gutt på 18 som ikke har noe peiling innen data, bor i et lite by der det er bondefolk og lite med smarte it folk...

Klarer jeg det?

Lenke til kommentar

Nå 6 år senere har jeg ikke tall på hvor mange maskiner jeg har bygget. Ser for meg rundt 100 maskiner totalt og det er fortsatt like artig.

100??

Har bygget for venner og venner av venner siden jeg var 14 og i tillegg har jeg jobbet på PC-verksted der jeg bygget veldig mye. I min nåværende jobb bygger jeg også PCer ganske ofte :)

Lenke til kommentar

Men hvordan kan jeg velge sånn at jeg skal lagre den på SDD og ikke HDD?

Hørt at jeg kan ta ut kabelen til HDD sånn at PC'en finner bare SDD, men skal jeg ta på HDD med engang når jeg kommer til Windows 7 Skrivebord eller skal jeg laste ned drivers først osv..? eller plugge i HDD kabelen så slå på pc og laste ned andre ting? men hvordan skal jeg velge å laste ned BF3 igjen da?

Hva må jeg passe på når jeg skal ta ut SATA kabelen? at strømforsyningen er AV, og at PC'en er slått av? holder det

Om jeg forstår deg riktig lurer du på hvordan du lagrer ting på SSD og ikke på HDD?

Om du velger SSD'en for OS vil den hete C:, mens første HDD heter D:, neste E: osv.

Når du da skal installere ting velger du å innstallere på C:. (I nyere tid blir folk lullet i senk av alt mulig rart, så det kan være at du må velge "Avansert" under installering av ulike programmer og spill for å velge hvilken partisjon eller disk du vil lagre på.

Så enkelt er det, det er ingen grunn til å koble ut HDD eller annet.

-Deluze

Lenke til kommentar

Det tar ikke lang tid å finne ut av det selv, faktisk. Wikipedia forteller at BF3 trenger 25 GB, det gir deg 30-35 GB for OS, noe som er nok da Win7 (også i følge Wikipedia) har et minimumskrav på 16 GB for 64-bit versjonen.

Den disken du installerer Win7 på blir C.

Hvis du har en SSD og en HDD, når du skal installere Win7 spør installasjonsprogrammet hvor du vil installere Win7 hen. Den vil da gi deg mulighet til å formatere og partisjonere (dele opp en disk i flere "biter") diskene som er i maskinen. Du velger da SSD'en (du vil kjenne igjen denne på størrelsen i programmet).

Da blir SSD'en til C.

Hvis du ikke vil velge hvor du skal installere ting er du nødt til å benytte deg av Intels (eller andres) mulighet for å bruke SSD som cache for en HDD. Da blir HDD og SSD til én. De filene som hyppigst blir brukt blir lagt inn på SSD, de som ikke blir brukt like ofte havner på HDD'en. Om du vil vite mer om dette er du nødt til å spørre andre eller lese deg opp på det selv.

-Deluze

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke orker og trykke på "lagre på SDD/C" vær gang jeg skal laste ned noe.. si f.eks jeg skal laste ned drivers, kan jeg velge om jeg vil lagre den på D eller C?

Du orker ikke å velge hvor ting skal lagres når du laster de ned..? Er du sikker på at du orker å bygge en datamaskin da, du må jo faktisk løfte fingrene mener jeg..?

I de fleste nettlesere kan du i dag velge standard nedlastingsmappe, og velge at alt lagres der uten at du trenger å velge noe som helst hver gang du laster ned noe. Ellers er det snakk om maks 2-3 klikk på musa å velge den mappen du vil lagre i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer jeg det?

hei, jeg bygde min første PC når jeg var 12, men ikke ny. det jeg gjorde var at jeg fant en gammel PC på loftet, tok meg 5 minutter til å se litt rundt og bli kjent. så tok jeg å demonterte PCen og bygde den opp igjen, faktisk to ganger, bare for å være sikker på at jeg gjorde det riktig. jeg synes dette er en veldig fin måte å bli kjent med å bygge en PC før du bygger. (det skal noteres at det ikke er så lurt å ta en PC som er i bruk :p )

nå er det det er nå 4 år siden, og PCer bygger jeg ofte, senest for under to uker siden. en ting å tenke på er at hvis du har brukt en gammel PC og gjort som meg kan jeg garantere at ikke absolutt alt er helt, men systemet blir det samme. ledningene som kommer fra det stedet skal til samme stedet, men det kan være fler eller færre av dem, og de kan se litt forskjellige ut. men i prinsippet så passer ting bare ett sted, det er lagt opp i forskjellige former for at du ikke skal klare å sette det inn feil. i hovedkortmanualen du får med vil det også vises navn på de forskjellige tilkoblinger som skal kobles til det, da er det bare å søke det opp på google bilder hvis du ikke finner ut hvordan den tilkoblingen ser ut.

ideelt for en PC i min fatning er ett sted mellom 9000kr og 10000kr, har vil du få en god balanse av ytelse, kvalitet og funksjoner. det er greit å komme opp på rundt 9000kr så man ikke trenger å kutt ned på gode funksjoner for å få god nok ytelse.

- hilsen 16 åring som bor i bondeland.

Lenke til kommentar

Hei!

For å svare på det spørsmålet som ser ut til å "bekymre" deg mest:

Nei, det er ikke spesielt vanskelig og bygge en PC. Jeg bygde min første PC i januar 2011. Var da 14 år. Idag, litt over 1 år seinere har jeg vell bygd ca 8 PCer, både for kammerater, meg selv og familie.

Husker da jeg bygde den første PCen min, at svetten bare silte. Så hvis du er like nervøs som jeg var, kan det være en fordel med et håndkle i nærheten.. :p (No kidding)

Uansett; Det å bygge PCen er ikke så vanskelig, det er som andre her sier kablene som er det vanskeligste, men igjen: Kablene passer stort sett bare et sted. Du lærer mye av å se på videoene som folk over meg har linket til. Alt av hvor kabler skal osv, står også i manualen til hovedkortet.

PS: Jeg bor også ute på landet, uten noen high tech IT-folk rundt meg, så tror nok du skal klare det.. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...