Gå til innhold

Lottopremie: Økonomisk veiledning?

Delvis

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke "Norsk tipping", det er vel økonomiske rådgivere de disponerer.

Klart de ikke vil anbefale å jukse med regler, men de kan jo ha noen tips og råd om plasseringer osv som en kanskje ikke hadde tenkt på.

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor man trenger være skeptisk til slik veiledning.

Poenget er at jeg gjerne vil vite om det noen faktisk grunn til å være det, eller om det bare går på at en rett og slett ikke "har lyst" å snakke med dem? Fordi en da "føler" at andre "forteller" en hva en skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men det blir da uansett ikke så mye at man ikke får en del igjen når alt er trukket fra, så hvordan man får det til å bli "i minus" skjønner jeg fortsatt ikke?

Om det ble "i minus" måtte det jo bety at netto avkastning blir under null, alstå at man eventuelt må betale for å holde beløpet på 25 millioner inntakt, det kan jo ikke stemme?

Selv om man får 28 % skatt på rente, 1.1 % formueskatt, og det er inflasjon, vil en vel likevel sitte igjen med drøyt 500 000 netto pr år etter mitt regnestykke. Men et ordinært forbruk klarer man seg med omtrent halvparten av det, som tilsvarer ca formueskatten av totalbeløpet pr år.

Lenke til kommentar

Investere i eiendom kunne selvsagt vært en god ide, historisk sett er jo det veldig god sparing mot inflasjon.

Det er det sikkert. Men det krever til gjengjeld at man må sette seg inn i ting, plyndre med ting og følge med. Det slipper man om man plasserer pengene ordinært.

Aksjefond har også god avkastning historisk. Noen snakker om pengemarkedsfond osv.

Men igjen; det er jo slikt en kan prate med slike veiledere om. De har vel greie på disse tingene, og kan gjøre det lettere for deg å velge.

Lenke til kommentar

Selv om man får 28 % skatt på rente, 1.1 % formueskatt, og det er inflasjon, vil en vel likevel sitte igjen med drøyt 500 000 netto pr år etter mitt regnestykke. Men et ordinært forbruk klarer man seg med omtrent halvparten av det, som tilsvarer ca formueskatten av totalbeløpet pr år.

750 000 - 28% = 540 000 - 266 750 formueskatt = 273 250.

25 mill 2012-kroner med 3% rente er verd 25 273 250 - 2% inflasjon = 24 777 696 2013-kroner.

Endret av Naranek
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nødvendigvis jeg hadde takket ja selv, til premiene som er i norsk tipping.. Hadde jeg dog vunnet i de store amerikanske/europeiske lotteriene og vunnet noen hundre mill skulle det vært greit med noen tips, det er mye penger å plassere.

Det er veldig greit å få tips til avgifter og plasseringsmåter, dog stoler jeg ikke på rådgivere som anbefaler spesefikke steder, som f.eks et spesfikt fond osv.

Lenke til kommentar

Så de rådgiverne Norsk Tipping disponerer er ikke til å stole på?

Det vet jeg ingenting om, hvis de er nøytrale kan det være greit, men jeg stoler ihvertfall ikke på rådgivere i banker/investeringselskaper, hvis rådgiveren er ansatt i norsk tipping og ikke igjennom et annet selskap bør det vel være greit. Ellers har jeg ikke tiltro til at rådgivere i selkaper gir råd som er best for kunden, men først og fremst seg selv. Har hørt alt for mange historier om folk som har sløst penger i jallaaksjer som banken sier er "bra".

Jeg ser ikke noen poeng i å få råd til å plassere noen mill(eller opptil 100 mill for den sags skyld), det skulle jeg klart fint selv. Dog for alenemoren med 5 barn som ikke har peiling på økonomi er det sikkert greit..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt 20 millioner og beste sparemetoden min var høyrentekonto så ville jeg sterkt vurdert å få litt rådgiving. Om man jobber som finansrådgiver bør man tross alt ha litt bedre forutsetning enn "mannen i gata" om hvordan man skal forvalte såpass store beløp.

Lenke til kommentar

Alle bedre metoder innebærer vel risiko.

Eneste kunne invistert i leiligheter og leid ut hadde vel vært det beste. Men tror jeg ikke

jeg hadde giddet å holde på med.

Hadde blitt så mye tull med vedlikehold og vanskelige leieboere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok sagt ja takk til rådgivning om jeg mot formodning skulle ha vunnet en slik sum.

Velmenende råd skader ikke, men om jeg ville ha fulgt rådene hadde uansett vært opp til meg. Og jeg har en viss oppfatning om hvordan jeg ville ha investert en stor sum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør man takke ja til økonomisk rådgivning når man får utbetalt summer i den størrelsesordenen. "Jeg driter i avgifter" og "det er ikke så farlig" er ei utrolig dum holdning, hvorfor sløse penger? Rådgivere vil kunne hjelpe deg med å sørge for at du får mest mulig ut av pengene. Finnes ingen fornuftig grunn til å si nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør man takke ja til økonomisk rådgivning når man får utbetalt summer i den størrelsesordenen. "Jeg driter i avgifter" og "det er ikke så farlig" er ei utrolig dum holdning, hvorfor sløse penger? Rådgivere vil kunne hjelpe deg med å sørge for at du får mest mulig ut av pengene. Finnes ingen fornuftig grunn til å si nei.

Den fornuftige grunnen er jo nettopp at man selv har god økonomisk innsikt på hva man vil bruke pengene på, og av den grunn ikke trenger råd.

Lenke til kommentar

En mener jo for de som ikke har det da vet du. De som har så overlegen innsikt at de sikre på at det ikke kan finnes et tips de rådgiverne har, som en ikke har tenkt på selv. Hvor mange er det? Det er kun økonomiske eksperter som kan være så sikre.

Lenke til kommentar

En mener jo for de som ikke har det da vet du. De som har så overlegen innsikt at de sikre på at det ikke kan finnes et tips de rådgiverne har, som en ikke har tenkt på selv. Hvor mange er det? Det er kun økonomiske eksperter som kan være så sikre.

Jeg tror det er mange som sitter på en god nok økonomisk innsikt. Nå har det vel kanskje noe med at jeg finner lite tro til at disse rådgivere egentlig er så "eksperter" som dere skal ha det til, jeg tipper de stortsett bare vil anbefale sparing, fond, aksjer osv, det er da ikke akkurat svært mange sparingsmetoder at det gjør noe, og det er da begrenset for mye penger man kan lure unna staten. Det eventuelle fondet "eksperten" anbefaler har mest sannsynlig ikke noe bedre sjangs enn anbefalingene man finner i VG alikevel.

For de personene som ikke vet hvordan grunnleggene aksjer, fond, bolig, sparing funker så er det sikkert greit, men det tror jeg det er svært mange som vet det, og derfor ikke trenger/vil ha økonomisk veiledning eller som du skriver i første post, vil tenke på det.

Personlig kan jeg si at hvis jeg hadde vunnet 20 mill hadde jeg gjort dette:

1. Kjøpt egen bolig, muligens inntil 4-6 mill, smarteste hadde vært med utleiedel.

2. Kjøpt en rekke utleieleiligheter. Trolig bruke 10-14 mill på dette.

3. Siden renten er lav, ville jeg trolig tatt opp lån og kjøp 1-2 utleieleiligheter til. Leieinnteker, boligprisøkning, skattefordeler sørger for at boligkjøpene vil være en gunstig investering som øker formuen min og sikrer gode inntekter.

4. Trolig ville jeg kjøpt kanskje boliger til jeg har ca 2-3 millioner igjen, disse spredd utover fond og høyrente kontoer, samt brukt noe av pengene til forbruk(f.eks bil). Pengene ville ikke skapt noen vesentlige inntekter i forhold til inflasjon og skatt, men er en ekstra plassering i forhold til hvis boligmarkedet skulle av noen grunn gå til helvete.

Ekspertene kan jo mene hva de vil om dette, men hadde jeg gjort dette hadde jeg tjent nok penger til at jeg ikke hadde behøvd å jobbe, men trolig gjort det.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...