Øysta Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Fra før har skjermkortet røket på maskinen min, men tror ikke det har noe med dette å gjøre.(?) Brukte maskinen (pIII 550) lørdag, dog med de problemene skjermkortet lager. Søndag ble maskinen bare stående i DOS. - SoBig!! var det første jeg tenkte. Jeg ble jo riktignok bombardert tidligere, men åpnet jo ingen vedlegg.. Da jeg ikke er spesielt datakyndig og supporten er gått ut, ble det brukt mye tid til feilsøking i sikkermodus (bruker w98se) Trinnvis bekreftelse; deaktiverte konfig.sys og autobat.exe men ingen windows oppstart. Tenkte at her var det ikke annet å gjøre enn å kjøre recovery på C (Fylkeskommunal hjemmepc-ordning), men CD-rom svarte ikke..(det gjorde den forrige gang dette skjedde ca et år siden) Først da jeg kun deaktiverte autobat.exe, (ikke konfig.sys) kom jeg inn i Windows igjen, og tenkte at alt var løst! Kjørte virusscan på hele greia og norton fant ei Sobig-fil som jeg tydeligvis hadde glemt å slette - var sikker på at jeg hadde slettet alt (men var ikke åpnet og status "ikke videresendt"). Neste gang jeg starter maskinen, vises ikke Ikonene nederst til høyre på oppgavelinja. Når jeg trykker cl-alt-del, kommer bare følgende aktive programmer opp: explorer, Cwd, Rnaapp, Tisdnmon. Resten er ikke der. Hva har skjedd? Har prøvd med annet skjermkort og minnebrikke, men samme resultat. Kan det være virus som har skadet oppstartsfilene? Hvordan finner jeg feilen og er det mulig å rette det opp selv uten å måtte formattere C og installere alt på nytt? Håper noen har kommentarer evt. forslag på dette. - frustrert nordboer- Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvis du har flere partisjoner tror jeg det beste er å formatere uansett. Win 9x har en tendens til å bli treigere med tiden, så hvis du hadde formatert, ville du blitt kvitt problemet + å få en mer stabil pc. Jeg regner med at siden viruset har infisert os disken, vil du ikke ha noe virus problem etterpå. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 jaja sånn kan det gå her er ett par tips til deg en ting maskina er kjapp nok til å kjøre windows 2000 så det jeg foreslår er å reinstallere den og installere 2000 i og med at windows 9x systemer er trøbbel jeg selv jobber på ett fylke i en data avdelign der men jeg vet at vis dere har en avtale med microsoft ta og gå deg en tur over i data avdelingen og hør om vilkår for bruk av fylkes lisenser på en hjemme pc jeg tror eller vet at vi kan gjøre det her (bruke fylkes lisenser hjemme) pga vi betaler for det de kaller for en full eller en select avtale tips 2 har du ikke noe verdifult eller noe du ikke trenger mer formater pcen men vis det viser seg at det er motsatt må du for all del bare installere maskina på nytt. Lenke til kommentar
Øysta Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Avtalen med fylkeskomm (Finnmark) er gått ut (3år) så jeg har ingenting der å hente ... Takk for tips så langt. Dette har jeg gjort nå (også etter en tlfsamt med en svært så hjelpsom kar som hadde lest innlegget mitt ): - reinstallerte windows. etter det står det "klargjør windows for oppstart første gang" - HVER GANG jeg starter opp maskinen. ?? Fikk og probl med internett; måtte laste inn ISDN-driver på nytt og opprette ny forbindelse for å komme meg på nett. Visste ikke at reinstallering slettet drivere? MEN: - Den starter fremdeles ikke opp alle programmer. De eneste ekstra ikonet jeg får nede til høyre (i tillegg til "teles.isdn) er ikonet for oppgaveplanlegging. (systray) Resten er fortsatt borte. ??? Så maskinenen (oppstartsfiler?) er fortsatt skadet - av virus eller hva? En runde med iherdig berging (les brenning) og formattering eneste utvei? - nordboeren - Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Nei, det kan du si. Du brukte feil topic mann! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg