Gå til innhold

Oppgradere pc-en(fokus: spill-ytelse)


Anbefalte innlegg

Hei. Har følgende komponenter i min datamaskin nå:

- GPU: Sapphire Radeon HD 4890 2GB GDDR5

- CPU. Intel Core i7 920 2,66 Ghz d0-stepping.

- CPU-kjøler: Prolimatech Megahalems

Socket 775 og Core i7 (1366)

- RAM: OCZ DDR3 6 GB Obsidian Triple Channel 6 GB

- PSU: MIST, 800 W

 

 

Bygde denne pc-en i okt 2009, kjøpte alle komponentene da. Da var jeg ikke så opptatt av spilling, men tenkte mest på redigering. Har ikke lyst til å bytte ut hele pc-en, men tenkte at en GPU ville vel gjort susen, og kanskje også litt mer RAM(er vel billig for tiden). Noen som har noen tips til GPU, eventuelt RAM hvis det er nødvendig? Er vel egentlig villig til å betale rundt 2-3k for GPU

 

PS: Spilte BF3. Tok ULTRA-settings, da lå vel FPS på mellom 20 og 30 når det ikke skjedde noe spesielt. Overvåkte GPU-temperaturen, og så at den var på 93 på maksimum. Er dette farlig for systemet, at GPU-temperaturen er så høy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge guru3d sin test i 2009 kunne 4890 nå 90C ved load, og dette var normalt.

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/5

 

Ditt kort er noen år gammel og kjølepasta degraderer litt over tid, så 93C burde gå, men er nok noe høyt.

 

i7 920 er en ganske kapabel CPU enda, og den overklokker ganske bra. Med en tredje parts kjøler bør du kunne fint dra 3.2Ghz eller mer på den.

Hvis du ikke skifter hovedkort vil ikke en ny 1366 CPU gi noe særlig mer ytelse, om du ikke vil bruke mange tusen.

 

4890 var et veldig bra kort i sin tid, men det er ganske utdatert nå, et kort i 3k klassen burde gi bort imot dobbel ytelse.

Lenke til kommentar

Har overklokket den til 3,3 Ghz, glemte å si det. Tror jeg foreløpig bare bytter skjermkort Men bruker en kjølepasta på GPU? Noen tips til skjermkort mellom 2 og 3k som er mye skjermkort for penga :p?

 

Og hva med RAM, kan det påvirke spillinga i noen grad?

Lenke til kommentar

Nei, ikke BF3. For eksempel GTA IV med Icenhancer sin grafikkmod, der er min pc ikke så god. Tenkt til å kjøre en del spill i framtiden også. GTA V kommer jo enten i år eller neste år, tipper det ikke er dumt for min spillopplevelse å ha bedre skjermkort.

Lenke til kommentar

Av GPU mellom 2k og 3k er det i all hovedsak kun HD 7870 til rundt 2700,- som er aktuelt.

 

Ytelsessammendraget til techPowerUp sier at det vil bli tilnærmet dobbel ytelse. HD 4890 er ikke med, men det ligger rundt 50-55 % gjengen. Link

 

Jeg står i samme båten som deg når det kommer til GPU, og 7870 er hva jeg vurderer, men samtidig venter jeg på at Nvidia skal lansere sine skjermkort i den klassen.

 

Med mindre jeg bommer fullstendig skal det skje noe i løpet av kort tid.

 

Når det kommer til minne vil jeg påstå at du har nok for spilling.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Sett at nypris er som 2399,- som tjbr sier, må det ligge jevnt mellom 7850 og 7870 i ytelse for å være attraktivt.

 

Dustinhome har det (6970 generelt) inne til 2700,- (jeg tar meg ikke tid til å sjekke andre plasser), og til den prisen er det et dårlig kjøp.

 

Sett at det koster 2399,- nytt (i en norsk (nett)butikk) ville jeg ikke ha gitt mye mer enn 15-1600 for et brukt kort.

 

Sett at det koster oppunder 2700,- ville jeg ikke ha gitt mer enn 19-2000,-, men da er et nytt HD 7850 verdt å titte på.

 

Men dette er bare mine meninger, det er andre her som er dyktigere på bruktkjøp og akseptable priser enn meg.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646340&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

2399kr på komplett, kanskje det er billigere andre plasser.

Ytelsemessig ligger det mellom 7850 og 7870 ja.

Strømforbruket derimot er vesentlig høyere og er vel et dårligere kjøp, enn f.ex 7850/7870.

 

Hvis du får garanti, og kjenner kjøper og at han behandler ting ordentlig (ektreme overklokkinger osv kan redusere levetid noe, men burde ikke være et problem).

 

Er verdt å se på om prisen er noe under 2000kr.

 

Det er uansett utrolig mye bedre enn 4890.

Lenke til kommentar

Fordi selv om det vil være potensielle forskjeller på temperatur, støy, og ytelse mellom ulike kort av typen HD 6970 er forskjellen allikevel ikke så stor.

 

Alle er AMD, og alle er Radeon. Det eneste som vil skille er om det er ASUS, XFX, Sapphire eller andre som har produsert dem, samt om de (sistnevnte) har satt på en annen kjøleløsning og/eller overklokket dem.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Så uanset om det er ASUS, Sapphire som har lagd kortet og det heter HD 6970, så er de i praksis helt like?

 

Vil dere si at denne sammenhengen er logisk for folk uten kunnskap om skjermkortA?

 

Forskjellen er ofte kjøleløsning og evt fabrikk-overclock, noen har ofte en ekstra HDMI eller display port eller lignende. Det er mest "kosmetiske" forskjeller, men også litt i forhold til støy

Prismessig ny er dette stortsett ±300kr nytt, men i brukt sammenheng er det lite foskjell om det er et Asus eller Sapphire.

 

Det eneste kortet i nyere tid med "samme navn" og betydelig ytelseforskjell er nvidia GTX560TI og GTX560TI 448Core.

Lenke til kommentar

Så uanset om det er ASUS, Sapphire som har lagd kortet og det heter HD 6970, så er de i praksis helt like?

 

Vil dere si at denne sammenhengen er logisk for folk uten kunnskap om skjermkortA?

 

Stemmer, mer eller mindre helt like. De ulike produsentene (Sapphire, ASUS m. fl.) kan også designe sine egen PCB'er og dermed forandre på strømtilkoplinger, og tilkoplinger bak på kortet.

 

Så alle sammen er samme modell, men ikke samme produkt (med mindre jeg bommer på de to begrepene).

 

 

Om det er logisk eller ikke er forsåvidt uvesentlig, fordi det er sånn, men nei, jeg synes ikke det er logisk. Når det er sagt er det heller ikke vanskelig å lære seg/skjønne, så da er det ikke et problem.

 

-Deluze

 

 

Edit:

 

Jeg tror det kan være vanskelig å få solgt et HD 4890 i dag, og du vil neppe kunne få mer enn 2-400,- for det. Selvsagt kan du forsøke, det er helt sikkert noen der ute med et HD 4890 i dag som kan tenke seg 2 stk i CrossFireX.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

4890 er fortsatt brukendes, men ikke noe å selge på, er nesten mer stress å legge det ut enn det er verdt.

Hvis du har tid klarer du sikkert å få noen hundrelapper på finn, eller prøve bruktdelen på forumet her.

Jeg pleier å gi bort slikt for en øl på byen til en kompis eller noe sånnt, eller donere det til familie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...