Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forskjellsbehandling på jobb

konduktans

Anbefalte innlegg

En bekjent som jobber i en større kjede har nettopp fått ny daglig leder i butikken. H*n har tidligere vært leder for et team med selgere(ala mobilselgere på Elkjøp), og ønsker å gjøre butikken mer effektiv når det kommer til salg. Butikken kan sammenlignes med en matvarebutikk, der det ikke er ansattes jobb å selge, men heller å yte service og veiledning. Så klart er mersalg en del av fokuset, men det er ikke det som er det viktigste i arbeidsdagen. På mange måter er bedriftsmodellen lik som Biltema sin.

Det den nye daglige lederen har gjort er å sette ansatte i forskjellige båser, og gi dem en fargekode basert på daglig leders subjektive mening, samt resultater de ansatte har i diverse interne konkurranser. Noen ansatte har en farge som tilsier at de kan "gjøre alt", noen kan kun fylle på varer, noen kan kun sitte i kassen, og noen kan kun fylle på varer før åpningstiden til butikken. Noen har til og med fått en "låst" stilling, der de ikke kan bytte vakter med andre, og ikke kan ta på seg ekstra vakter. Mange som hadde en stor stilling før har nå fått en mindre stilling.

Spørsmålet mitt er følgende; Dette er åpenbart forskjellsbehandling. Jeg har lest at forskjellsbehandling blant selgere er lov, men er det lovlig å forskjellsbehandle ansatte med lik "rang" i en bedrift der salg ikke er hovedfokuset?

Den bekjente er i gruppen som "kan gjøre alt", men føler at dette er feil, og vurderer å ta det opp med ledelsen et hakk over daglig leder, men er redd for å kompromittere sin stilling. Det er også andre som kunne tenke seg å si i fra til noen at de er misfornøyd med retningen arbeidsplassen tar. Hvem er da korrekt å henvende seg til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det rette er å be om en medarbeidersamtale med butikksjefen og forhøre seg om bakgrunnen for oppdelingen, hvor tanken bak kommer fra og hva som er målet og meningen med den.

Et slikt oppsett som han har laget for denne butikken kommer ikke fra Elkjøp, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Neida, jeg mente heller ikke å peke mot det. Daglig leder har forklart seg ovenfor en mellomsjef, og sagt at målet er å skape høyere salgstall. Problemet er da at det går ut over trivsel hos de ansatte.

Vet du/dere om det i det hele tatt er lovlig å dele opp bedriften slik?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen advokat, men hva er det som gjør at dette ikke skulle være lovlig? En slik oppdeling er vel ment for å få utnyttet potensialet til de ansatte som har slikt, samt mest sannsynlig forsøke å gi et hint til de som har fått begrensede muligheter at de ikke har vist å bidra nok mot butikkens resultatkrav.

At folk jobber mindre enn de har gjort før kan ha flere årsaker, men om de ikke har en fastsatt stillingsprosent i kontrakten, så er det ingenting feil i å gi de færre timer i uka.

At det ikke er trivelig eller fremmer arbeidsmiljøet er en helt annen sak.

Husk at daglig leder har et overordnet ansvar for butikken, og hans -subjektive mening- faktisk har fått svært stor tillit av ledelsen i firmaet. Og han er vel heller ikke eneveldig hersker, butikken har da helt sikkert en assisterende leder, låseansvarlige og kanskje tilogmed ansatte med personalansvar?

Som sagt så anbefaler jeg de som mener systemet er urettferdig osv å ta en prat med sjefen og få vite om bakgrunnen for oppdelingen, hva tankene er framover, potensialet osv :). En bedrift har først og fremst et mål om å nå et resultat, og å oppnå det igjennom motiverte ansatte som jobber mot et mål - kan det tenkes at det finnes ansatte på denne arbeidsplassen som ikke er like motiverte for å bidra mot dette målet, og at denne oppdelingen derfor har funnet sted? Om din venn ikke ønsker å få en annen forklaring enn det mellomlederen har fortalt videre, så synes jeg det blir veldig feil at han så bare vurderer å "ta det videre".

(Jeg sier ikke at det er rett måte å gjøre det på, men for å forstå noe så må man faktisk finne ut av tankene bak, og ikke bare konkludere med at systemet er feil, og hvem man så kan klage til for at ting skal bli "rettferdig".)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...