haroni Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Hei! Jeg vil dele mine erfaringer med folkehøyskole, så dere som vurderer folkehøyskole får vite en slags mellomting mellom "dritbra år" og "helt forferdelig". OM SKOLEN Jeg går på Møre FHS, og dette er en helt fantastisk skole! Alkoholreglementet blir overholdt veldig strengt av ledelsen, men det er vi mange som er glade for (jeg drakk hver helg før FHS). Det er veldig stille og rolig her, ingen som raver full rundt i gangene og plager andre. Dessuten er det godt å vite at man har kommet seg gjennom 9 måneder uten å gjøre kleine ting på fylla! Lærerne er dessuten utrolig flinke! Jeg går på Kina - midtens rike, og vi har to kinesiske lærere. Det er både dyktige lærere og veldig sympatiske mennesker. Vil absolutt anbefale den linja, som inkluderer 6 UKERS studietur til Kina! (Forøvrig en j*****g bra tur). Om Adventura-linjene (X.sport, Afrika, Egypt) kan jeg ikke uttale meg så mye, men de fleste er veldig fornøyde med lærerne Vi har god kontakt med de ansatte, skolemiljøet er fint, selve skolebyggene er kjempekoselige, og vi får god mat hver dag. For de som liker fysisk aktivitet og turgåing så er skolen et veldig godt valg (Adventura-linjene er mye på tur og trener ofte). Dessuten er området utrolig fint (Sunnmørsalpene), og skolen ligger veldig sentralt. Så sjekk den ut hvis du ble interessert (Skolen er forresten frilynt, for de som bryr seg om det). MIN ERFARING Men så til det innlegget egentlig handler om! Min erfaring av folkehøyskole. Dette året har vært et av de tyngste jeg har hatt på mange år, mentalt sett. Man får ikke servert venner og moro på et fat på FHS, slik som mange tror. Man må faktisk jobbe for det. Det viktigste jeg har lært av dette året er toleranse og medmenneskelighet. For de som har kort lunte må man virkelig anstrenge seg for å møtes på halvveien, siden man er omringet av mennesker dagen lang. De første ukene er "kritiske" for å få seg gode venner (man kan bli kjent med folk senere, men da er det ikke garantert at man får den samme tilknytningen). Snakk med så mange som mulig og gjør ting med andre! Og til dere som drar på FHS for å få dere kjæreste, ikke sats for mye på det. I mitt kull er det 7-8 par av 100 elever, så det er absolutt ikke garantert (ca. 50/50 jenter og gutter på skolen). Vi har mye fritid, så om man virkelig vil bli kjent med seg selv og finne ut hvilke evner man har, så må man ta initiativ selv. Meld deg frivillig til å være med på aktiviteter, eller til og med lede aktiviteter! Jeg har opplevd at fra å gå til å være tiltaksløs, så har jeg tatt på meg altfor mye ansvar, men det har vært godt å ha noe konstruktivt å gjøre dette året og å føle at man mestrer noe. Det er veldig godt å ikke få karakterer på evnene sine (jeg har gått en kreativ linje på VGS, og det føltes galt for meg å få karakterer på kreativitet). Man må altså ta initiativ selv, og prøve å ha litt tro på seg selv Min erfaring har vært både positiv og negativ (mye sinne og konflikt med andre), men det er en viktig erfaring å ha med seg videre i livet. Man må lære seg å leve med andre mennesker, rett og slett. Så ikke forvent helt at det kommer til å bli "det beste året i ditt liv", for det er det ikke for alle, men forvent heller at du kan lære utrolig mye viktig om deg selv og hvordan du forholder deg til andre mennesker. Det er så absolutt ikke et "friår", for det er like viktig å gå livets skole som alle andre skoler. Bare ha den rette innstillinga på plass, og prøv å ta initiativ Lykke til, framtidige folkehøyskoleelever! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå