Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvorfor sitter tennplugga så hardt fast?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tennpluggene må skrus hardt på for at de skal tette godt nok. Det er to metallflenser mot hverandre som skal tette for sylinderens hele forbrenningstrykk.

 

Hvis du prøver å skru ut tennplugger med sånne "tennpluggnøkler", så skal det mye til for at det går. Skaff et skikkelig pipe-sett for det istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tennplugger skal ikke sitte bom fast, selv om motoren er varm. Enten er de veldig gamle og begynt å ruste eller så er de satt fast med alt for mye kraft.

 

Skaff en skralle med en ordentlig pipenøkkel for plugger og istedet for å vri, så "slå" løs pluggene med å "rykke" til flere ganger med skrallen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier ingen ting om bilen. Har tennpluggene konisk tetnings flater? De som husker de gamle Ford Granada......det måtte nesten brukes dynamit for å få ut pluggene hvis det var skrudd inn for hardt.

 

Toyota celica 2.0 L GT ;)

Lenke til kommentar

Hvis gjengene er ødelagt, har du ikke annet valg enn å skrue den av med makt. Bruk en kraftig latmanns arm og skru ut.

Jeg så en høkkert med Penzoil caps som brukt en muttertrekker for å skru inn glødeplugger til en Mercedes Sprinter. Jeg kan tenke meg når pluggene skal av igjen. Denne mannen kunne ikke ha vært en mekanikker.

Lenke til kommentar

Hvis gjengene er ødelagt, har du ikke annet valg enn å skrue den av med makt. Bruk en kraftig latmanns arm og skru ut.

Jeg så en høkkert med Penzoil caps som brukt en muttertrekker for å skru inn glødeplugger til en Mercedes Sprinter. Jeg kan tenke meg når pluggene skal av igjen. Denne mannen kunne ikke ha vært en mekanikker.

 

Skrudde på igjen med hånd kraft ;))

Lenke til kommentar

Heller for lite enn for mye. Med en 1/4 eller 3/8 " pipesett, er det vanskelig å stramme for mye. Heller strammer til litt mer om det lekker.

Jeg har innebygd moment i håndleddene så jeg bruker ikke momentnøkkel alltid.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Med alutopp er det spesielt ulurt å stramme for hardt til. Selv foretrekker jeg momentnøkkel, men jeg vet at NGK ihvertfall har en reserveløsning: skru til for hånd, og stram så til med skralle/nøkkel etter hva som står på emballasjen, f. eks 1/2 til 2/3 omdreining. Skrur du i en tennplugg for 2. gang, skal du bare stramme 1/12 omdreining.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...