Gå til innhold

Lite kjøtt i roastbiffen...

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i roastbiff, men ble litt forbauset da jeg så innholdsfortegnelsen på en pakke med "renskåret" roastbiff: 86% storfekjøtt...

Prisen: 450 kr pr kg!

Ikke rart de selger pakker med så få skiver i hver. Hadde de solgt flere skiver av dette pr pakke, ville folk klage på smaken...

Da jeg bodde i England, kunne jeg gjerne kjøpe en halvkilo roastbiff, bestående av 100% kjøtt til en rimelig penge, skåret i skiver tykke nok til at jeg kunne smake kjøttet.

Men uansett: 86% kjøtt i roastbiff er litt for drøyt. Vi norske forbrukere må være europas dummeste...

post-74262-0-73373400-1334927154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi norske forbrukere må være europas dummeste...

Det er vann i kjøttet, kjære deg

I stand corrected...

Hvis du ser på innholdsfortegnelsen, viser den at det er tilsatt vann (sammen med bla. gelatin). Kjøttets eget vann er blant de 86 prosentene med kjøtt.

Endret av CrazyDog
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slapp av, hvis du bor i nærheten av grensen til Sverige, kan du trille over og kjøpe råbillige kjøttvarer som inneholder langt mer suspekte bestanddeler enn litt ferskt vann ...

Lenke til kommentar

Selv om det nå er år 2012, finnes det fremdeles butikker som spesialiserer seg på kjøttvarer.

Slakteren har gjerne bedre produkter enn det du finner i kjøledisken på Coop.

Prøv å støtte den lokale slakteren, i stedet for å kjøpe alt hos et gigantvarehus.

Jeg kjøpte bacon hos den lokale slakteren. Det er ikke injisert med saltvann for å øke vekta.

Jeg opplevde mye mindre sprut når det lå i stekepanna. Det krympet ikke mye, og smakte godt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Selv om det nå er år 2012, finnes det fremdeles butikker som spesialiserer seg på kjøttvarer.

Slakteren har gjerne bedre produkter enn det du finner i kjøledisken på Coop.

Prøv å støtte den lokale slakteren, i stedet for å kjøpe alt hos et gigantvarehus.

Jeg kjøpte bacon hos den lokale slakteren. Det er ikke injisert med saltvann for å øke vekta.

Jeg opplevde mye mindre sprut når det lå i stekepanna. Det krympet ikke mye, og smakte godt.

Så var det bare det å finne den "lokale slakteren" da. Er dessverre ikke mange av dem igjen. I Norge har vi snart en hel generasjon som har vokst opp tilnærmet uten slakter og ferskvaredisk. Skremmende.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke noe hokus pokus med roastbeef. Kjøp ønsket mengde flatbiff (ett stort stykke er best), svi det av på stekepannen og bak det videre i ovnen til kjernetempen er 55 grader. Å ha ovnen nærmest mulig 55 grader og ha steken i flere timer gir best resultat. La hvile, kjøl ned og kutt i tynne biter.

Har helt sluttet å kjøpe ferdigkjøpt kjøttpålegg. Bare juks og humbug.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...