Gå til innhold

Studere medisin i utlandet - Øst-Europa

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og vurderer å studere medisin i utlandet, da mest sannsynlig Polen eller Ungarn. For å komme inn, så må man de aller fleste stedene igjennom opptaksprøver.

Er det noen her inne som har erfaring med disse prøvene, og kan si litt om hvor dyktig man må være i de ulike fagene for å stå - hvor mange som står, og lignende.

På forhånd takk.

/Prof.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter nå og vurderer å studere medisin i utlandet, da mest sannsynlig Polen eller Ungarn. For å komme inn, så må man de aller fleste stedene igjennom opptaksprøver.

Er det noen her inne som har erfaring med disse prøvene, og kan si litt om hvor dyktig man må være i de ulike fagene for å stå - hvor mange som står, og lignende.

På forhånd takk.

/Prof.

Tror de i Slovakia og Ungarn er ekstremt lette, fordi de vil ha flest mulig inn 1ste året. Polen vet jeg fint lite om, de til Tjekkia virket litt hardere i mine dager. Vil råde deg til Polen. Sentral-Europa er et akademisk helvete...

Hvilken tidligere bakgrunn har du, av utdanning, arbeid, militærtjeneste?

Lenke til kommentar

På forhånd takk.

/Prof.

Tror de i Slovakia og Ungarn er ekstremt lette, fordi de vil ha flest mulig inn 1ste året. Polen vet jeg fint lite om, de til Tjekkia virket litt hardere i mine dager. Vil råde deg til Polen. Sentral-Europa er et akademisk helvete...

Hvilken tidligere bakgrunn har du, av utdanning, arbeid, militærtjeneste?

Jeg går ut av vg3 nå - ikke noe arbeid av relevant natur.

Karaktermessig ligger jeg over gjennomsnittet, men gjenomsnittelige karakterer i matte og fransk gjorde det slik at jeg var nødt til å levere et prikkfritt tredjeår for å studere i Norge, men sommerenes hendelser tatt i betraktning har det vist seg uhyre vanskelig. Jeg vil derfor søke meg inn på en skole hvor jeg vetat jeg kommer inn, fordi jeg er overbevist om at jeg er i stand til å klare pensum.

Studere du medisin utenlands?

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar

Studere du medisin utenlands?

Jeppsi Peppsi, Slovakia Martin. Hva skal jeg si. Alle hyller sin egen skole, eller mange gjør det. Det eneste jeg vet er at Polen, og Kroatia, Som oftest har skriftlige eksamner. Mens de er muntlige i de tre sentral Europeiske landene. Ellers ville jeg rådet deg til å avklare førstegangstjenesten før du påbegynner studiet. Av flere grunner. Den ene er at det er kjipere å være i militæret som 28åring, Den andre er at de kjipe delene av den militære hverdagen, for mange vil "simulere" mye av det psykisk kjipe ved å studere i utlandet. Snakker ikke om fysisk "hating" i militæret, men det kjipe med frihetsberøvelse/vaske dasser... Høres rart ut, men det er nå mitt råd. Ta gjerne noe som er medisinsk relevant, eller en ekstremt slapp stilling hvor du kan lese deg opp. Kontakt gjerne folk på studiestedene, prøv å reise sammen med noen kamerater, mye lettere psykisk.

andre har greid det før det, stå på.

Lenke til kommentar

Bor i Budapest, går veterinær da.

Men opptaksprøva her er veldig enkel. 20spm kjemi, 20spm biologi og 60spm engelsk, fordelt på generelle kunnskaper og litt anatomi. Singlechoise prøve.

Stemmer nok at de tar inn overkant mange til 1kl, så må stå på litt for å klare alle eksamenene.

Flest muntlige eksamener. Og alle eksamener fra 1 og 2kl må være bestått for å komme til 3kl.

Hvis ikke må man gå 2 kl på nytt for å ta det man ikke har klart. Man kan gå 2kl 3 ganger tror jeg det er.

Finnes jo også 3 byer til med medisinstudier i Ungarn :)

Sånn utenom skolen så er Budapest en fin studentby, og stundentlivet og samholdet er veldig bra. For ikke å snakke om levekostnadene her! Veldig veldig billig :)

Edit: Studiene er på engelsk. Her er ungarsk i undervisningen for man må kunne litt til praksis på sykehus og sånn. Regner kanskje med det er sånn i de fleste østeuropeiske land.

Dersom du vurderer Budapest anbefaler jeg deg å sjekke ut www.budapeststudent.com

Endret av maya86
Lenke til kommentar

Men opptaksprøva her er veldig enkel. 20spm kjemi, 20spm biologi og 60spm engelsk, fordelt på generelle kunnskaper og litt anatomi. Singlechoise prøve.

Stemmer nok at de tar inn overkant mange til 1kl, så må stå på litt for å klare alle eksamenene.

Flest muntlige eksamener. Og alle eksamener fra 1 og 2kl må være bestått for å komme til 3kl.

Hvis ikke må man gå 2 kl på nytt for å ta det man ikke har klart. Man kan gå 2kl 3 ganger tror jeg det er.

Sånn utenom skolen så er Budapest en fin studentby, og stundentlivet og samholdet er veldig bra. For ikke å snakke om levekostnadene her! Veldig veldig billig :)

Edit: Studiene er på engelsk. Her er ungarsk i undervisningen for man må kunne litt til praksis på sykehus og sånn. Regner kanskje med det er sånn i de fleste østeuropeiske land.

Dersom du vurderer Budapest anbefaler jeg deg å sjekke ut www.budapeststudent.com

Har du noen praktisk informasjon om hvordan man søker?

Jeg har lett rundt på nettet, særlig i anledning med Semmelweis University, men jeg finner ikke noen klare svar på hvordan man søker. Har også sendt mail til en rekke adresser som er listet som "innformanter", men det kan ta tid før de svarer.

Og hvor enkel er prøven, sett opp i mot norske prøver på vgs - hvilken karakter tilsvarer den i ulike fag?

Mvh.

P.

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar

Har du noen praktisk informasjon om hvordan man søker?

Jeg har lett rundt på nettet, særlig i anledning med Semmelweis University, men jeg finner ikke noen klare svar på hvordan man søker. Har også sendt mail til en rekke adresser som er listet som "innformanter", men det kan ta tid før de svarer.

Og hvor enkel er prøven, sett opp i mot norske prøver på vgs - hvilken karakter tilsvarer den i ulike fag?

Mvh.

P.

Man søker gjennom og tar opptaksprøven på Bjørknes for Ungarn-studier. Link: http://www.bjorknes.no/utland/default.asp?pzOT=4&pzOI=1087 Der står det også hva man bør kunne på opptaksprøven, men som sagt er den veldig enkel. Ikke la deg skremme av besserwissere og ryktespredere på selve opptaket; disse har som regel ikke peiling.

Vær forberedt på mye motgang. Her nede er man ikke verdt noe før man har gjort seg ferdig med første- og andreåret. Lykke til!

Lenke til kommentar

Gikk et år på College International før jeg begynte på veterinær, så veit ingenting om å søke gjennom bjørknes.

Så vidt jeg har hørt er de ganske behjelpelige der :)

du kan også sjekke ut www.studyhungary.hu College International sin side. Veldig hyggelige folk der også.

Jeg mener man bør klare opptaksprøva greit om du har 3-4 i snitt i biologi og kjemi i 2kl og 3kl på vgs. Så burde du titte litt på enkel medisinsk terminologi på engelsk. type navn på organer og systemer og sånn.

Såvidt jeg husker var mitt ene kjemispm hvilket stoff som på engelsk heter Sodium, kan også være feks hvilket stoff som heter Potassium.

Og type hvor mange elektroner er i ytterste skall på halogener.

Så veldig basic og enkelt.

Disse intensivkursene hadde jeg nok ikke gidda bruke tid og penger på. (tok jo et år på college her, men hadde jeg visst bedre nå så hadde jeg nok ikke gjort det, selvom det var et konge år)

http://www.semmelweis-english-program.org/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=66&limit=1&limitstart=0

Står det litt om hva de spør om til opptaksprøva og andre nyttige ting :)

Og vel, som han over sier.. Motgang er det nok av, spesielt fra den eldre garde av professorer. Men fra 3dje året blir det bedre, for da har man liksom "bevist" noe virker det som :) Man er stort sett ferdig med den prekliniske delen og starter på fag som er mer relevante.

Men det sagt, jeg ville aldri bytta studiested selvom det er tøft til tider :) Hele pakka gjør alt slitet verdt det

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...