Gå til innhold

Å bruke taket som softbox, alternativer?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg holder på å lære meg en del med lys, lyssetting og hva som må til for å få skikkelig gode bilder mtp. lyset.

Jeg har funnet ut at å bruke taket fungerer veldig bra, altså å skyte blitzen opp mot taket for å få refleksjon spredd utover.

Men nå ønsker jeg å gå et steg videre. Jeg har kjøpt en liten softbox, men synes resultatetene blir nokså dårlig.

Jeg har et ganske begrenset budsjett, så har jeg kjøpt to billig blitzer med fjernløsning og denne lille softboxen.

Om man skal bruke en softbox på portrett (da softboxen er for liten til noe annet). Hvordan ville dere lyssatt personen? Har til nå bare forsøkt å sette den 45 grader vinkel foran personen, helt OK resultat men ikke veldig bra alltid.

Gode forslag til hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier softboxen din er for liten til noe annet enn portretter, hvor liten softbox snakker vi om?

Ved bruk av to blitser kan du gjøre ganske mye.

Ett enkelt forslag: Bruk 1 blits til å gi ambient lys i rommet ved å f.eks. skyte i taket.

Blits nr. 2 på stativ i 45 graders vinkel på motivet. Eksperimenter litt.

Lenke til kommentar

Du sier softboxen din er for liten til noe annet enn portretter, hvor liten softbox snakker vi om?

Ved bruk av to blitser kan du gjøre ganske mye.

Ett enkelt forslag: Bruk 1 blits til å gi ambient lys i rommet ved å f.eks. skyte i taket.

Blits nr. 2 på stativ i 45 graders vinkel på motivet. Eksperimenter litt.

Det er snakk om 20-25" :)

Har lurt litt på dette med hvordan man utløser begge blitzene samtidig. Det er slik at jeg har en sender i hotshoen og en mottaker på hver blitz.

Har sett at det er en sensor på blitzene, vil dette si at jeg kan sette en på kamera og den andre på stativ med sensoren aktiv? Men vil den utløses om jeg bruker den på kamera i taket?

Lenke til kommentar

Det er umulig å gi deg et godt svar.. da vi ikke vet hvilket kamerasystem du bruker, og hva som er blitsene dine.. :)

Beklager dette :) Canon 500D, har litt forskjellige linser, de beste er vel sigma 10-20 og sigma 50 1.4

Blitzene, veldig vanskelig navn ;) Yongnuo, YN467 og 460. Bare for å ta det med det samme, den dagen jeg sparer opp til speedlight blitzene, hva vil den største forskjellen være mellom en blitz til 500,- (Yongnuo) og en canon blitz være?

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

Forskjeller en hovedsakelig at du kan kjøre de i auto samt styre blitsene fra kameraet hvis du kjøper en speedlight sender.

Type fjernutløsere er det du har :)

Igjen ,veldig billig saker, fra samme fabrikant, Yongnuo :)

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ville forsøkt med softboks som primærlyskjelde til 1-2 meter til høgre for personen du tar bilete av, i tilleg setter du softboksen litt høyere og vendt mot personen, i tilleg kan du bruke en reflektor, på motsatt side av personen som kan lette opp slagskygger, har du ikkje reflektor kan dette lagast kjapt ved hjelp av alufolie som dekker ei papplate eller liknande. blits nr 2 kan du anten setje bak bersonen vendt mot kamera, og på den måten skape litt distanse mellom person og bakgrunn, bruke den direkte på bakgrun( gjerne dersom bakgrunnen er kvit for å brenne ut/overeksponere denne, eller som siste alternativ kjøre begge blitsane gjennom softboks dersom du treng meir lys gjennom denne. Gjer du noko av dette vil du ha eit relativt godt utgangspunkt til tradisjonell lyssetjing, Men det kan vere minst like spennande å eksperimentere på eiga hand alt etter korleis du vil at uttrykket i biletet skal vere.

andre ting som kan vere spanande å leike med er hardt direkte lys, dersom du lagar ein forsats til blitsane dine av ei rekke sugerør, kan du lage noko slikt som dette: http://www.diyphotography.net/using-a-cooling-honeycomb-as-a-diy-gridspot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...