Gå til innhold

Verktøy til og presse sammen pins

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner noen butikk som har slikt. Finnes antagelig på RS, Farnell, og lignende. Men slike verktøy kan være veldig kostbare.

Eksempel: http://no.farnell.co...tool/dp/1568935

Hvis du bare skal montere noen få så er det mulig å klemme sammen med en vanlig tang og lodde etterpå.

Hei

Jeg var hos en elektriker som prøvde tang men da satt ikke ledningen nok fast. Men jeg prøvde selv og fikk det til! Så får satse på at det holder.

Jeg vet man kan kjøpe slike "crimping tools" fra nettbutikker i utlandet får en billig penge. Men skulle gjerne hatt en plass i Norge..

Lenke til kommentar

Crimping innebærer mer enn å holde ledingen fast. Det skal skje med så stor kraft at det blir en såkalt gasstett forbindelse mellom metallene. Hvis ikke kommer det luft til, luft inneholder fuktighet, og det vil korrodere. Dvs du får dårlig kontakt etter en viss tid. Det er derfor jeg anbefaler lodding.

Lenke til kommentar

Som Hårek sier. Det er viktig at presstangen er tilpasse det man skal presse. Har selv en presstang beregnet til tyco sine pinner, men tviler sterkt på at jeg kan bruke denne på pinner fra andre produsenter.

Det er ikke noen standar på selve pressiden av slike pinner, så produsentene er ganske flinke til å lage små variasjoner som gjør at kun deres presstang fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...